رفتن به محتوای اصلی

معاون وزیر نفت: تولید روزانه نفت به ۳.۸ میلیون بشکه در روز رسید
06.05.2016 - 13:57

آقای جوادی همچنین وعده داد که تا تابستان سال جاری صادرات نفت ایران به خارج از کشور نیز به ۲.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد تا زمانی که نظام سهمیه‌بندی اوپک احیا نشود، افزایش صادرات نفت ایران متوقف نخواهد شد.

به گفته آقای جوادی، نظام سهمیه‌بندی اوپک از حدود چهار سال قبل به‌ طور کامل از بین رفته و تمام کشورها بر اساس ظرفیت‌های خود، نفت تولید و صادر می‌کنند.

عربستان سعودی و متحدانش در اوپک مخالف احیای نظام سهمیه‌بندی اوپک هستند.

بر اساس این نظام که پیشتر در اوپک به اجرا گذاشته می‌شد، کشورهای عضو این سازمان بر اساس میزان ذخایر خود رتبه‌بندی می‌شدند و بر اساس این رتبه‌بندی برای هر عضو سهمیه یا سقف تولید تعیین می‌شد. البته در همان وقت نیز به‌ طور معمول اعضا نسبت به سهمیه تعیین‌شده برای خود متعهد نبودند.

مقام وزارت نفت ایران روز پنج‌شنبه همچنین میزان فعلی صادرات نفت ایران را دو میلیون و صد هزار بشکه در روز اعلام کرد.

رکن‌الدین جوادی در بخش دیگری از این گفت‌وگو همچنین به حجم تولید نفت خام ایران اشاره‌ کرده و تصریح کرد: «در حال حاضر روزانه نفت خام کشور به حدود سه میلیون و هشتصد هزار بشکه در روز افزایش‌ یافته که این رقم به‌زودی به سه میلیون و هشتصد هزار بشکه خواهد رسید.»

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، میزان صادرات میعانات گازی پیش از تحریم‌ها روزانه ۲۵۰ هزار بشکه بود که هم‌اکنون این میزان به ۴۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

این مقام وزارت نفت ابراز امیدواری کرده است که با توسعه میدان گازی پارس جنوبی، رقم تولید و صادرات میعانات گازی، روند افزایشی خود را حفظ کند.

تولید نفت ایران پیش از تحریم در حدود روزانه چهار میلیون بشکه بود که در دوران تحریم به دو میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

اصرار مقام‌های وزارت نفت ایران، برای افزایش تولید و صادرات نفت خود ازجمله مهم‌ترین موارد اختلاف بین ایران و عربستان سعودی است که عملاً تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های اوپک را با مشکل همراه کرده است.

ایران در نشست فروردین‌ماه دوحه که با هدف رسیدن به یک توافق برای ثابت نگاه‌ داشتن تولید نفت برگزار شد، شرکت نکرد و همین موضوع عاملی شد تا عملاً نشست موسوم به «طرح فریز نفتی» با شکست مواجه شود.

ایران معتقد است تا میزان تولید و صادرات نفت خود را به سطح پیش از اعمال تحریم‌ها افزایش ندهد و «سهم بازار» خود را پس نگیرد، حاضر نیست افزایش سطح تولید و صادرات نفت خود را متوقف کند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، چندی پیش در مخالفت با طرح فریز نفتی گفته بود: «برخی همسایگان تولید خود را به ده میلیون بشکه در روز رسانده‌اند و اکنون گفته‌اند باید همه با هم تولید خود را در سطح ماه ژانویه ثابت نگه‌ داریم؛ در حالی‌ که آنها می‌خواهند تولید خود را در سطح ده میلیون بشکه در روز حفظ کنند و ما باید آن را در سطح یک میلیون بشکه در روز ثابت کنیم.»

اختلاف ایران و عربستان سعودی تا حدی بالا گرفته است که اعضای اوپک حتی در نشست کارشناسی روز دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۹۵، نتوانستند بر سر تدوین سیاست‌ها و استراتژی بلندمدت اوپک به توافق برسند.

سعودی‌ها با گنجاندن پیشنهاد ایران مبنی بر گنجاندن بند «مدیریت مؤثر تولید» در استراتژی بلندمدت اوپک که درواقع اولویت‌های کاری و چالش‌های آتی این سازمان نفتی است، مخالفت کردند.

به گزارش رویترز، اختلافات در جلسه کارشناسی اوپک در وین به حدی بوده است که یک مقام رسمی این سازمان با ناامیدی در توصیف جلسه گفت: «اوپک مرد.»

تداوم اختلاف‌ نظرها در میان اعضای سازمان کشورهای تولیدکننده نفت، در حالی است که بازار نفت با بهبود اندک قیمت‌ها مواجه است.

رویترز در روزهای گذشته با انتشار گزارشی به نقل از تحلیلگران بازار نفت نوشته بود که «تحلیلگران نسبت به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی خوش‌بین‌تر شده‌اند و اعلام کرده‌اند که رشد تولید اوپک نمی‌تواند تأثیر منفی شدیدی بر توازن بازار داشته باشد.»

رویترز در گزارش خود عوامل مؤثر در تقویت قیمت‌ها در بازار نفت را «رشد تقاضای انرژی در جهان و کاهش تولید نفت در آمریکا» اعلام کرده بود.

پیش از ظهر روز جمعه، ۱۷ اردیبهشت ۹۵، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به اندکی بیش از ۴۵ دلار رسید، قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت نیز با افزایش همراه بود و بشکه‌ای ۴۴ دلار و ۳۲ سنت فروخته شد.

به گزارش سازمان اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان، اندکی بیش از ۴۱ دلار فروخته شد.

قرار است وزیران نفت ١٣ کشور عضو اوپک در دوم ژوئن، ۱۳ خردادماه، در وین برای بررسی سیاست این سازمان برای تولید نفت خام ملاقات کنند.

رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.