رفتن به محتوای اصلی

مقاومت مردم استان هرمزگان مانع الحاق روستاهای انان به استان فارس شدند
21.06.2016 - 21:47

در استان هرمزگان شهرستانی وجود دارد به نام گاوبندی، که در زمان دولت احمدی نژاد و در جهت سیاست های شونیستی و بدون سوال از مردم بومی و اکثرا عرب زبان  این شهر، اسم شهر را به پارسیان تغییر نام دادند، تا بتوانند در اینده و با زمینه الحاق 5 روستاهای عرب نشین از شهرستان هرمزگان، شهرستان پارسیان را به ساحل خلیج برسانند، و تغییر اسم به پارسیان هم در همین طرح قرار داشت.

با نگاهی به اسامی تمامی روستاهای شهرستان گاوبندی و یا پارسیان، میتوان براحتی عربی بودن انان را فهمید، همچنین تنوع غذایی و اسم غذاها و نوع لباس و فرهنگ عربی و موسیقی و باری های محلی انان، بوضوح نشان از عربیت این شهر و مردم ان دارد.

تظاهرات اعتراضی در استان هرمزگان، در روزهاى اخير طرح جداسازی مناطقی از این استان والحاق آن به استان فارس را متوقف کرد. این شهر در حدود 33 هزار نفر جمعیت دارد و مذهب اکثریت انان هم سنی است، تمامی شیعیان این شهرستان مهاجرینی هستند که توسط دولت های مختلف بعنوان کارگر و کارمند و پلیس و سپاهی و اطلاعاتی و غیره به این شهر منتقل شده اند و با دادن کار و خانه به انان، دیگر شیعیان و عمتدا فارس زبان را تشویق به مهاجرت به این مناطق میکنند.

به گزارش خبرگزاری "فارس"، جاسم جادری استاندار هرمزگان در نشست شورای اداری شهرستان "پارسیان" اعلام کرد: مصوبه الحاق روستاهای پارسیان به استان فارس با نظرات کارشناسی استان هرمزگان در نشست‌های مشترک مدیرن و مسئولان کشوری و استان‌های هرمزگان و فارس در حال حاضر موقتاً متوقف شده و استدلال هرمزگان در این نشست‌ها پذیرفته شده است".

جاسم جادری استاندار هرمزگان در جمع معترضین

پیش از این مردم استان هرمزگان در جنوب ایران و در ساحل شمالی خلیج، با تشکیل زنجیره انسانی خواستار ممانعت از جداسازی بخش‌هایی از این استان و الحاق آنها به استان فارس شده بودند.

براساس این طرح که منجر به همجواری استان فارس با 6 کیلومتر از ساحل خلیج و قطع ارتباط مستقیم استان هرمزگان با استان بوشهر و منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی می‌شود، پنج روستای عرب نشین سورباش، فارسی (فوارس)، اکبری (اكابر يا عجابر)، تمبو جنوبی و تمبو شمالی از بخش کوشکنار تابع شهرستان پارسیان که پیشتر گاوبندی نام داشت در استان هرمزگان جدا شده و به دهستان حومه (ترمان) از بخش مرکزی شهرستان لامرد استان فارس ملحق می‌شود. این طرح در اواخر دولت دوم محمود احمدی‌نژاد تصویب شده بود.

معترضین مردمی الحاق 5 روستا به استان فارس را تجزیه هرمزگان نامیدند

در نهم مهر ماه سال 92، حسین صادق عابدین استاندار منصوب محمود احمدی نژاد " اتصال استان فارس به خليج " را رسما اعلام كرده بود.

در همان زمان و در مخالفت با این طرح، نامه‌ای خطاب به حسن روحانی به امضای 186 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید که خواستار توقف این طرح شده بودند.

احمد جباری، یکی از نمایندگان استان هرمزگان در مجلس نهم ، گفته بود که مصوبه الحاق برخی از روستاهای استان هرمزگان به استان فارس از مصوبات دولت احمدی نژاد بوده و "هم مثل بسیاری از تصمیمات دیگر آن به صورت عجولانه و بدون بررسی دقیق کارشناسی ودلیل منطقی به تصویب رسیده است" و دولت روحانی باید آن را لغو کند. جباری گفته بود، ابراهیم عزیزی، استاندار هرمزگان، به این دلیل که اهل استان فارس است این مصوبه را تأیید کرده است.

در پی اعتراض گسترده مردم الحاق 5 روستای عرب‌نشین به استان فارس لغو شد

عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی، نمایندهٔ شهرستان‌های میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد در مجلس با تشبیه اهالی هرمزگان به "مردم فلسطین" گفته بود : پلیس ضد شورش عدهٔ زیادی از جوانان را کتک زده و بازداشت کرده است.

از زمان دولت سابق مقام های هر دو دولت احمدی نژاد و روحانی و نیز شورای عالی امنیت ملی تلاش کرده اند تا با الحاق بخشی از شهرستان پارسیان در استان هرمزگان به استان فارس این استان را به خلیج متصل کنند اما ضرورت این اتصال را به صورت شفاف بیان نکرده اند.

مردم هرمزگان در مناسبت‌های مختلف با طرح الحاق مخالفت کردند

در روزهای گذشته نیز در پی اعتراضات مردمی درباره مطرح شدن دوباره این طرح، "بهروز اکرمی" معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان نیز ضمن تکذیب هرگونه تصمیم جدید در خصوص الحاق بخشهایی از پارسیان (گاوبندی) به استان فارس انتشار اخبار و شایعات را سوء استفاده و فضاسازی عده ای ( بدون نام بردن از انان که همگی انان جزء جمعیت ولایت مدار و از اعضای سپاه هستند) دانست که در پی تنش در استان و بر هم زدن آرامش کنونی هستند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سایت کنگره ملیتهای ایران فدرال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.