رفتن به محتوای اصلی

نامه دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان ایران خطاب به مردم و سازمان‌های سیاسی ایران
27.07.2016 - 13:51

حزب دموکرات کردستان ایران

مردم عزیز ایران،

قوانین تبعیض‌آمیز ضد زن و ضد اقلیت‌‌ها، جامعه ما را در لبه‌ پرتگاه اخلاقی قرار داده است و حکومتی کە این جامعه را به گروگان گرفته، تنها به تحکیم چنگال‌های استبداد خویش بر گرده این جامعه می‌اندیشد حتی اگر به قیمت به جای ماندن ویرانهای از آن تمام شود.

استبداد اگرچه لبریز از تبعیض‌های بی‌پایان است اما در یک امر بر هیچ کس تبعیضی روا نمی‌دارد حتی بر کارگزاران آن، و آن هم ایجاد جامعه‌ای است به منظور به بردگی کشاندن انسان‌ها و غصب آزادی از آن. این اما بسی روشن است که هویت‌های مختلف در جامعه استبدادزده‌ای مانند جامعه ایران می‌توانند مبنای تبعیض‌های مضاعف قرار گیرند. به عنوان مثال هویت جنسی در ایران منشا ستم مضاعف و سرکوب بیشتر است.

پر واضح است کە زنان تنها و تنها به خاطر هویت جنسی خود رنج بیشتری بر دوش می‌کشند و کمتر از مردان در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی دخالت داده می‌شوند چرا کە قربانیان ساخت قدرت مردسالارانه در این جامعه استبدادزده هستند. بر کسی پوشیده نیست که امروزه وضعیت اسفناک بلوچستان ایران، فقر روز افزون اهواز، در محاق قرار دادن فرهنگ غنی ترکمن‌ها و آسیمیالسیون نهادینە شده و سیستماتیک ترک‌ها در ایران در راستای حذف هویت، زبان و فرهنگی است کە با آن متولد شده‌اند در میان آن زندگی می‌کنند و، به واسطه آن تعریف می‌شوند و بنا بر آن فکر می‌کنند.

اگر من به عنوان یک ایرانی از نبود آزادی بیان رنج برده‌ام، به عنوان یک کرد نیز از سلب سیستماتیک حق تحصیل به زبان مادری خود در عذابم. اگر به عنوان یک ایرانی دارای اقتصادی فاسد و زیر سلطه سپاه هستم، به عنوان یک کرد نیز با ویرانه‌ای به نام اقتصاد در استان‌های محل زندگی خود روبرو هستم. اگر به عنوان یک ایرانی نمی‌توانم در چارچوب آزادی‌های فردی خود رفتار اجتماعی را آنگونه که می‌خواهم تنظیم نمایم، به عنوان یک کرد نیز ناچار هستم کە وجود فرهنگی و جمعی خود را همیشه در زیر تیغی امنیتی ببینم. اگر به عنوان یک ایرانی باید تاوان نتیجه تصمیم‌های نسنجیده یک هیئت حاکمە نامشروع را بر دوش بکشم، به عنوان یک کرد نیز کمترین نقشی در اداره زندگی و جامعه خود ندارم.

اگر به عنوان یک ایرانی آینده فردی خود را زیر سایه شوم استبداد تباه شده می‌انگارم به عنوان یک کرد نیز حق تعیین سرنوشت خود را به شیوه‌ای سیستماتیک ضایع شده می‌بینم.

بی‌شک اما این ستم‌های مضاعف نه تنها نتوانسته‌اند که جامعه کردستان ایران را به زانو در آورند و از هویت خود تهی کنند، بلکه عطش آزادی را در این مناطق بیشتر کرده‌اند. این جامعه همیشه و هرگاه پناهگاه آزادیخواهان ایرانی بوده و خواهد بود. کردستان در تاریخ معاصر ایران قلعه‌ای تسخیرناپذیر برای ایده والای آزادی بوده و هست. ما تعهد خود را به آزادی به عنوان نقشی تاریخی برای خود می‌انگاریم و در راستای آن آماده تقبل هرگونه هزینه‌ای هستیم. به همین دلیل است که مستبدان حاکم بر ایران همیشه جهت سرکوب این قلعه سعی در تخطئه مطالبات ملت کرد و جرم‌نگاری این مطالبات کرده‌اند.

بنا بر همین نقش تاریخی که ما بر دوش خود احساس می‌کنیم و بر اساس اعتقاد راسخی کە به مفهوم آزادی به عنوان لازمه جوهر انسانی داریم، حزب دموکرات کردستان ایران همیشه و هرگاه در سازماندهی و اعتلا بخشیدن به جنبش آزادیخواهی ملت کرد نقشی بنیادین ایفا کردە است. بر همیین اساس است که همیشه سعی کرده‌ایم که از هر ابزار و روش مشروعی در راستای نیل به این مهم استفاده نماییم. پس از سال‌ها کە حزب دموکرات سعی داشته با توسل بە فعالیت‌های مدنی حاکمیت را ناچار به تسلیم شدن در مقابل خواست جامعه نماید، اما با قبضه نمودن روزافزون قدرت در دستان دیکتاتور و خشونت‌آمیز شدن بیش از پیش پایه‌های نظام استبداد در ایران، و همچنین با باز گذاشتە شدن دست سپاه به عنوان پاسداران جهل و فساد در غصب کردن همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، دیپلماسی و اجتماعی برای همگان بیش از پیش روشن شده است که زمینه‌های ساختاری به منظور وادار نمودن حاکمیت به پاسخگو بودن در مقابل خواست‌های دموکراتیک مردم باید از اشکال گوناگون مبارزه، از جمله مبارزه قهرآمیز هم استفاده کرد.

به همین دلیل حزب دموکرات کردستان ایران وظیفه خود دانسته که با تمهید متد و تاکتیک‌های جدید به مردم و فعالین کمک نماید که خود را برای مقابله با دیکتاتوری بیش از پیش سازماندهی کنند. این متدهای جدید مستلزم حضور پیشمرگه‌های ما برای دفاع و به عنوان پشتوانه‌ای قوی برای مبارزات مردم و فعالین می‌باشند. بر همین اساس است که حزب دموکرات کردستان ایران حضور پیشمرگه‌های خود را در سطحی وسیع‌تر و در راستای یک تاکتیک دفاعی در بیشتر نقاط خاک کردستان ایران افزایش داده است. این اقدام حزب انرژی تازه‌ای به جنبش آزادیخواهی در کردستان بخشیدە و خواهد بخشید، چرا که همگان به خوبی می‌بینید کە چگونه این حرکت با هدف قرار دادن اقتدار دروغینی کە حاکمیت سرکوب‌گر برای شهروندان ایران و مردم دنیا توهم‌سازی کرده است، پایه‌ها استبداد در سراسر ایران را به لرزه در آورده است.

در همین راستاست کە جمهوری اسلامی چون همیشه تنها به جای پاسخگویی به مطالبات دموکراتیک مردم، متوسل به اتهام و تهدید شده است. مسئولان این رژیم به جای مطرح کردن مسئلە و تلاش برای حل مشکل، مانند همیشه در نهایت عصبیت و به دور از هرگونه منطقی، شروع به دروغ‌پراکنی و اتهام‌زنی کردند و سعی می‌نمایند جنبش آزادیخواهانه‌ی ملت کرد و مبارزه حزب دموکرات کردستان ایران را طرح بیگانگان و دشمنان ایران به حساب آورند و اصالت آن را خدشه‌دار نمایند.

شیوه همیشگی جمهوری اسلامی خواست‌های دموکراتیک مردم را ناشی از دخالت دیگران می‌داند تا بدین وسیله از حل آنها سر باز بزند؛ چه آن زمان که روزنامه‌نگاران را همگی ایادی آمریکا معرفی می‌کند و چه آن وقت که مطالبات مردم را به اسم دخالت‌های کشورهای بیگانه مهر امنیتی زدە و از حل آن طفره می‌رود. حزب دموکرات کردستان ایران مانند هر حزب مدرن امروزی مهم‌ترین منبع مالی خود را حق عضویت و کمک‌های مالی اعضا و هواداران قرار دادە است، چنین روشی ناشی از اعتقاد راسخ حزب دموکرات بر دو اصل است حفظ استقلال در تصمیم‌سازی و اجرای آنها و، اعتقاد به پاسخگو بودن در برابر اعضا و هواداران ما می‌باشد.

لذا خطاب به آن دسته از هموطنانی که تحتِ القائات رژیم و یا به دلیل کمبود آشنایی با افکار و یا تاریخ هفتاد ساله مبارزات حزب دموکرات کردستان ایران، نگران نتایج این جنبش در کردستان و ایران هستند، و یا گروهی که لبه تیغ انتقادات‌شان بر این اصل استوار است که اینگونه جنبش‌ها می‌تواند فضا را بیش از پیش امنیتی کند، باید گفت که امنیتی نبودن فضا در نظامی سیاسی که مبتنی بر حذف تمام شیوه‌ها و مدل‌های مبارزات دموکراتیک است. تنها نشان دهنده آن است کە ما در حال زندگی کردن در چارچوب یکی از مدل‌های تفکر و زیست تعریف شدە از سوی حاکمیت هستیم؛ مدل‌هایی که به ما تحمیل شده‌اند تا در سایه آنها بتوانند استبداد خود را هر چه بیشتر به سایه شوم مسلط بر اذهان تبدیل نمایند. لذا طبیعی است که ارائه مدلی آلترناتیو و جایگزین، خواب آرام دیکتاتورها را پریشان می‌کند. اما پر واضح است که تنها با ارائە این آلترناتیو است که می‌توان استبداد دیرپای حاکم را بە چالش کشید و هم باز پر واضح است که تفکر و زیست در چارچوب مدل‌های ارائه شده از سوی حاکمیت تنها به استقرار روزافزون استبداد کمک می‌کند.

در پایان باید این نکته را به عرض برسانیم که مبارزه حزب دموکرات کردستان ایران ماهیتا‌ً مبارزه‌ای‌ست برای همه ایران، برای برافراشته نگاه داشتن پرچمی کە استبداد دهه‌هاست سعی در به زیر کشیدن آن دارد.

این مبارزه و کمپین جدید حزب دموکرات که به عنوان «راسان» به معنی دوباره برخاستن شناخته شده است مبارزه‌ای‌ست که می‌خواهد ایده آزادی را از زیر آوار از مدل‌های مختلف بزک شده استبداد نجات داده و دوباره به جامعه معرفی نماید. به همین جهت حزب ما برای ادامه مبارزات حق‌طلبانه خود از همه آزادیخواهان ایران انتظار دارد در این کارزار یار و حامی وی باشند و، در جهت گسترش آن بکوشند.

حزب دموکرات کردستان ایران

دفتر سیاسی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تحلیل روز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.