رفتن به محتوای اصلی

30 زندانی اهل سنت ایران در خطر اعدام
29.04.2016 - 22:07

سازمان‌هاى حقوق بشر ايرانى گزارش داده اند كه قريب به اتفاق 30 زندانى عقيدتى اهل سنت در زندانى رجايى شهر كرج در خطر اجراى حكم اعدام خاموش هستند.

به گزارش " کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران"، كه لیست اسامی و مشخصات ۳۰ نفر از زندانیان عقیدتی اهل سنت محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر کرج را منتشر كرده، بیش‌تر زندانیان عقیدتی اهل سنت در بازداشتگاه‌های اطلاعات و در زندان‌های شهرستان‌ها نگهداری می‌شوند.

بنا به اين گزارش با وجود بیش از ۲۰۰ زندانی عقیدتی اهل سنت کُرد در زندان‌های ایران، کماکان زندان رجایی شهر کرج با ۸۰ زندانی، بیش‌ترین تعداد زندانیان در انتظار اعدام از فعالان اهل سنت را در خود جای داده است. زندانیان عقیدتی بیش‌تر در زندان‌های کرج، تهران، سنندج، همدان، کرمانشاه، ارومیه، سقز، مهاباد و مریوان دوران محکومیت خود را می‌گذرانند.

در اين گزارش آمده است كه این زندانیان از حقوق اولیه و معمول دیگر گروه‌های زندانی، محروم بوده و با توجه به باورهای مذهبی و عقیدتی خاصی که دارند، موارد متعدد جلوگیری از انجام اعمال و فرایض دینی درباره آنها گزارش شده است.

دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران در هفتم دی‌ماه سال ١٣٩١، شش زندانی عقیدتی اهل سنت از جمله اصغر رحیمی متاهل دارای دو فرزند، بهنام رحیمی متاهل، کیوان زندکریمی متاهل، بهرام احمدی که در زمان اجرای حکم زیر ۱۸ سال سن داشت، هوشیار محمدی متولد ۱۳۶۸ و محمد ظاهر بهمنی متولد ۱۳۶۸ را به چوبه‌های دار سپرد؛ همچنین در روز ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۳، حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، صدیق محمدی و هادی حسینی در زندان رجایی شهر کرج همزمان به دار آویخته شدند.

«کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران» از خانواده برخی از زندانیان نقل كرده که فرزندانشان بیش از چهار سال است در بلاتکلیفی به سر می‌برند و وضعیت پرونده آنها نامشخص اعلام شده است.

برخی از زندانیان عقیدتی، به اتهام "عضویت در گروه‌های مذهبی"، ماه‌ها در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات مورد بازجویی‌های طولانی قرار گرفته‌اند. برخی از آنان گفته‌اند که نزدیک به یک سال در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج نگهداری شده و سپس به زندان زنجان و سلول‌های بند ۲۰۹ زندان اوین و زندان‌های دیگر منتقل شده‌اند.

آنها می‌گویند «ما تنها از فعالان اهل سنت کُرد هستیم و هیچ‌گاه در هیچ‌یک از گروه‌های تندرو عضویت و مشارکتی نداشته‌ایم.»

گفته می‌شود بیشتر اعدامی‌های اهل سنت در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام “محاربه”، “اقدام علیه امنیت ملی”، “عضویت در گروه‌های سلفی” و “مشارکت در ترور” در دادگاه‌هایی ۱۰ دقیقه‌ای به اعدام محکوم شده‌اند.

جمشید و جهانگیر دهقانی، کمال ملایی و حامد احمدی چهار زندانی عقیدتی که حکم اعدامشان اجرا شده، از شکنجه‌های طاقت‌فرسایی گفته‌ بودند که بازجویان برای اخذ اعترافات اجباری بر آنها روا داشته‌اند؛ از جمله سه بار اعدام نمایشی، زدن شوک الکتریکی به نقاط حساس از جمله آلت تناسلی، شکنجه جوجه‌ کباب، آویزان کردن زندانی با بستن پاها به سقف و در حالت قپانی.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ١٩ ماه شکنجه، ظاهراً برای وادار کردن آن‌ها به امضای اعتراف علیه‌ خود بوده‌ است. شکنجه‌های این زندانیان در نوع خود کم‌سابقه و‌ گاه تنها از روی تنفر انجام شده است. تشنه نگاه داشتن به مدت چند روز و تحقیرهای مختلف از قبیل تراشیدن ریش و توهین به مقدسات از جمله معمول‌ترین رفتار‌ها برای تخریب جسمی و روانی آنان بوده است. اعمال فشار و تهدید بر خانواده زندانیان عقیدتی اهل سنت، از جمله تهدید به تجاوز جنسی درباره آنان بیان شده است.

بنا به گزارش «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران» احکام اعدام زندانیان عقیدتی اهل سنت کُرد بر مبنای اتهامات وارده اداره اطلاعات به آنها بوده و تنها با اتکا به اعتراف‌های زیر شکنجه، صادر شده است. این پرونده‌ها بدون وکیل مدافع اختیاری قضاوت شده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
کنگره ملیتهای ایران فدرال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.