رفتن به محتوای اصلی

فیلتر زبان عربی و اعتراضات سراسری دانش آموزان
30.05.2016 - 23:41
تفسیر از:
اقبال اقبالی

 

چند سالی می‌شود؛ امتحانات نهایی دانش‌آموزان به جهت تاثیر در کنکور حائز اهمیت است. هر ساله روال بر این بود که با برگزاری امتحانات نهایی، دانش آموزان به یک یا دو درس معترض می‌شدند و این اعتراض در همان روز خاموش می‌شد، اما امتحانات نهایی برای دانش‌آموزان امسال با سال‌های پیش متفاوت بود. یکی از جهات این تفاوت، این بود که امسال به دلیل ماه نامبارک رمضان (برای ایرانیان)، امتحانات نسبت به سال‌های گذشته زودتر از سال های گذشته و از ۲۵ اردیبهشت آغاز شد، در حالی که در سال‌های پیشین از اواسط خرداد شروع می‌شد. از سوی دیگر پس از برگزاری اولین امتحان یعنی عربی ۳ در رشته های فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی اعتراضات دانش‌آموزان آغاز شد.

شوک دانش‌آموزان از امتحانات نهایی و تجمعات سریالی/ آیا طرح سوالات با روش یادگیری همخوانی داشت؟

دانش آموزان: امتحانات نهایی سخت بود/آغاز تجمعات اعتراضی از تهران

اعتراض دانش‌آموزان به سخت بودن امتحانات، مفهومی بودن و سوالاتی چند جوابی و خارج از کتاب بود؛ به طوری که گفته می‌شد؛ حتی از پاورقی‌ها سوال داده شده است. از همان ابتدا در یکی از شبکه‌های اجتماعی چندین گروه با عنوان "اعتراض به امتحانات نهایی" با حجم ۲۰ هزار نفری ایجاد شد و هر روز خبری از تجمع دانش‌آموزان در استان‌ها به گوش می‌رسید. این تجمعات مقابل ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها از حدود یک هفته پیش آغاز شده و براساس گزارش‌ها تا روز گذشته نیز ادامه داشته است. تجمع‌ها از استان تهران آغاز شد و در استان‌های اصفهان، مشهد، ایلام، گرگان، فارس و چند استان دیگر ادامه یافت.

رضا نهضت دبیر درس عربی و کارشناس مسائل آموزشی به خبرنگار ایلنا، توضیح می‌دهد و می‌گوید: «به نظر من معنای "سختی" در این اعتراضات دقیقا معلوم نیست. اگر مراد دانش‌آموزان اعتراض کننده از سختی، آمدن سوالاتی خارج از سطح کتاب باشد، البته ایراد درست است، اما تا جایی که من دیده‌ام چنین چیزی اتفاق نیفتاده است. مثلا برخی، درس عربی را یکی از امتحانات سخت دانسته‌اند، در حالی که  سوالات دقیقا مطابق با محتوای کتاب بود و سوالی خارج از کتاب طرح نشده بود.»

7

 

 دبیر درس عربی اظهار داشت: «مثلا در درس عربی در سال های گذشته، ترجمه‌های عربی به فارسی، دقیقا مطابق با جملات کتاب می‌آمد و کافی بود که دانش آموزان ترجمه‌های جملات کتاب را حفظ کنند تا موفق به پاسخگویی شوند؛ یعنی اصلا پای یادگیری در میان نبود و فقط با حفظ کردن، می‌توانستند؛ نمره کامل را بگیرند. اما حداقل دو سال است که این اتفاق نمی‌افتد و سوالات ترجمه، از حالت حفظی به صورت مفهومی در آمده و به صرف حفظ کردن، دانش‌آموز نمی‌تواند؛ نمره کامل را کسب کند.»

این دبیر درس عربی با حمایت از این نوع طرح سوال می‌گوید: «حق این است که باید یادگیری، از حافظه محوری به سوی مفهومی یادگرفتن سوق پیدا کند و به نظر می رسد؛ این کار، به تدریج  در طرح سوالات امتحان نهایی، لحاظ می‌گردد.  البته این روش، اقتضا می‌کند که معلمان نیز به مفهومی یاد گرفتن تاکید کنند و آموزش‌شان نیز مفهومی باشد نه بر مبنای حافظه صرف و شکل امتحانات نهایی، تا با کوچکترین تغییری در شکل امتحانات، دانش آموزان دچار مشکل نشوند.»

1

**************

حکومت اسلامی با دخالت اسلام در حکومت، آموزش و پرورش و زندگی مردم، موج عظیمی از نارضایتی ایجاد کرده که نارضایتی ها در گوهر خود، اسلام و اسلامگرایان را نشانه گرفته اند. تجربه یک نظام پیشاقرون وسطائی، ایران ستیز و چنایت پیشه باعث نفوذ گسترده سکولار دمکراسی و ایرانمداری گردیده و همچنین نقد اسلام و نفی اسلامگرایان وسعت چشمگیری یافته است. بنظر میرسد که ما در اینده نچندان دور شاهد تعمیق مبارزات گسترده مردمی علیه حکومت اسلامی خواهیم بود. مبارزه علیه حکومت اسلامی از لایه های میانی و محافظه کار جامعه به اقشار پائینی انتقال یافته است. اغاز مبارزات کارگری، دانش آموزان و .. دیگر به فرمان ایست موسوی ها و کروبی های نظام اهمیتی نخواهند داد و ستون های اصلی رژیم ایرانی ستیز را نشانه می گیرند. چنین باد!

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.