رفتن به محتوای اصلی

حسن روحانی: نباید شائبه مهندسی شدن انتخابات پیش بیاید
فایل صوتی
03.02.2016 - 07:10

 

 

 

وی با تاکید بر اینکه او درباره موضوع انتخابات «بسیار حساس» بوده است، از همه نامزدهای انتخابات مجلس و کاندیداهای رد صلاحیت شده که «از طریق قانونی» برای پیگیری تایید صلاحیت خود «اقدام کردند»، تشکر کرد. 

رییس جمهوری ایران ضمن ابراز امیدواری، نسبت به اینکه «همه نهاد‌ها توجه ویژه‌ای به قانون داشته باشند»، تاکید کرد که باید «یک انتخاب بسیار شکوهمند و حداکثر مشارکتی و حداکثر رقابتی و به بهترین وجهی که هیچ شائبه‌ای در آن نباشد» برگزار شود. 

وی با بیان اینکه «نباید در ذهن مردم شائبه درست کرد»، گفت که همه دستگاه‌ها باید تلاش کنند تا «شائبه مهندسی شدن انتخابات در ذهن کسی خطور» نکند. 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای روحانی گفت: «ما گاهی وقت‌ها خوب کار می‌کنیم و گاهی هم یک جوری عمل می‌کنیم که بی‌خودی در ذهن برخی مردم شائبه درست می‌کنیم و نباید در ذهن هیچ فردی شائبه مهندسی شدن انتخابات به وجود آید و در این راستا همه باید تلاش و کار و فعالیت کنیم». 

رییس جمهوری ایران همچنین از مردم خواست که «توجه داشته باشند حضور آن‌ها در پای صندوق‌ها بسیار بسیار مهم است» و «هیچ کس به هیچ دلیلی با صندوق انتخابات قهر نکند». 

آقای روحانی روز اول بهمن در واکنش به رد صلاحیت تعدادی زیادی از نامزدهای انتخابات مجلس که به گفته او جمعیت هواداران آن‌ها به ۱۰ میلیون نفر هم می‌رسد گفته بود که «مجلس خانه ملت است، نه یک جناح». 

این سخنان واکنش شدید نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، تعدادی از امامان جمعه از جمله در تهران، مشهد و اصفهان، فراکسیون روحانیت مجلس و نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس را به دنبال داشت. 

در حالی که هیات‌های اجرایی وابسته به وزارت کشور، ۱۰ هزار و ۹۵۴ داوطلب را تایید، و ۸۱۴ کاندیدا یعنی حدود هفت درصد از کاندید‌ها را رد صلاحیت کرده بودند، به گفته نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان، تنها صلاحیت «قریب به ۴۰ درصد» از کاندیدا‌ها توسط هیات‌های نظارت، وابسته به شورای نگهبان، تایید شده است. 

در همین حال عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران روز سه شنبه با تاکید بر اینکه از نظر این وزارتخانه و هیات‌های اجرایی ۱۰ هزار نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد تایید هستند گفت که شورای نگهبان قول مساعد برای رسیدگی به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده داده است. 

«مشکلی با سرمایه گذاری کارآفرینان آمریکایی نداریم» 

رییس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که دولت او می‌خواهد «با دنیا کار کند» و مشکلی با سرمایه گذاری کار آفرینان آمریکایی در ایران ندارد. 

امروز ایران در شرایطی است که «شرکای اقتصادی خود را انتخاب می‌کند»، در حالی که در دوران تحریم «همکاری‌ها محدود به چند کشور بود». 

​​به گفته آقای روحانی، امروز ایران در شرایطی است که «شرکای اقتصادی خود را انتخاب می‌کند»، در حالی که در دوران تحریم «همکاری‌ها محدود به چند کشور بود». 

وی تاکید کرد: «به هیچ وجه نگاه ما به غرب نیست و از همه کشور‌ها برای همکاری در فضای رقابتی استفاده می‌کنیم». 

رییس جمهوری ایران افزود: «هر کشوری مزیت خود را دارد و آمریکای جنوبی و شمالی یا لاتین هم مزیت‌های خوبی دارند». 

وی اضافه کرد: «حتی اگر کارآفرینان ایالات متحده خواهان آمدن به ایران و سرمایه گذاری باشند ما مشکلی نداریم و می‌خواهیم با دنیا کار کنیم». 

آقای روحانی تاکید کرد که جمهوری اسلامی «به دنبال تسویه حساب نیست»، اما در عین حال «ملت ایران وفادار است» و کشورهایی که در دوران تحریم به ایران کمک کردند را فراموش نخواهد کرد. 

رییس جمهوری ایران در مهر ماه نیز گفته بود که برای فعالیت شرکت‌های آمریکایی «منعی وجود ندارد» و این شرکت‌ها در فضای رقابتی پساتحریم می‌توانند در زمینه سرمایه گذاری و انتقال فناوری به ایران فعالیت داشته باشند. 

گفته‌های آقای روحانی در حالی بیان شده است که آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نامه خود برای تایید توافق اتمی وین خواستار آن شده که پس از برداشته شدن تحریم‌ها از وارد کردن «هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جداً پرهیز شود». 

پس از این هشدار و دستور رهبر جمهوری اسلامی، مقام‌های دولتی نیز اعلام کردند که ورود هر گونه کالای آمریکایی را متوقف کرده‌اند. 

محمد محمدی گلپایگانی، رییس دفتر رهبر جمهوری اسلامی، ۳۱ مرداد گفته بود که «آمریکایی‌ها حتی از طریق ایجاد شرکت‌ها و کارتل‌ها و راه‌اندازی برخی بنگاه‌های اقتصادی مانند مک دونالد به دنبال ترویج فرهنگ و سبک زندگی خود هستند». 

«برخورد قاطع با همسایگانی که حسن همجواری را رعایت نکردند» 

رییس جمهوری ایران در بخش دیگری از این مصاحبه تلویزیونی خود بدون ذکر نام به کشورهایی که به گفته او «حسن همجواری و همسایگی را رعایت نکردند»، هشدار داد که اگر همچنان به «رفتار خطای خود» ادامه دهند، جمهوری اسلامی با آن‌ها «برخورد قاطع» خواهد کرد و «اگر لازم باشد تنبیه خواهند شد». 

وی اضافه کرد: «امیدواریم این اقدامات به آنجا نرسد و کشورهای منطقه مصالح را در نظر بگیرند چرا که ایران دنبال این نیست که قدرت فائقه منطقه باشد». 

تنش میان ایران و عربستان سعودی که در سالهای اخیر به دلیل اختلاف شدید درباره درگیری‌ها در سوریه و یمن افزایش یافته است، ماه گذشته و پس از اعدام شیخ نمر النمر، روحانی ناراضی عربستانی از سوی ریاض، به اوج خود رسید. 

به دنبال حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد، ریاض روابط خود را با تهران قطع کرد و به دنبال آن برخی از کشورهای خاورمیانه شامل بحرین، کومور، جیبوتی و سومالی نیز از این سیاست پیروی کردند. 

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه ۱۲ بهمن برای کاهش تنش میان ایران و عربستان سعودی از این دو رقیب منطقه‌ای خواسته بود تا مصالحه کرده و مسئولیت‌پذیری متقابل داشته باشند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.