رفتن به محتوای اصلی

دختر عرب ایرانی و فعال فرهنگی و محیط زیستی دستگیر شد
18.05.2016 - 19:06

 

فشار بر خانواده زکیه نیسی، فعال محیط‌زیست عرب برای تکذیب خبر بازداشت وی

عدالت برای ایران-  ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵: زکیه نِیْسی، فعال محیط زیست و از فعالان کمپین اعتراض به انتقال آب کارون، روز گذشته ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ از سوی ماموران اداره اطلاعات دستگیر و به بازداشتگاه ستاد خبری امانیه در اهواز منتقل شد.

مصعب نیسی، برادر زکیه نیسی با اعلام این خبر به عدالت برای ایران گفت که ماموران اداره اطلاعات اهواز، صبح امروز ۲۹ اردیبهشت پدرش را نیز احضار کرده و از او خواسته‌اند که در برابر دوربین، بازداشت دخترش را تکذیب کند، ‌اما پدر زکیه نیسی این خواسته را نپذیرفته است.

مصعب نیسی همچنین گفت که صبح امروز و در حالی که خواهرش همچنان در بازداشت است، در فیس‌بوک او مطلبی منتشر شده که طی آن، زکیه نیسی ضمن تکذیب بازداشتش، نوشته است پس از«فراخوانده‌شدن» به ستاد خبری و«مصاحبه» درباره «فعالیت‌های محیط ‌زیستی و چگونگی پیگیری آنها در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی» به خانه برگشته است.قبلا نیز بازجویان از فیسبوک و یا تلفن افراد بازداشت شده برای ایجاد ارتباط با دوستان و آشنایان فرد و یا نشر اخبار کذب استفاده کرده اند و روشی شناخته شده است.

به گفته برادر زکیه نیسی این پست فیس‌بوکی به‌هیچ‌وجه ادبیات خواهرش نیست و ماموران اداره اطلاعات که در هنگام بازداشت او کامپیوتر و تلفن همراهش را بدون نشان دادن حکم قضایی توقیف کرده بودند ،‌با دسترسی به اکانت فیس‌بوکش این مطلب را به نقل از او منتشر کرده‌اند.

در این پست فیس‌بوکی که در صفحه زکیه نیسی منتشر شده آمده است که ‌اخبار بازداشت و توقیف اموالش از «سوی منافقین و افراد ضد آرمان‌های انقلاب اسلامی به واسطه برادر قاتل و ضد انقلاب و منافق من معروف به “یعقوب حر” منتشر شده است و تماما کذب است.»

یعقوب نیسی، ‌برادر زکیه نیسی از فعالان عرب است که در حال حاضر در خارج از ایران زندگی می‌کند.

پدر و مادر خانم نیسی پس از بازداشت او برای ساعت‌های متوالی در مقابل در ستاد خبری امانیه اهواز بودند،‌ اما تاکنون هیچ‌اطلاعی درباره دلیل بازداشت و اتهامات وارده به او به آنها داده نشده است.

زکیه نیسی، ۲۶ ساله، فارغ التحصیل مهندسى کشاورزى است و علاوه بر فعالیت در زمینه محیط زیست در حوزه فرهنگی و حفظ زبان و هویت عربی نیز فعال بوده است. او یکی از افراد موثر در برپایی زنجیره‌های انسانی در اعتراض به انتقال آب کارون است.انتقال آب کارون به استان‌های کویری از چند سال پیش طرح شده و اعتراض فعالان محیط زیست را به دنبال داشته است.

جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ چهار روز پیش از دستگیری زکیه نیسی، شمار زیادی از شهروندان اهوازی با تشکیل زنجیره‌ انسانی در حاشیه رود کارون به طرح انتقال آب این رودخانه به استان‌های دیگر و خسارات محیط زیستی‌ ناشی از آن اعتراض کرده بودند. تجمع روز جمعه،‌ چندمین زنجیره‌ انسانی است که در اعتراض به این موضوع در اهواز برپا شده است.

زکیه نیسی که در دو سال گذشته به طور متمرکز در این رابطه فعالیت می‌کند،‌در تیرماه ۱۳۹۴ طی مصاحبه‌ای با روزنامه همشهری گفته بود: «وقتی شنیدم سرنوشت زاینده رود در انتظار کرخه است خیلی نگران وضع رودخانه های استان‌مان شدم. من می‌بینم وضع کارون روز به روز بدتر می‌شود، خشکی‌های آن بیشتر می‌شود و مقصد همه آلودگی‌ها به سمت کارون است.فکر می‌کردم با تذکر مدام کارشناسان و برگزاری زنجیره‌های انسانی توجه وزارت نیرو جلب شود و جلوی ادامه انتقال آب از کارون گرفته شود. اما می‌بینم نه تنها کارون نجات پیدا نکرد بلکه برای انتقال آب از همه رودخانه های خوزستان برنامه ریزی می‌شود.»

ماموران اداره اطلاعات اهواز، صبح امروز ۲۹ اردیبهشت پدر زکیه نیسی را نیز احضار کرده و از او خواسته‌اند که در برابر دوربین، بازداشت دخترش را تکذیب کند، ‌اما پدر زکیه نیسی این خواسته را نپذیرفته است.

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
عدالت برای ایران

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.