رفتن به محتوای اصلی

جنگل‌های ایران تا ۳۰ سال آینده به کلی از بین می‌روند
24.07.2016 - 15:32

فردا:

سازمان جنگل ها به عنوان مهمترین متولی جنگل ها هنوز به جنگل کاری اقتصادی در شرایط خشکسالی کشور توجه دارد و برای کاشت مصنوعی درختان هزینه می کند در حالیکه رئیس انجمن جنگبانی اینکه فکر کنیم جنگل تنها درخت است را مضحک خوانده است.

شاید برای نخستین بار باشد که این روزها شاهد پخش تیزری از سوی سازمان جنگل ها و مراتع کشور در تلویزیون ایران باشیم. در این تیزر اطلاع رسانی از همه ما می خواهد در این روزهای گرم تابستانی که طبیعت خشک ایران در انتظار جرقه ای برای سوختن است باید هشیارانه تر در آن گام برداریم و چهار چشمی مراقب اندک درختان باقیمانده سرزمینمان باشیم. همه ما می توانیم برای گزارش آتش سوزی، تخریب، تجاوز به عرصه های طبیعی با شماره ۱۵۰۴ تماس بگیریم.

اما مسئولان برای حفظ این طبیعت شکننده چه می کنند؟

گفته می شود از وسعت ۱۸ میلیون هکتاری جنگل های ایران در حال حاضر با در نظر گرفتن جنگل های دست کاشت چیزی حدود ۱۴.۲ میلیون هکتار از آن باقیمانده است. که جریان مخرب توسعه ناپایدار و تخریب و تجاوز برای تاسیس صنایع و گسترش کشاورزی صنعتی تاثیر بسیاری بر آن داشته است.

ایران دیگر جنگل ندارد

هادی کیادلیری رئیس انجمن جنگلبانی ایران معتقد است: جنگل های ایران تا ۳۰ سال بعد به کلی از بین می روند و حتی اگر بخواهیم سختگیرانه تر بگویم، جنگل های ایران خیلی وقت است که از بین رفته است.

وی این ادعای خود را اینگونه تصریح می کند که جنگل فقط درخت نیست. این خیلی مضحک است که فکر کنیم جنگل تنها درخت است.

 

وی با اشاره به اینکه جنگل یک اکوسیستم است و حیات وحش از عوامل اصلی تشکیل آن است گفت: اگر به درختزارهای ایران سری بزنید می بینید دیگر هیچ خبری از حیوانات نیست.

کیادلیری اظهار کرد: بنابراین تعریف، دیگر جنگلی در شمال و غرب کشور ما باقی نمانده است.

انجام ۷۵ هزار هکتار جنگل‌کاری در سطح کشور

آیا در این شرایط باید به فکر احیای جنگل هایمان باشیم یا کاشت جنگل های مصنوعی؟ در شرایطی که برداشت از باقیمانده جنگل های فقیر و بی جان کشور چه با قطع و تغییر کاربری ها و بی توجهی ها و آتش سوزی ها ادامه دارد، چند روز پیش معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در جریان بازدید از طرح جنگل‌کاری دامنه جنوبی البرز گفت: با توجه به رویکرد این سازمان در خصوص مشارکت مردم در توسعه جنگل‌کاری اقتصادی، امسال ۷۵هزار هکتار جنگل‌کاری در سطح کشور انجام خواهد شد.

سازمان جنگل ها به عنوان مهمترین متولی جنگل ها هنوز به جنگل کاری اقتصادی در شرایط خشکسالی کشور توجه دارد و برای کاشت مصنوعی درختان هزینه می کند.

امیدواری برای تامین بودجه به منظور جنگل کاری

خداکرم جلالی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۷هزار و ۵۰۰ هکتار از ارتفاعات شمال تهران زیر پوشش عملیات جنگل‌کاری قرار گرفته است، گفته است که بر اساس مطالعات صورت گرفته شش هزار هکتار دیگر از دامنه جنوبی البرز مستعد جنگل‌کاری است که امیدواریم با تأمین اعتبار به موقع تا سه سال آینده این میزان نیز زیر پوشش عملیات جنگل‌کاری قرار گیرد.

 

مقایسه درخت کاری با جنگل کاری کاری کاملا اشتباه

اما موضوع قابل توجه این است که مقایسه جنگل با درخت، کاری کاملا اشتباه است کیادلیری درباره این موضوع تاکید می کند؛ با درختکاری حتی نمی‌توان مقدار چوبی را که از دست می‌رود، جبران کرد، زیرا در بحث درختکاری نهال کاشته می‌شود و در هر هکتار دو مترمکعب چوب داریم، اما در جنگل‌های شمال کشور موجودی چوب ۴۰۰ مترمکعب است، بنابراین در برابر تخریب هر هکتار جنگل باید ۲۰۰ هکتار جنگل کاری کرد تا فقط زیان از دست رفتن چوب را جبران کرد.

جنگل یک اکوسیستم است

جنگل در واقع مجموعه ای از عوامل است که در کنار هم زندگی می کنند. یعنی حیات وحش جز اصلی اکو سیستم هاست. کیادلیری در این باره می گوید: مدیری و معاونی که در سازمان جنگل ها می گوید در کشور چین بعد از سه الی چهار سال با نهال کاری به تعریف جنگل می رسند چه باید گفت. یعنی درختان را قطع می کنند و با کاشتن نهال به جنگل می رسند. خوب این چیزی رو حفظ کرده که اگر تاج و پوشش درختان نسبت به زمین آنقدر ارتفاع داشته باشد می شود جنگل. این تعریف کلیشه ای است. جنگل یک اکو سیستم است.

وی با تاکید بر اینکه سایه توسعه ناپایدار موجب جزیره جزیره شدن مناطق جنگلی ما شده است دلیل اصلی نابودی جنگل را در نداشتن تعریف صحیح از توسعه دانست.

این کارشناس محیط زیست اظهار کرد: هر چند جنگل های ایران رو به اضمحلال می روند اما راه احیای طبیعت، جنگل کاری مصنوعی نیست و ما نیازمند حفاظت از طبیعت به شکل علمی هستیم.

از این رو نمی توان درخت کاری را جنگل کاری به حساب آورد چراکه تشکیل جنگل حاصل میلیون ها سال است و اکوسیستم های مختلفی طی میلیون ها سال در آن به وجود آمده است اما متاسفانه مسئولین امر با دادن مجوزهای قانونی به راحتی با قطع بخشی از درختان جنگل نه تنها جنگل را نابود می کنند بلکه اکوسیستم آن را هم از بین می برند اکوسیستمی که در آن هزاران موجود زنده زندگی می کنند این افراد باید باور کنند که موجودات زنده دیگری هم در این جنگل ها زندگی می کنند که حیاتشان وابسته به همین جنگل است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.