رفتن به محتوای اصلی

تاریخِ جهان از ماموت تا فیسبوک(31) تاریخ؛ تحقّق زمان در زندگی اجتماعی است
23.04.2016 - 21:53



در قسمت پیش - تاریخ بایگانی اسناد مرده نیست - به موارد زیر اشاره نمودم:
  • بَربَر‌ها و عبور آنها از رودخانهٔ یخ‌زدهٔ راین؛ برای هجوم به سرزمین‌های امپراتوری رم غربی، که در نتیجه، اروپا به یک موزاییک از پادشاهی‌های آنان تبدیل شد،
  • گوت‌ها (ویزیگوت‌ها و اوستروگوت‌ها)؛ از قبیله‌های ژرمنی شرقی که امپراتوری روم را در دوره کوچ(اوائل قرن پنجم) غارت کردند.
  • فلاویوس هونوریوس؛ و حمله مجدد ویزیگوت‌ها به رُم،
  • زاکسن‌ها؛ اقوام ژرمنی‌ ساکن شمال آلمان که بسوی بریتانیا پیش رفتند و اولین پادشاهی متحد انگلستان را تشکیل دادند،
  • آتیلا (رهبر قوم هون) قومی صحراگرد از مغولستان که در سده‌های چهارم و پنجم میلادی به سوی غرب مهاجرت نموده و در موازات آمودریا(رود جیحون)، کوچ‌نشین‌هایی تأسیس کردند. و ـ
  • دورهٔ یاماتُو در ژاپن؛ «قدیمی‌ترین حکومت سلطنتی جهان»...
در این بخش به مهم‌ترین وقایع بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلادی اشاره می‌کنم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فرانک‌ها به داخل امپراتوری روم آمدند
فرانک‌ها از مرکز آلمان به داخل امپراتوری روم آمدند و به عنوان هم‌پیمان روم قبول شدند. آنان یکی از قبایل متعدد ژرمن بودند. (منظور از ژرمن‌؛ گروه‌های نژادی-زبانی است که از اروپای شمالی سرچشمه می‌گرفتند) 
فرانک‌ها توانستند بخش اعظم فرانسه امروزی و مناطق غربی آلمان را تحت پوشش خود قرار دهند و بخش‌هایی از باختر رود راین را که امروزه میان مرزهای فرانسه و بلژیک جای گرفته در دست گیرند.
...
کلوویس یکم (۴۶۶ - ۵۱۱) از دودمان‌های پادشاهی فرانکی؛ و از حاندان مروونژی، بود. وی از ۴۸۱ میلادی جانشین پدرش و پادشاه «فرانک‌های سالی» Salian Franks (یکی از قبایل فرانکی) شد.
...
سال ۴۹۶ میلادی؛ کلوویس، با غسل تعمید (از آیین‌های دینی مسیحیان و نماد منزّه شدن از گناه)، باعث گسترش کیش کاتولیک در فرانسه و مناطق پیرامونی آن شد. گفته می‌شود غسل تعمید او، به دگرگونی‌های بنیادینی در ژرمن‌ها انجامید و شماری از قبیله‌های زیرفرمان ژرمن را نسبت به او بیگانه نمود.
...
سال ۵۰۷ میلادی؛ کلوویس، در نبرد «وویه» Battle of Vouillé؛ یکی از اقوام ژرمن موسوم به «ویزیگوت‌» را، که خیلی جلو تر، از حوالی رودخانه راین به جنوب فرانسه آمده و قدرتی بهم زده بودند، شکست داد و آنان را به عقب نشینی واداشت.
ویزیگوت‌ها یکی از دو شاخه اصلی گوت‌ها -از ژرمن‌های خاوری- بودند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نظام رُهبانی سِنت بندیکت
نظام موسوم به «سنت بندیکت» Order of Saint Benedict یک نظام رهبانی در مذهب کاتولیک رُمی است و حول سلسله قوانینی که سنت بندیکت(Benedict of Nursia یکی از قدیّسان مسیحیت)، در سال ۵۲۹ وضع نمود شکل گرفت.
مبانی اساسی این نظام شامل موارد زیر است:
اطاعت؛ سکوت، فروتنی و ثبات قدم

بعلاوه؛ بیشتر اوقات روز می‌بایست به عبادت‌های فردی یا جمعی یا تذهیب نفس در سکوت و همچنین مراقبه و مطالعات مذهبی سپری می‌شد. برای خوابیدن، خوردن و ارتباط‌ها هم آداب مخصوصی داشت.
...
در اوایل قرون وسطی، این نظام که در سراسر اروپای غربی گسترش داشت نه تنها مسیحیت را تحت تاثیر قرار داد، بلکه فرهنگ اروپایی را هم دستخوش تغییراتی نمود و به عنوان مثال می‌توان به اثرات آن بر روی کشاورزی، مدارس و کتاب‌ها اشاره کرد.
توجه داشته باشیم که دانشگاهای اروپایی در ابتدای تاسیس؛ بیشتر در اختیار روحانیون و ارباب کلیسا بود. نظام سنت بندیکت، تا اواخر قرن سیزدهم، حرف اول را می‌زد، اما در این زمان کم‌کم رو به افول نهاد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شورش بزرگ قسطنطنیه
سال ۵۳۲ میلادی در قسطنطنیه(استانبول) مردم سر به اعتراض برداشتند. شورش آنان ظاهراً بر سر اعلام برنده مسابقه ارابه‌رانی آغاز شده بود. شورشیان مدعی بودند که داوران مسابقه؛ تیم مورد علاقه امپراتور را بخاطر خوشنودکردن او برنده اعلام کرده‌اند حال آنکه تیم دیگر برنده بود. در این شورش نیمی از شهر ازجمله کلیسای ایاصوفیه و گوشه‌ای از کاخ سلطنتی ویران گشت. سرانجام قوای دولتی وارد عمل شدند و با کشتن هزاران شورشی به ناآرامی پایان دادند. 
بهم ریختن اوضاع در قسطنطنیه؛ مذاکرات صلح ایران و روم را (که زمان انوشیروان ساسانی جریان داشت) متوقف ساخت.
در رویارویی با ایران؛ رومیان شکست خورده و حاضر به ازدست دادن بخشی از قلمرو خود و باج سالانه شده بودند.
هزینه تعمیر خرابی وارده به شهر و ازجمله نوسازی کلیسای ایاصوفیه سبب شد که امپراتور نتواند باج سالانه را به ایران بپردازد و همین بهانه سبب شد تا ارتش ایران از چند ناحیه قلمرو امپراتوری روم را مورد حمله قراردهد.(۵۴۰ میلادی)
در این رویارویی تعداد زیادی از دو طرف؛ ازجمله ۳۰ هزار رومی کشته شدند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
طاعون در قسطنطنیه 
۵۴۱ پس از میلاد؛ بیماری واگیر طاعون، امپراتوری روم شرقی (امپراتوری بیزانس)؛ و بویژه پایتخت آن، قسطنطنیه را تحت تاثیر خود قرار داد. هر روز دسته دسته مردم می‌مردند و مرگ سیاه بر سر زبان‌ها افتاد.

طاعون؛ علاوه بر قسطنطنیه، مرکز و جنوب آسیا، شمال آفریقا و بخش غربی اروپا تا دانمارک و غرب ایرلند را در بر گرفت. از دوران باستان تا کنون، این بیماری چندین بار سراسر اروپا، آسیا و آفریقا را فراگرفته‌است. گفته می‌شود تا حدود سال ۷۵۰ پس از میلاد و مدتها پس از آن، طاعون قربانی می‌گرفت و خیلی‌ها را بویژه در حوزه مدیترانه به خود گرفتار می‌کرد. تلفات ناشی از این سری مرگ و میر طاعون(مرگ سیاه)، رقم باورنکردنی ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون ذکر شده‌است.
اضافه کنم که تعبیر «مرگ سیاه» Black Death بیشتر؛ به شیوع این بیماری در سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰ میلادی اشاره دارد که کل اروپا را دربرگرفت.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
راز ابریشم
ابریشم یک نخ طبیعی است که از پیلهٔ کرم ابریشم گرفته می‌شود. از نخ ابریشم، پارچه‌های ابریشمی می‌بافند که یکی از بهترین و نرمترین پارچه‌های دنیا به شمار می‌روند.
گفته می‌شود که چینی‌ها روش تهیه ابریشم را از ۴۰۰۰ سال پیش می‌دانستند اما تا مدت‌ها راز تهیه آن را بروز ندادند. ژاپنی‌ها جزو اولین کسانی بودند که توانستند در قرن سوم از آن سر درآورند.
...
در قصه‌ها چنین آمده‌است که در حدود سال ۵۵۰ میلادی؛ «ژوستینین» امپراتور رم شرقی دو راهب ایرانی را به چین فرستاد تا چند تخم کرم ابریشم را در یک نی خیزران مخفی کرده و برای او بیآورند و این امر سرآغاز پیدایش صنایع بزرگ ابریشم‌بافی در نواحی اطراف قسطنطنیه گردید. از آنجا هم پرورش کرم ابریشم تدریجاً به اروپای شرقی راه یافت و ایتالیا یکی از معروف‌ترین تولید کنندگان ابریشم و حریر مخمل‌های زیبای دنیا شد.
...
تارهای ظریف ابریشم، بافته کرم ابریشم و در حقیقت پیله‌ای است که حیوان در تمام دوره تکاملش یعنی تا به صورت پروانه‌ای در بیاید، می‌بافد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تولد محمد بن عبدالله
سال ۵۷۰ میلادی؛ محمد بن عبداللّه که به اعتقاد مسلمانان، آخرین رسول در سلسلهٔ انبیای الهی است، متولد شد. وقایع مربوط به زندگی پیامبر اسلام نسبت به دیگر رسولان به صورت کامل‌تری در معرض داوری قرار گرفته و راجع به او گزارش‌های فراوانی در متون تاریخی آمده‌است. محمد در دوران جوانی به بازرگانی مشغول بود و ناخشنود از روش زندگی مردم مکه، گهگاه در غار حرا در یکی از کوه‌های اطراف آن دیار به تفکر و عبادت می‌پرداخت. به باور مسلمانان، مضمون دعوت او همانند دیگر پیامبرانِ مبنی بر این بود که خداوند یکتاست و جز او هیچ چیز و هیچ کس شایسته پرستش نیست.
...
طی ۱۳ سال دعوت در مکه، تعداد اندکی به محمد گرویدند که با مخالفت برخی قبیله‌های قریش روبه‌رو شدند و با آنان با خشونت زیاد رفتار می‌شد. وی برای رهایی از آزار و اذیت‌ها به همراه پیروان خویش، به مدینه هجرت کرد و در آنجا توانست قبایل در حال جنگ اوس و خزرج را متحد کند. بعدها؛ بین هواداران وی با قبایل مکه و هم‌پیمانان آنها جنگ درگرفت و سرانجام پس از هشت سال نبرد، به همراه پیروانش به مکه وارد شد.
پس از فتح مکه بیشتر مردم شبه جزیره عربستان جانب او را گرفتند. وی ده سال پس از هجرت، بیمار شد و درگذشت.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شوتوکو؛ شاهزاده بودایی
سال ۵۹۳ میلادی؛ در ژاپن، شاهزاده بودایی(شوتوکو تایشی) نایب‌السلطنه شد و آیین بودایی را که عمیقاً به آن باور داشت گسترش داد. آن زمان جامعهٔ ژاپن از نظر مذهبی و سیاسی از هم متفرق شده بودند و تلاش شاهزاده بودایی، تا حدی به سبب میل او بر ایجاد وحدت و اتحاد ملی بر کشور بود.

شوتوکو؛ مذهب بودا را بر اساس عقاید و تربیت شخصی خویش تفسیر می‌کرد. از اقدامات مهم وی تدوین قانون اساسی هفده ماده‌ای بود که بر اساس آن بودیسم، اصول اخلاقی کنفوسیوسی و روح ملی ژاپن با یکدیگر هماهنگ شده‌اند. وی عقیده داشت که معتقدان به بودا باید به تمامی انسان‌ها خدمت کنند و به همین دلیل برخی از محتویات کتاب بودا را مورد تجدید نظر قرار دارد. برای مثال یکی از احکام شرعی را که به مردم توصیه شده بود به تفکر مذهبی فرو روند تغییر داد، و بدین صورت عرضه کرد:
«به کسی که همیشه در تفکر مذهبی فرو رفته‌است نزدیک مشو» و منظور او از بیان این عبارت این بود که کسی که تمام وقت مشغول عبادت باشد قادر به انجام کارهای بشردوستانه نیست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دودمان سوئی در چین
در سال ۵۸۱ میلادی؛ پس از سال‌ها جنگ و ناآرامی در چین، سرداری به نام «یانگ جیان» امپراتوری سوئی را به وجود آورد.
نام اصلی وی Sui Wendi بود.
دودمان سوئی Sui dynasty تا ۵۸۹ میلادی بر بیشتر چین دست یافت.
اگرچه این دودمان تنها ۳۷ سال (تا ۶۱۸ میلادی) دوام آورد اما در این دوران، دیوار بزرگ چین بازسازی شد و «کانال بزرگ» Beijing-Hangzhou Grand Canal احداث گردید.
کانال بزرگ 大运河 که به نام آبراه بزرگ پکن-هانژوا نیز شناخته می‌شود، بزرگترین آبراه باستانی و یا رودخانه مصنوعی جهان است. از پکن آغاز شده و پس از گذشتن از شهر تیانجین، از استان‌های هبی، شاندونگ، جیانگسو و ژجیانگ، به شهر هانژوا می‌رسد.
کانال بزرگ چین؛ با طول ۲۵۰۰ کیلومتر، رودهای یانگ تسه و زرد را به هم مرتبط می‌ساخت و حمل و نقل، مالیات گرفتن از رعایا و انتقال سربازان را آسان‌تر می‌کرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ماموریت سنت آگوستین
سال ۵۹۷ میلادی؛ از جانب پاپ گرگوری یکم، یکی از قدیسان مسیحی به نام سنت آگوستین St Augustine همراه با ۴۰ راهب دیگر از رُم به انگلستان فرستاده شد تا آیین مسیحیت را به آنگلو-ساکسون‌ها بیاموزد. 
نام آنگلوساکسون‌ Anglo-Saxons معمولاً برای اشاره به قبایلی از ژرمن‌ها به‌کار می‌رود که از اوایل سدهٔ ۵ میلادی در جنوب و خاور بریتانیا نشیمن داشتند. آن‌ها ملت انگلیس را تشکیل دادند. آنگلوساکسون‌ها از سه قبیله، آنگل، ساکسون و گوت تشکیل شده‌بودند.
...
پادشاه کنت kɛnt که از انگلوساکسون‌ها بود، با شاهزاده‌ای مسیحی از فرانک‌ها ازدواج کرد و این وصلت همراه با تلاشهای اگوستین قدیس، شاه کنت را مسیحی کرد و بدین ترتیب مسیحیت در انگلستان گسترش یافت. به نظر می‌رسد تاریخ؛ نه تنها تحقق زمان در زندگی اجتماعی است، بلکه متأثر از حوادث اتفاقی هم هست. 
سنت آگوستین در ۶۰۴ میلادی در کنت درگذشت. وی کلیسایی هم در کانتربری(در شهرستان کنت در ناحیه جنوب شرقی انگلستان) بنا ساخته‌است. 
پیش از پذیرش مسیحیت توسط رومی‌ها، مردم به مذاهب سلتی و ژرمنی-مشتمل بر انواعی از ستایش و پرستش طبیعت- گرایش داشتند.
 
تاریخِ جهان از ماموت تا فیسبوک؛ ادامه خواهد داشت

 
500-600 
507 
Frankish victory 
Clovis, king of the Franks defeated the Visigoths at the Battle of Vouillé and began to drive them out of southwest France into Spain. This 15th-century painting shows AlaricIl, the defeated Visigothic king, kneeling before Clovis.
529 
Monastic life 
Benedict founded a monastery at Monte Cassino in Italy. He laid down rules for how the monks should live, dividing the day between prayer and work. Monasteries following St Benedict's Rule spread across Europe and were centres of learning during the Dark Ages.
532 
Riot in Constantinople 
Justinian, the Byzantine emperor, seemed in danger of losing his throne after rioting in Constantinople. However, the riot was crushed and the 30,000 rebels killed. Two years later, Justinian's position was made even stronger when his general Belisarius retook North Africa from the Vandals. 

542 
Plague 
An outbreak of bubonic plague struck the city of Constantinople. It had broken out two years earlier in Egypt and spread around the Mediterranean, probably carried on grain ships by infected rats. The huge loss of life weakened the empire and in particular the army, overstretched by Justinian's campaigns in Italy and North Africa.
553 
The secret of silk 
A silk-making industry developed in Constantinople with the arrival of the first silkworms. The insects were said to have been smuggled from Persia by two monks, who hid them inside their hollow canes. Before this, silk had to be imported at great cost because the Chinese refused to reveal the secret of silk production.
570 
Birth of Muhammad 
The Prophet Muhammad was born in Mecca, in what is now Saudi Arabia. A member of the minor Quraysh clan, he was orphaned at the age of seven and brought up in the household of his uncle, Abu Talib. At that time, the people of Arabia worshipped many gods. 
593 
Buddhist prince
Prince Shotoku, one of Japan's great cultural heroes, became regent, ruling on behalf of his aunt, Empress Suiko. A devout Buddhist, Shotoku encouraged the spread of Buddhism, which became the state religion. He also wrote down a document that set out the principles that should govern Japanese society.
581 
China reunited
Emperor Wendi, founder of the Sui dynasty, made himself sole ruler of China, reuniting the country after three centuries of division and instability. Under his successor, Emperor Yangdi, work began on the 2,000-km- (1,240-mile-) long Grand Canal network. Linking the south and north of the country, it is still the longest canal system in the world. 
597 
Augustine's mission 
After encountering a group of Anglo-Saxon slaves in a market, Pope Gregory I sent Augustine, a Roman churchman, to Britain to convert the Anglo-saxons to Christianity. 
Augustine baptized King Ethelbert of Kent, whose wife was already a Christian, and founded a church at Canterbury.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

همنشین بهار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.