رفتن به محتوای اصلی

تاریخ جهان از ماموت تا فیسبوک (35) پاپ‌ و پادشاه باهم کنار می‌آیند
15.05.2016 - 15:19



در بخش گذشته در شرح وقایع بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلادی به موارد زیر اشاره شد:
  • امپراتوری خمر در کامبوج
  • معبد بوروبودور در اندونزی؛ بزرگ‌ترین پرستشگاه بودایی در جهان
  • پیمان وردون که ازجمله پیامدهایش، پیدایی کشورهای آلمان و فرانسه بود.
  • اختراع باروت توسط چینی‌ها
  • قبیله‌ها و خاندانهای با نفوذ در گذشته ژاپن
  • سقوط تیکال و ضربه به قلب تمدن کلاسیک مایا
  • خط سیریلیک در سده نهم میلادی
  • هجوم وایکینگ‌ها به اروپا؛ و -
  • آلفرد کبیر که از سال ۸۷۱ تا ۸۹۹ میلادی، در جنوب غربی انگلستان فرمانروا بود...
در این قسمت به مهم‌ترین وقایعی می‌پردازم که گرچه ارتباط مشخصی با هم ندارند اما همه بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ میلادی پیش آمده‌اند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وایکینگ‌ها و نورماندی
نورمن‌ها Normans که گفته می‌شود نام خود را از نرماندی گرفتند؛ یکی از اقوام وایکینگ بودند که به شمال فرانسه آمدند و به جنگ با قوای دولتی پرداختند. درنهایت سال ۹۱۱ میلادی شارل سوم پادشاه فرانسه به آنان حکومتی خودمختار داد، به شرطی که از مرزهای شمالی فرانسه در برابر دیگر اقوام وایکینگ حفاظت کنند. آن منطقه که نورمن‌ها در آنجا ساکن شدند از طرف مردم فرانسه نورماندی نامگذاری شد. نورماندی در طول تاریخ به یکی از قدرتمندترین دوک نشین‌های اروپا مبدّل گشت. (دوک نِشینDuchy نام گونه‌ای فرمانروایی اشرافی است.)
...
نام رهبر وایکینگ‌ها «رولو» Rollo the Viking بود که بعد از گرفتن زمین؛ غسل تعمیدش دادند و قرار شد با یکی از دختران شارل سوم ازدواج کند.
شارل سوم؛ پادشاه فرانک‌های غربی بود و به او شارل بی‌آلایش و ساده هم گفته می‌شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خلیفه کوردوبا؛ الناصر لدین الله
کوردوبا یا قُرطَبه شهری در منطقه اَندَلُس در جنوب اسپانیا و پایتخت حکومت امویان در آن ناحیه بود. اعراب در این شهر مسجدهای بزرگی را بنا کردند که مهم‌ترین آن مسجد قرطبه در همین شهر بود.

در دوران حکومت امویان؛ امیر و خلیفه قرطبه در اندلس، عبدالرحمن الناصر لدین الله بود که از سال ۹۱۲ تا ۹۶۱ میلادی حکومت کرد. وی در ۲۰ سالگی به تخت نشست و ۵۰ سال در قدرت بود. مردم اندلس در دوران او از آزادی نسبی در عقاید دینی خود برخوردار بودند. بازسازی مسجد بزرگ کوردوبا در زمان وی صورت گرفت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فرهنگ ایسلند و مهاجران وایکینگ
ایسلندی‌ها به میراث نیاکان وایکینگ خود افتخار می‌کنند و فرهنگ ایسلند بطور خاص از مهاجران وایکینگ سده نهم سرچشمه می‌گیرد. زبان ایسلندی هم، به زبان وایکینگ‌ها یعنی زبان نورس باستان نزدیک است و از این‌رو آنان به راحتی می‌توانند ساگاها یعنی سرگذشت‌نامه و تاریخ و فولکلور مهاجران اولیه ایسلند- که به قرون وسطی تعلق دارند را بخوانند. شجره‌نامه بسیاری از ایسلندی‌ها نیز به نخستین مهاجران بازمی‌گردد.
...
نشست‌هایی که وایکینگ‌ها در فضای باز تشکیل می‌دادند - موسوم به «آلثینگ» Althing - قدیمی‌ترین پارلمان جهان نام گرفته‌است که از ۹۳۰ پس از میلاد، سالی یک بار تشکیل می‌شد.

دورافتادگی و سده‌ها انزوا باعث شده تا فرهنگ نوردیک این کشور(فرهنگ اسکاندیناوی) و زبان ایسلندی به‌نسبت دست‌نخورده بماند.
...
یادآوری کنم که اسکان دائمی انسان در ایسلند از سال ۸۷۴ آغاز شده‌؛ یعنی زمانی که یک رئیس قبیله از نروژ با افراد خود به این جزیره آمد و به طور دائمی در آن مستقر شد. پیش از او افراد دیگری به طور فصلی و موقت به جزیره ایسلند می‌آمدند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بلوتوث و دانمارک
در بحث تاریخ جهان؛ بلوتوث اشاره به نام يك پادشاه دانماركى است به نام Harald Blaatand هارالد بلاتند.
...
بلوتوث كه بين سال‌هاى ۹۴۰ تا ۹۸۶ مى‌زيست، توانست دانمارك و نروژ را كه در جنگ‌هاى مذهبى با هم مشكل پيدا كرده بودند متحد كند و از آن پس شهرت زيادى كسب كرد، بویژه که جاده‌ها و پل‌های زیادی در دانمارک ساخت و خود، به مسیحیت روآورد.
گفته می‌شود وی به‌علت اینکه عادت به خوردن تمشک آبی داشت تعدادی از دندان‌هایش برای همیشه به رنگ آبی درآمد و برای همین به هارالد دندان‌آبی معروف گردید که به نظر افسانه می‌آید. نام وی Harald Blaatand هارالد بلاتند بود. كلمه Blaatand پس از انتقال به زبان انگليسى به شكل Bluetooth تلفظ شد كه به معنى دندان آبى است.
...
در نام‌گذاری فناوری بلوتوث نیز از نام وی(پادشاه دانمارک) اقتباس شده‌است.
تكنولوژى Bluetooth که بر پايه اتحاد يكپارچه سامانه‌هاى كامپيوتر در قالبى بدون سامانه تأكيد دارد نماد كار و تلاش پادشاه دانماركى است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دودمان سونگ و امپراتور تائی زو

یکی از دودمان‌های حاکم بر چین؛ دودمان سونگ 宋朝 بود که از سال ۹۶۰ تا حدود سه قرن بعد(۱۲۷۹) بر چین فرمان ‌راند.
دودمان سونگ را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کنند. سرسلسله دودمان سونگ، امپراتور تائی زو (ژائو کوآنگ یین) بود که از سال ۹۶۰ تا ۹۷۶ پادشاهی کرد.
او برای وحدت چین خیلی کوشید. بر حکومت‌های جنوبی چین غلبه کرد و پیروزی مقتدرانه او در نبرد گائوپینگ فرمانروایی بر بخش بزرگی از چین را برایش به ارمغان آورد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نخستین فرمانروای آلمان؛ اُتوی یکم
اُتوی یکم ملقب به اتوی بزرگ Otto I, der Große پادشاه آلمان، ایتالیا و زاکسن بود. وی نخستین فرمانروای آلمان است که لقب امپراتور داشت.

اتو سال ۹۶۲ تاج پادشاهی سرزمینی را بر سر خود گذارد که در آینده امپراتوری مقدس روم خوانده‌ شد. اُتو می‌کوشید تا بر کلیسا تأثیر بگذارد و به واسطهٔ نفوذ اسقف‌ها اِعمال قدرت نماید. دورهٔ زمام‌داری وی یک شبه رنسانس در معماری و هنر نیز بود. هنرهایی مانند تذهیب از آن زمان رواج یافت. بین او و پاپ پیوند و گسست زیادی روی داد. گاه دست به یکی می‌کردند و روی‌هم می‌ریختند و گاه به نزاع برمی‌خاستند. اُتوی یکم عاقبت شرط گذاشت که پاپ نباید بی موافقت او برگزیده شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گریلند و اریکِ سُرخ
تاریخ گرینلند با زندگی در شرایط سخت قطبی که بیشتر آن را یخ پوشانده؛ سرشته‌‌است. گرینلند تا سده دهم میلادی ناشناخته مانده بود تا اینکه، گروهی از وایکینگ‌های نروژی در راه ایسلند راه خود را گم کرده و به کرانه‌های غیر مسکونی آن ناحیه رسیدند. بعدها هم بومیان گوناگون در این جزیره به طور دائمی مستقر شدند.
بنیادگذار نخستین منطقه نورس‌نشین در گرینلند - جایی که مردمان قدیم اسکاندیناوی قبل از مسیحی شدن در آن ساکن بودند - «اریکِ سُرخ» Eirik Raude بود. برپایه حماسه‌های اسکاندیناوی اریک سرخ به دنبال کشتن کسانی به ایسلند تبعید شد‌ و حدود ۹۸۲ میلادی به سوی سرزمینی کم‌شناخته پیش راند و سه سال را در آن سامان که گرینلند نام نهاد، گذراند. وی وقتی از تبعید به ایسلند بازگشت توانست گروهی از وایکینگ‌های جزیره‌های ایسلند را متقاعد کند که گرینلند بختی برای زندگی بهتر است.
در ۹۸۶ اریک سرخ با گروهی بزرگ از کوچندگان به گرینلند بازگشت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ولادیمیر کبیر مسیحی می‌شود
ولادیمیر کبیر (۹۵۸ –۱۰۱۵) فرمانروای ولیکی نووگورود(شهری تاریخی‌ در شمال باختری روسیه)، شاهزاده بزرگ کیف و همه کاره «روس کیف» Kievan Rus بود.
روسِ کیف نام دولتی قرون وسطایی اروپایی بود که در اواخر سدهٔ نهم میلادی تشکیل‌شد و پس از تاخت و تاز مغول از میان رفت. نام روسِ کیف مربوط به سده‌ها بعد است(قرن نوزدهم)، که تاریخنگاران روسیه برای اشاره به دولتی که پایتختش آنزمان کی‌یف بوده این عنوان را بدان اطلاق نموده‌اند.
ولادیمیر کبیر از ۹۸۰ میلادی تا سه دهه بعد (۱۰۱۵) فرمانروای کیف بود. برادرانش با وی (و با خودشان) در نزاع بودند ویکی از آنان خون و خونریزی زیادی براه انداخت. ولادیمیر پر سوئد؛ با کمک شاه نروژ، آخرین برادرش را کنار زد و فرمانروای روس‌ها و اسلاوها شد.
...
ولادیمیر قلمرو دولت خویش را از اوکراین کنونی تا دریای بالتیک گستراند و با قبایل شرقی و بلغارها جنگید. وی سال ۹۸۸ میلادی به دعوت امپراتوری بیزانس، غسل تعمید داده شد و به مسیحیت ارتدکس گروید و پس از آن فرایند مسیحی‌سازی مردم روس کیف را آغاز نمود. در ازای این کار توافق شد وی با خواهر امپراتور بیزانس ازدواج کند.
در دورانی که از آن صحبت می‌کنم(قرن دهم میلادی)؛ مکتب‌خانه‌های دینی بیش از پیش رونق گرفت و راهبانی که به کودکان درس دین می‌دادند، نوعی ریاضت‌کشی را به شاگردان خودشان که در میان آنان کودک کم نبود، اِعمال می‌کردند. کودکان در آغاز می‌بایست سر خود را بتراشند و آداب و رسوم مدرسه را مو به مو اجرا کنند تا تنبیه نشوند. آن زمان اکثر پدران و مادران نذر می‌کردند فرزندان خود را به صومعه و مکتب‌خانه بفرستند تا با تعالیم کلیسا آشنا بشوند.

در بحث تاریخ جهان... که از داستان تکامل و انسان‌های اولیه شروع شد، اینک به پایان قرن دهم میلادی رسیده‌ایم.
 
تاریخِ جهان از ماموت تا فیسبوک ادامه خواهد داشت

 
1000 900
911
Normandy on the map
Charles Ill, king of the West Franks, gave Rollo, a Viking leader, land the mouth of the River Seine on condition he gave up raiding and became a Christian. The area came to be known as Normandy (land of the Norsemen)
929
Caliph of Cordoba
Abd al-Rahman III, emir of Cordoba in Spain and descendant of the Umayyads, took the title of caliph. He united all of Al-Andalus (Muslim Spain) under his rule, halted the advance of the Christian kingdoms in the north, and rebuilt much of the Great Mosque at Cordoba.
930
First parliament
Viking settlers in Iceland held their first Althing an outdoor assembly that was open to all free men. The Althing is claimed to be the world's oldest parliament.
960
Danish convert
Following the conversion of King Harald Bluetooth, Denmark became the first Viking kingdom to adopt Christianity. Harald built roads, bridges, and forts across Denmark. 
960
China reunited
The 60 years of chaos that had followed the fall of the Tan dynasty finally ended when an army general, Zhao Kuangyin, seized power. He ruled as Taizu, the first emperor of the Song dynasty. The Song capital was at Kaifeng in the north of China. 
962
German emperor
Otto I, king of Germany, was crowned emperor in Rome, reviving the idea of a Western Empire that had died with Charlemagne. Otto's empire came to be known as the Holy Roman Empire.
986
Going to Greenland
Viking explorer Eric the Red persuaded settlers from Iceland to sail west with him to Greenland. The Viking colony on Greenland survived until around 1450. 
988
Baptism of Vladimir
Prince Vladimir of Kiev agreed to adopt the Greek Orthodox faith in return for marrying the sister of the Byzantine emperor, Basil II His baptism sealed Russian ties with the Byzantine Empire and decided Russia's future religion.

در همین زمینه 
... 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

همنشین بهار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.