رفتن به محتوای اصلی

شکستن دست یک عرب ایرانی به دلیل سنی بودن
31.01.2016 - 01:41

شکنجه و شکستن دست یک زندانی عرب ایرانی به دلیل سنی بودن دستگیری ها و کتک زدن جوانان عرب اهواز در روستاها و شهرهای کوچک توسط گشت بسیج و نیروهای امنیتی به یک تفریح تبدیل شده است بنا بر اخبار رسیده از فعالان مدنی و حقوق بشر اهوازی، روز جمعه 29 ژانویه  3 جوان کشاورز عرب که از مزارع کشاورزی و برای صرف نهار به خانه های خود میرفتند، مورد توقف گشت بسیجی منطقه قرار میگیرند و مورد پرس و جو قرار میکیرند. فعالان حقوق بشری گزارش میدهند که به دلیل عدم تسلط این جوانان به زبان فارسی و ناتوانی در جواب سوالات با قنداق تفنگ بسیجیان مورد ضرب و شتم و همراه با فحاشی قرار میکیرند، که اگر مینی بوس حامل مسافران سر نمی رسید و راننده ان برای ترجمه دخالت نمی کیرد معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظار این جوانان 15 تا 18 ساله میبود. از سوی دیگر در موضوعی دیگر، منابع خبری وابسته به سازمان‌های حقوق بشری در ایران، روز شنبه 30 ژانویه 2016 از شکنجه شدید یک زندانی عرب اهوازی و شکستن دو دست وی توسط ماموران امنیتی خبر دادند.

طبق گزارش این منابع ماجد آلبوغبيش فرزند مالك متولد 1969 از اهالي شادگان روستاي "حدبه"كه در سال 1980 باتهام انجام عمليات عليه مقام امنيتي، درگيري با نيروهاي اداره اطلاعات و تبليغ عليه نظام جمهورياسلامی، در خرمشهر بازداشت شد، ابتدا در شعبه بازپرسي این شهر توسط قاضى «دريس مسلم » و سپس در شهر اهواز دادگاه انقلاب شعبه اول محاكمه و به 8 سال و به پرداخت يك ميليارد ريال محكوم شد.

بستگان آلبوغبيش مى گويند که محكوميت او خیلی وقت است به پایان رسیده اما به دليل عدم توانایی پرداخت مبلغ تا كنون در زندان باقی مانده است.

به گفته كريم دحيمي فعال حقوق بشر به نقل از منابع نزدیک به بستگان آلبوغبيش، روز دوشنبه 5 بهمن 1394 شمسی به دليل گرايش ماجد به مذهب اهل سنت و تنها به خاطر خواندن نماز به شیوه اهل سنت، توسط مأموران زندان مورد ضرب و شتم و نتحث شکنجه قرار می گیرد.

بنا بر این گزارش «محمدى» مسؤل داخلى زندان، ماجد را شكنجه داده تا جایی که دو دست او به شدت صدمه دیدند.

شايان ذكر است دست راست ماجد در هنگام بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات اهواز در اثر شكنجه شديد شكسته بود.

خانواده آلبوغبيش می گویند از روز دوشنبه تاكنون موفق به ديدن فرزندشان نشدند. این خانواده اظهار داشتتند که روز پنجشنبه برای کسب هر گونه معلوماتی در باره اوضاع ماجد، از صبح تا نیمه شب در مقابل در زندان منتظر ماندند اما کسی پاسخگوی آنها نبود.

ماجد آلبوغبيش متأهل و داراى يك فرزند كه پس از دستگيرى و صدور حكم، همسرش بنا به دلائلى از او طلاق گرفت.

هم پرونده آلبوغبيش، اميد بغلانى متولد 1359 متأهل از اهالى خرمشهر و محمد مجدم متولد 1362از اهالى اهواز بعد از دستگيري ماجد از منطقه گريختند تا اینکه در سال 1390 در شهرستان مهران مرز عراق توسط ماموران اطلاعات دستگير و بعد از انتقال به خرمشهر و سپس اهواز در دادگاه انقلاب محاكمه و هر كدام به 16 سال حبس و پرداخت يك ميليارد محكوم شدند.

اين سه زندانى قبلا در زندان كارون بودند و اخيرا همراه 220 زنداني سياسي،مدني و مذهبى اهل سنت عرب از زندان كارون به زندان شيبان منتقل شدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سایت رسمی حزب تضامن اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.