رفتن به محتوای اصلی

خود سوزی یک جوان عرب ایرانی دیگر
29.05.2016 - 01:30

 

خودسوزی اعتراضی یک کارگر عرب اهوازی دیگر

روز جمعه مصادف با 27 می 2016، اسماعیل شاوردی کارگر 30 ساله و متاهل، ساکن شهرستان فلاحیه (شادگان) در جنوب اهواز در اعتراض به عدم دریافت حقوق به مدت 7 ماه از سوی شهرداری، خودسوزی کرده و جان خود را از دست داد.

براساس منابع خبری، سازمان حقوق بشر اهواز، اسماعیل شاوردی کارگر ساده بخش خدمات شهرداری فلاحیه بود که به همراه همکارانش که بیش از هفت ماه است حقوقی دریافت نکرده بودند، از یک هفته پیش دست به اعتصاب زده بودند، اما مسئولان مربوطه به درخواست‌های آنان پاسخی ندادند.

شهردار فلاحیه در حالی ادعای کمبود بودجه شهرداری این شهر را مطرح می‌کند که هر کدام از 9 عضو شورای شهر، ماهیانه مبلغ 30 میلیون ریال از شهرداری دریافت می‌کنند. مبلغ دریافتی خود شهردار 60 میلیون ریال در ماه و هر کدام از معاونانش 50 میلیون ریال در ماه است.

لازم به ذکر است که فساد مالى مؤسسات شهرداری‌ها در استان را فرا گرفته است. بخش اعظم بودجه این شهرداری‌ها از کانال‌های غیرقانونی به جیب مدیران، کارمندان، پیمانکاران و خانوده‌ها و وابستگان آنان سرازیر می‌شود.

این بار اولی نیست که یک کارگر اهوازی در اعتراض به بیکاری، عدم دریافت حقوق و شرایط سخت زندگی در اهواز دست به خودسوزی می‌زند. پیش از این نیز "یونس عساکره" جوان 34ساله در اعتراض به توقیف دکه میوه‌فروشی‌اش که تنها منبع درآمد او و خانواده‌اش بود، در روز 24 مارس، مقابل شهرداری محمره (خرمشهر) خود را به آتش کشید. پس از ناتوانی پزشکان اهواز و محمره در بهبود اوضاع عساکره و در حالی که 90درصد دچار سوختگی و جراحات جدی شده بود، به تهران منتقل شد. تشییع کنندگان پیکر یونس عساکره، مراسم تشییع او را به یک راه‌پیمایی اعتراضی گسترده تبدیل کردند وعلیه سیاست‌های تبعیض آمیز حکومت ایران شعارهاى اعتراضى سر دادند كه صدها نفر از آنان نيز همان روز بازداشت شدند.

در حادثه‌ای مشابه، یک حوان دیگر به نام "مهدی مجدم" 32 ساله در تاریخ 16 آوریل 2013 در مقابل فرمانداری اهواز خود را آتش زد و پس از چند روز در اثر این خودسوزی درگذشت.

در گزارش بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست هفتادمین دوره مجمع عمومی این سازمان در نیویورک، او در بند 58 گزارش خود اشاره کرد :" نزدیک به 1000 نفر در 17 مارس 2015 در اعتراضی که به مصیبت یک فرد عرب در خرمشهر (محمره) به نام یونس عساکره، که در نتیجه فشارهای مکرر مسئولان محلی، درباره مجوز دکه میوه و سبزی‌فروشی به او وارد کرده بودند، خودکشی کرد، دستگیر شدند."

سازمان حقوق بشر اهواز (AHRO)، ضمن ابراز همدردی با خانواده کارگرانی که در نتیجه خودسوزی جان خود را از دست داده‌اند، این تبعیض نژادی و ظلم و محرومیتی که مقامات ایرانی بر ملت عرب اهواز که بر در منطقه‌ای سرشار از منابع نفت و گاز، کشاورزی و منابع طبیعی زندگی ‌‌می‌کنند و رگ حیاتی اقتصاد ایران به شمار می‌روند، روا می دارند را محکوم می‌کند.

این سازمان از همه سازمان‌های حقوق بشر و نهادهای وابسته با سازمان ملل می‌خواهد که ایران را به تعهد به پیمان‌نامه‌های بین المللی و اعطای حقوق کارگران و طبقات فرودست و به حاشیه‌رانده‌شده و همچنین تلاش برای توسعه و آبادانی اقلیم اهواز که 80درصد از درآمد نفت ایران را تامین می‌کند، در حالی که مردمانش در بدترین شرایط فقر و محرومیت زندگی‌ می‌کنند، وادار سازند.

سازمان حقوق بشر اهواز

27 می 2016

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سازمان حقوق بشر اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.