رفتن به محتوای اصلی

اقتصاد ایران از برجام نفع بسیار برده، اما فشار ادامه می‌یابد
15.07.2016 - 08:17

آقای لیو در عین حال تاکید کرد که ایالات متحده همچنان به اعمال فشار از طریق تحریم‌های غیر هسته‌ای بر جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد. وزیر خزانه‌داری آمریکا این فشار را با آنچه که "حمایت حکومت ایران از تروریسم" و برنامه موشکی آن می‌خواند مرتبط دانست.

جیکوب لیو دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران را تحولی مهم توصیف کرد و گفت: "برجام که یک سال پیش به دست آمد یک دستاورد شاخص در عرصه بین‌المللی است که تهدید یک ایران مسلح به اسلحه اتمی را از میان برد و همچنین توانایی تحریم اقتصادی توام با دیپلماسی سختگیرانه در ایجاد جهانی امن‌تر را به نمایش گذاشت."

وزیر خزانه‌داری آمریکا اظهار داشت که طی یک سال گذشته، ایران توانسته صادرات نفت خودرا به شکل چشمگیری افزایش دهد و با گشایش بیش از سیصد حساب بانکی در خارج، امکان گشایش اعتباراتی به ارزش میلیاردها دلار را بیابد. وی افزود که در طول این مدت، سه میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری خارجی شده است.

این مقام آمریکایی تاکید که "ما به تعهدات خود در چارچوب برجام به طور کامل عمل می کنیم."

Image copyrightAPImage captionوزیران خارجه ایران و آمریکا - ظاهرا دو طرف از محتوای برجام استنباط‌های متفاوتی دارند

مقامات جمهوری اسلامی از ادامه فشار تحریم‌های آمریکا علیه کشورشان گله‌مند هستند و آمریکا را به عمل نکردن به تعهدات خود در قالب برجام متهم کرده و مسئول جلوگیری از بهبود در وضعیت اقتصادی خود می‌دانند و در این زمینه هشدار داده‌اند. در مقابل، آمریکاییان تاکید دارند که به طور کامل برجام را رعایت کرده‌اند.

به گفته برخی ناظران، به نظر می‌رسد که اختلاف نظر دو طرف ناشی ازتفاوت در استنباط آنهااز محتوای توافق هسته‌ای است. مقامات آمریکایی تاکید دارند که موضوع برجام محدود به تحریم‌هایی است که به دلیل برنامه هسته‌ای وضع شد و این تحریم‌ها لغو شده ولی تحریم‌های دیگر آمریکا تا رفع علل وضع آنها همچنان برجاست. در مقابل، مقامات جمهوری اسلامی موانعی مانند عدم تمایل خارجیان برای ارتباط مالی با ایران را به تحریم‌های مالی آمریکا نسبت می‌دهند و آن را ناشی از کارشکنی ایالات متحده می‌دانند.

آقای لیو گفت که ایالات متحده می‌تواند به استفاده از حربه تحریم در ارتباط با موضوعات تروریسم و برنامه موشکی ایران ادامه دهد. وی افزود: "ما به وضوح می‌دانیم که برجام نگرانی‌های ما در مورد مسایل غیر هسته‌ای ایران را حل و فصل نکرد و چنین انتظاری هم از آن نمی‌رفت."

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی منتشر می‌شود که مجلس نمایندگان آمریکا در سالروز اعلام برجام دو طرح را تصویب کرد که هدف از آنها، جلوگیری از اقدام دولت آن کشور برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران عنوان شده است. این دو طرح به ابتکار نمایندگان حزب جمهوریخواه - حزب مخالف دولت - ارائه و تصویب شد که از اکثریت پارلمانی برخوردار است.

در یکی از این دو طرح، از دولت خواسته شده است تا ایران را به خاطر "تخلفات غیرهسته‌ای" تحت فشار قرار دهد و طرح دیگر خرید آب سنگین از ایران را ممنوع می‌کند. مصوبه مجلس نمایندگان در صورت تصویب در سنا باید به امضای رئیس جمهوری برسد تا جنبه اجرایی یابد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
BBC

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.