رفتن به محتوای اصلی

سازمان حقوق بشر اهواز، اعدام دسته‌جمعی 21 فعال کرد اهل سنت را محکوم می‌کند
05.08.2016 - 00:16

سازمان حقوق بشر اهواز، اعدام دسته‌جمعی و مخفيانه21 نفر از فعالان کرد اهل سنت در زندان رجایی‌شهر را به شدت محکوم می‌کند.
این اعدامها در حالى پس از برگزارى دادگاههاى صورى و كسب اعترافات اجبارى از متهمان در سلولهاى وزارت اطلاعات صورت گرفته است که تنها فعالیت بخش اعظم این اعدام‌شدگان، برگزاری کلاس‌های دینی و تلاش برای نشر مسالمت‌آمیز آموزه‌های اهل سنت بوده است. اغلب آنها هیچ‌گونه سلاحی را حمل نکرده و دست به هیچ اقدام خشونت‌آمیزی نزده‌اند و ضمن نفی هرگونه ارتباط با سازمان‌های افراطى، از تهمت‌سازی سازمان‌های اطلاعاتی ایران بر علیه خود شکوه کرده‌اند، لیکن مسئولان رژیم ایران با اخذ اعتراف تحت شکنجه نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، آنها را به عضویت در سازمان " التوحيد والجهاد" و حمایت از دیدگاه‌های سلفی افراطی متهم کرده است.
يكى از متهمان به نام "برزان نصرالله زاده" در هفده‌ سالگی و در زمانی که زیر سن قانونی بوده، بازداشت شده در بين اعدام شدگأن بود.
از سوی دیگر وکلای مدافع این فعالان اعدام‌شده اعلام کرده‌اند که اجازه دسترسی به همه اطلاعات پرونده‌ها و سیر قانونی تحقیقات را نداشته‌اند. آنها همچنین از داشتن زمان کافی برای دفاع از موکلین خود در دادگاه نیز محروم بوده‌اند. این وکلا با زیر سوال بردن مشروعیت دادگاه، آن را فاقد حداقل‌های لازم برای رسیدگی‌ ومحاکمه‌های عادلانه دانسته‌اند. شواهد امر دخالت وزارت اطلاعات در روند بازجویی و محاکمه و همچنین از پیش آماده بودن احکام اعدام را کاملا آشکار می‌کند. 
همزمان نيروهاى ويژه کماکان فضای امنیتی شدیدی را بر زندان رجائی‌شهر گسترانده‌ و نیروهای پلیس ضدشورش محیط پیرامون زندان را در محاصره خود گرفته‌اند و بيم آن مى رود كه حكم اعدام 18 محكوم ديگر مخفيانه اجرا شود.
سازمان حقوق بشر اهواز این دادگاه‌های فرمایشی و اخذ اعترافات اجباری تحت شکنجه‌های شدید جسمی و روحی از متهمان و تلاش دستگاه تبلیغات رسمی ایران برای افراطى جلوه‌دادن فعالان اهل سنت در ایران و متهم کردن آنها به ارتباط با سازمان‌های تکفیری و تروریستی را محکوم می‌کند.
این سازمان همچنین از همه نهادهای ذی‌ربط در سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر می‌خواهد با اعمال فشار بر حكومت ایران، خواستار توقف فوری اجرای احکام اعدام برعلیه زندانیان سیاسی، از جمله فعالان کرد، عرب اهواز و بلوچ شده و از مقامات ايران بخواهند امکان برگزاری محاکمات شفاف و عادلانه با حضور وکلای مدافع را برای متهمان سياسى فراهم کند.

سازمان حقوق بشر اهواز
4 آگوست 2016

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سازمان حقوق بشر اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.