رفتن به محتوای اصلی

ایران،کشتارگاه پرندگان مهاجر
01.02.2016 - 09:03

Missing media item.

 

توسط محمد ضرغامی

 

خبرگزاری فارس از شکار بی‌رویه پرندگان مهاجر در آب‌های هورالعظیم خبر داده و به نقل از فعالان محیط زیست استان خوزستان نوشته است که جمعیت این پرندگان در دهه اخیر کاهش چشمگیری داشته و زنگ خطر انقراض همیشگی سایر گونه‌های پرندگان نیز به صدا در آمده است. 

در این گزارش به آنچه روش‌های غیر متعارف صید این پرندگان نظیر استفاده از دانه‌های آغشته به سم به عنوان روشی درناک نیز اشاره شده است. 

این پرندگان مهاجر شامل گونه‌های حمایت شده بین المللی و در خطر انقراض مانند اردک بلوطی – اردک مرمری – اردک تاجدار فلامینگومی شوند. 
خبرگزاری فارس دلیل این مساله را آنچه «بی‌مسئولیتی برخی مدیران سازمان محیط زیست» خوانده، عنوان کرده است. 

رادیو فردا این مساله را با جاوید آل داوود مدیر انجمن حمایت از حیوانات ایران در تهران در میان گذاشته است:

در ارتباط با مبارزه با شکارغیرقانونی سازمان حفاظت محیط زیست، انتقال این‌ها به محل شهر و بازار تحت نظارت قرنطینه و بازار می‌تواند تحت نظارت سازمان دامپزشکی باشد.

آل داوود: در محل فروش آن‌ها در شهر‌ها هم از نظر شهرداری مجوز لازم برای فروش برای مغازه‌هایی که آنجا هستند مورد بررسی وقابل کنترل است. در مجموعه همه این‌ها نیروهای انتظامی که مجری قانون هستند هم در بخش شهرداری هم قرنطنیه و هم حفاظت محیط زیست می‌توانند نقش داشته باشند و ترکیبی ازکم کاری مجموعه‌ها است که می‌تواند باعث ورود چنین مواردی شود که حالا یا منشاء کم اطلاعی مردم شروع کننده این است از اهمیت مسائل زیست محیطی، یا مسائل اقتصادی و سودهای کلانی که در شکار و فروش این حیوانات دارد. 

آیا قوانین خاصی هم هست که نیروی انتظامی به واسطه آن قوانین بتواند نقش خودش را ایفا کند؟ 

خب نیروی انتظامی مجری قانون است. اگر قانونی وجود داشته باشد مثل قانون مربوط به شکار و قوانین حفاظت از گونه‌های در حال انقراض توسط سازمان محیط زیست باید ابلاغ شود توسط نیروهای انتظامی. چون سازمان حفاظت محیط زیست هم نیروهای مجری قانون را دارد ولی تعداد بسیار قلیلی هستند این‌ها و حالا به خصوص در بحث قرنطینه که این‌ها باید اعلام قانون کنند و در بحث برخوردهای با فروشگاه‌های مجاز. 

حسن آقا شیرمحمدی که فرمانده یگان محیط زیست استان خوزستان عنوان شده به خبرگزاری فارس گفته که به کار بردن برخورد قهری را در نظر دارند و در آینده نوید داده که تخلفات به این ترتیب به صورت چشمگیری کاهش خواهد یافت. 

اجرای قانون به صورت سفت و سخت می‌تواند به صورت موقت تغییراتی به این صورت ایجاد کند به شرطی که سازمان حفاظت محیط زیست توان اجرایی این را داشته باشد با توجه به نیروهای محدود آن و اینکه حتی اگر مامور سازمان با یک متخلف برخورد کند خودش مجازات می‌شود آن هم حالا که تعداد زیادی ماموران محیط بانی در زندان هستند و حتی بعضا‌ً منتظر اعدام هستند و چیزهای دیگر، هیچکدام قوت قلبی به این‌ها نمی‌دهد که با مجرم برخورد کنند. 

رویکرد انجمن در این زمینه چیست؟ آیا تا به حال به این مسئله ورود کرده؟ 

این اتفاق که جدید است. ولی در شمال کشور شکار پرنده‌های مهاجر به طور دایمی اتفاق می‌‌افتد. با تورهای هوایی و تورهای معلق و روش‌های مختلف این‌ها را شکار می‌کنند و در بازارهای شهرهای شمالی می‌فروشند خیلی راحت بدون اینکه کسی به این‌ها چیزی بگوید و حتی در مواردی که برخورد شده و تور‌هایشان را گرفته‌اند اعتراضات و تشنجاتی که ایجاد کرده‌اند سازمان محیط زیست را وادار کرده‌اند که حتی برایشان تور جدید تهیه کند. این موارد را ما شاهد بودیم و در جلسات مختلفی هم نظراتمان را گفتیم ولی متاسفانه یا مباحث فرهنگی و یا آموزشی است یا درآمدهای کلانی که در این قضیه هست. 

از نظر قوانین بین‌المللی آیا قوانین خاصی هست که از این‌ها حمایت کند؟ 

البته قوانین بین‌المللی هست و ایران هم اکثر این قوانین بین‌المللی را امضا کرده. ولی شاکی در این زمینه وجود ندارد. به خصوص حیوانات در حال انقراض و حیوانات مهاجر از کشورهای شمال از سیبری و آن اطراف می‌آیند و به جاهای مختلف می‌روند و تنها کشوری که به این صورت از این حیوانات استقبال می‌کند ایران است که به مهمان‌نوازی معروف بودند. به نظر من می‌رسد که خیلی از این پرنده‌ها حتی متوجه این قضیه شده‌اند و مسیرهای مهاجرتشان را آن طور که متخصصان می‌گویند عوض کرده‌اند و خیلی از آن‌ها دیگر به ایران نمی‌آیند.

چون مهاجرت برای زنده ماندنشان است و اگر به جایی بروند که از بین بروند طبیعتا‌ً به آنجا وارد نمی‌شوند. شاید یک شکایت بین‌المللی در این زمینه وجود داشته باشد و این‌ها شاید از این نظر بتوانند ایران را محکوم کنند که چنین رفتاری با حیوانات مهاجر و در حال انقراض داشته باشد.


© 2016 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس قوانبن کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.