رفتن به محتوای اصلی

۶۷ درصد تالابها آب کافی ندارد
07.02.2016 - 12:43

این آمار تا دو روز گذشته در کشوری که سردمدار کنوانسیون تالاب ها در ۴۶ سال پیش بود، اعلام شده است.

وی اظهار داشت: تالاب گمیشان که تا هفته گذشته در استان گلستان باقی بود با طرح ساخت شهرک صنعتی در جنوب تالاب، هم از دست رفت در حالیکه خیلی سعی کردیم از وقوع این حادثه جلوگیری کنیم ولی این تالاب به بهانه ساخت مرکز بسته بندی دو هکتاری میگو در شهرک ۲۰ هکتاری و همچنین ساخت مراکز دیگری همچون صنایع شیمیایی، صنعتی، موزائیک سازی روزهای پایانی عمر خود را طی می کند.

ویتالاب را محلی دانست که خاکش غیرقابل نفوذ بوده و آب در آن پائین نمی رود و از نظر تولید خالص طبیعی از بسیاری از اکوسیستم ها حتی اقیانوس ها تولید آن بیشتر است.

وی وجود تالاب در هر منطقه ای را همچون ریه در بدن انسان دانست و گفت: تالاب ها رطوبت، گردش آب و خاک، گردش جانوران و گیاهان را تنظیم می کند و تالاب با کنش و واکنش خود اگر زنده باشد سلامت محیط زیست را نشان می دهد.

مخدوم بزرگترین تالاب ایران را تالاب انزلی عنوان کرد و افزود: در سال ۱۳۵۷ عمق تالاب انزلی به هشت متر می رسید ولی اکنون به ۱.۵ تا دو متر رسیده که دلیل آن کارفرماهایی هستند که به جای قاتق نان قاتل جان شده اند.

وی یکی دیگر از مشکلات تالاب ها را فروکش شدن سفره های زیرزمینی به دلیل بهره کشی بی حد برای مصرف شرب شهرها بخصوص تهران دانست و اظهار داشت: سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب مصرف آب تهران که بنا به آمار ۸-۵ میلیون نفر جمعیت دارد می شود ولی بنا به این آب مصرفی، این میزان آب برای ۱۵ میلیون نفر صرف می شود.

چرا باید تالاب های ما قربانی تهران شوند در حالیکه بین ۷۰ تا ۹۵ درصد آب ها به پسماند به میزان سالانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب در تهران تبدیل می شوند در حالیکه می توان با استفاده از این فاضلاب ها و پسماندها تالاب ها را احیاء کرد بطوریکه ۲۰ درصد تالاب گاوخونی احیاء شده است.

وی اضافه کرد: تالاب های حاشیه خلیج فارس و عمان که بیش از ۴۰ درصد تالاب های ایران را تشکیل می دهند اوضاع خیلی وخیمی دارند در حالیکه خوزستان از لحاظ هوا تابع این تالاب هاست.

وی با اشاره به اینکه در جنوب کشور نقطه امیدی با مشارکت مردم با احیا و حفظ تالاب ها در بنادر گواتر و مانگرو به وجود آمده، بیان داشت: عده ای تالاب ها را خشک می کنند برای بالابردن سطح زیر کشت شان که عاملی برای تولید ریزگردها شده است.

مخدوم به خشک کردن تالاب ها در شهر ایذه واقع در جنوب کشور در چندسال گذشته برای کشت و کار اشاره کرد و گفت: تالاب ها در آن منطقه را برای کشت برنج در شرایطی که برنج اضافی در کشور داشتیم انجام شد.

وی اضافه کرد: پس از دو سال از خشک کردن تالاب ها فرماندار ایذه اعلام کرد که در شهر حتی در رختخواب مردم پر از قورباغه هایی شده که قبل از آن در تالاب ها زندگی می کردند و اکنون به شهر هجوم آورده اند.

رئیس انجمن ارزیابی محیط زیست کشور اظهار داشت: هزینه ای که برای دفع قورباغه ها شد مبلغی معادل ۶.۵ برابر درآمد برنج زارها شد.

همایش روز جهانی تالاب ها به همت انجمن علمی دانشجوئی محیط زیست دانشگاه تهران برگزار شد.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
روزنه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.