رفتن به محتوای اصلی

شیوع «عروس – کودکان» سوری در یک نسل از دست رفته به روایت تصویر
30.01.2016 - 08:48
برگردان:
رایحه مظفریان

مدرسه فمینیستی: هنگامی که لورا آگیو کالدون در سال گذشته چند ماهی را با پناهندگان سوریه در لبنان گذراند، او با مادر بارداری ملاقات کرد که سه موضوع در زندگی روزمره اش تکرار می شد: مراقبت از کودک یک ساله اش، تمیز کردن خانه و خواندن قرآن.

از شروع جنگ سوریه نزدیک به 5 سال می گذرد. یک خبرنگار عکاس در مورد پدیده ای صحبت می کند که اگرچه نوعی خشونت ترورآمیز از نوع داعشی نیست اما ثمره تداوم جنگی است که سالها طول کشیده. در حالی که بسیاری از مردم مناطق جنگ زده را ترک می کنند بسیاری از پدرها و مادرها برای اطمینان از حفظ امنیت، دختران خود را در سنین نوجوانی عروس می کنند. لورا آگیو کالدن چند ماهی را در لبنان سپری کرد و به ثبت مشکلات و شناسایی این تازه عروسان پرداخت. البته پدیده ازدواج دختربچه ها به طور کلی یک پدیده نوظهور نیست همان طور که زینب سلبی با یک مادر عراقی صحبت کرد که دختران 15 و 16 ساله خود را شوهر داده بود. در سال 2014 نیز یک عکاس خبرنگار به نام لینزی آداریو مجموعه تصاویری را از دختران نوجوان مهاجر سوری در نیویورک تایمز منتشر کرد. اثرات این گونه ازدواج های اجباری قطعا تیره و تار است.

«لورا کالدون» در مورد یکی از دختران سوژه عکس خود می گوید: «اسم او مروه بود و اکنون در لبنان زندگی می کند و برای دومین بار باردار است. وی روزهای خود را با بزرگ کردن پسر یک ساله خود و خواندن قرآن می گذراند. او تنها 15 سال دارد و بسیار زود وارد دنیای بزرگسالی شده است. مروا زنی است که کودکی خود را از دست داده است». کالدون هشدار داد که نسل از دست رفته زنانی مانند مروه که زندگی خود را با عروس شدن در کودکی از دست داده اند رو به افزایش است. زمانی که کالدون با مروه مصاحبه می کرد او در کنار شوهر خود ایستاده بود و اظهار می کرد که اگر جنگ وجود نداشت او هرگز با شوهرش ازدواج نمی کرد. او برای تأمین امنیت مالی و درمان بیماری کم خونی اش تن به این وصلت داده است. اگر شرایط به گونه دیگری بود او ترجیج می داد به جای ازدواج کردن به تحصیلش ادامه دهد تا یک داروساز شود.

ازدواج دختربچه ها یک معضل جهانی رو به افزایش است. سازمان ملل متحد ازدواج زودهنگام را نوعی خشونت مبتنی بر جنسیت می داند. این سازمان اعلام کرده است که آمار بسیار بالایی از کودکانی که ازدواج می کنند از سوی شوهران خود مورد تجاوز و آزار قرار می گیرند و تعداد زیادی از آنان نیز در معرض خطر مرگ در هنگام زایمان هستند.


 




 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
https://www.facebook.com/FeministSchool
مدرسه فمینیستی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.