رفتن به محتوای اصلی

ارزیابی اجمالی اهداف سفر نخست وزیر ترکیە بە ایران
05.03.2016 - 21:04

سیاست خارجی دولت ترکیە ترک برداشتە و بر اوضاع داخلی آن کشور تاثیر گذاشتە است. سیاست خارجی ترکیە کە بر اساس تز " عمق استراتژیک " احمد داوداغلو پایەگذاری گردیدە، در جریان بحران سوریە و دخالتهای آن کشور در سوریە فلج گردیدە است. 
سفر دادواغلو در مقام نخست وزیری بە ایران خارج از اخذ قراردادهای تجاری و بازرگانی بیشتر با نیت راضی کردن ایران در کمک بە حل بحران سوریە انجام گرفتە است. چندی پیش روسها از مقامات پادشاهی سعودی دعوت بعمل آوردند تا بلکە در روابط میان ترکیە و سعودیها فاصلە ایجاد کنند و ترافیک دیپلماسی آنان بطور روزانە ادامە دارد، ظاهرا تورکها نیز میخواهند از همان تاکتیک استفادە و ایران را از روسیە دور نمایند. آشکار است روابط میان ایران و ترکیە آسیب دیدە و هنوز هم سخنان اردوغان کە خطاب بە خامنەای گفت " یک ملای دینی در تهران نشستە و منطقە را بە آتش کشیدە است " در گوش مقامات ایران می پیچد، با این همە دغدغە مشترک آنان کوردهاست. از این رو ممکن است با معاملە بر سر آیندە کوردها روابطشان راترمیم کنند. اگرچە دولت ایران دیپلماسی بسیار مهمی را بکاربرد تا روسیە را متقاعد بە دخالت نظامی در سوریە نماید اینک زحمت بتواند در روابطش با روسها تجدید نظر نماید، چرا کە اصولا روسها برخلاف ایران و ترکیە از قواعد بین المللی برای حل بحران سوریە استفادە میکنند و سیاست روسها در سوریە با آنچە در مورد کشورهای پساشوروی انجام می دهد کاملا فرق دارد، بنابراین در پروژە روسها برای حل بحران سوریە کوردها هم یکطرف قضیە هستند. 
در شرایط فعلی و در سفر داوداغلو ممکن است هر دو کشور در مورد برخورد با آیندە جنوب کوردستان و جلوگیری از استقلال احتمالی آن اقلیم بتوافق برسند، بدین منظور ترکیە در سیاست خود با اقلیم کوردستان کوتاە آید، و از کنارەگیری بشار اسد از قدرت هم صرفنظر نماید، اما آنچە مسلم است آیندە سوریە و کوردهای آن کشور نە در دست ایران و نە ترکیە بلکە در عالیترین سطوح کشورهای دنیا و سازمان ملل حل و فصل میشود.

با این وجود، دور جدید مذاکرات میان نیروهای درگیر در سوریە قرار است روز نهم مارس از سر گرفتە شود. روسها طرح فدرالی را برای آن کشور پیشنهاد نمودەاند، کوردها نیز در همین ماە منطقە فدرال را اعلام خواهند نمود موردی کە امری کە بە مردم سوریە ارتباط دارد و با معیارهای جامعە جهانی نیز همخوانی دارد، موردی کە تورکهادر درجە اول و ایران در مرحلە دوم از آن وحشت دارند. بطور کلی مشروعیت داخلی و بین المللی دارد. در صورت شکست مذاکرات و توافق بر سر فدرالی موضوع مذاکرات بە بن بست خواهد رسید و آخرین گزینە را میتوان تجزیە آن کشور پیش بینی نمود. امری کە امریکا از آن بعنوان پلان B نام میبرد.

کوتاە سخن، میتوان روابط ایران و وترکیە در مورد روابت تجاری و بازرگانی موفق قلمداد نمود و حجم بازرگانی آنان از ٣٠ میلیارد دلار مد نظر بگذرد اما آنان را در مورد سوریە متحد نخواهد نمود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

هادی صوفی زادە

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.