رفتن به محتوای اصلی

رودرروئی سوسیال دموکراتها و سوسیال شوونیستها
23.01.2016 - 16:38

 

 در خلال فینال جام پادشاهی2015  اسپانیا ما بین بارسلونا و آتلتیکو بیلبائو اتفاق بسیارجالبی رخ داد . دراستادیوم لبریز از  کاتالونیائیهای استقلال طلب  طرفداراف ث بارسلونا و باسکیهای استقلاطلب هوادار  آتلتیکو بیلبائو و با حضور پادشاه جوان تازه بر تخت نشسته, زمانیکه سرود ملی اسپانیا نواخته شد,  تماشگران همه باهم یکصدا هو  کردند. پس از این واقعه حزب راستگرای حاکم بدلیل آنچه که  توهین به کیان ملی اسپانیا خواند,  خواهان محاکمه و محکومیت ده ها هزاز تماشاگر شد!!! اما دادگاه قانون اساسی اسپانیا با بی اعتبار خواندن درخواست حزب حاکم,  هو کردن نمادهای ملی  از جمله سرود کشور را بخشی از رفتار دموکراتیک قلمداد کرده , آنرا مجاز اعلام کرد. سوسیال شوونیستهای حزب سوسیالیست هرچند خواهان محاکمه تماشاچیان نشدند ولیکن از پادشاه خواستند تاسف عمیق خود را از رفتار کاتالانیها و باسکیها رسما اعلام کند. اما پادشاه جوان  اسپانیا که ماجرای کلاه برداری مالی خواهرش  هنوز آینده سلطنت را تهدید می کند تن به این کار نداد. راستگرایان و سوسیال شوونیستهای اسپانیا در دشمنی با کاتالانها و باسکیها سعی در سبقت گرفتن از همدیگر دارند. اسپانیا با وجود اینکه از امضا  کنندگان قطعنامه حق تعیین سرنوشت سازمان ملل  است, عملا اجازه رفراندوم رسمی به کاتالونیائیها را نداده و تخلف از قوانین بین المللی , انتقاد خصوصی اتحادیه اروپا و تبعات زیانهای سیاسی آنرا بجان خریده  است. کاتالونیائیها که سال بیش در رفراندوم برگزار شده توسط حکومت محلی با اکثریت 80 درصدی, رای به استقلال کامل داده و هم اینک که دولت محلی نیز در کنترل آنهاست  تصمیم دارند با استناد به این همه پرسی بطور یکجانبه در سال 2018, استقلال کاتالونیا را  اعلام   کنند.

رکود اقتصادی ناشی از حرص و طمع زیاده از حد بانکها, در دوشیدن مردم با پرداخت وامهای بدون پشتوانه,  منجر به سیاست ناعادلانه ریاضتی راستگرایان -که  بار آن بر دوش قربانیان سیاستهای موسسات  بزرگ مالی نهاده شد- گردید .سوسیال دموکراتهای واقعی, زحمتکشان و طبقات زیردست, در حزب جدید التاسیس " پودموس" گرد هم آمدند تا مردم را از وضعیت اسفبار نجات دهند. پودموس بسرعت رشد کرده وعلیرغم  امکانات مالی و تبلیغاتی بسیار محدود,  موفق شد احزاب غرق در پول و امکانات را پس زده ودولت راستگرایان مادرید  را در انتخابات سرتاسری  اخیر بزیر بکشد. پودوموس با وجود تبلیغات منفی احزاب راست و سوسیال شوونیست که  بعنوان دشمن مشترک , عمده انرژیشان را صرف مبارزه با آن کرده بودند,  توانست با 21 درصد آرا و تنها با یک درصد اختلاف سومین حزب بزرگ اسپانیا گردد. یکی از بزرگترین دلائل رشد خارق العاده پودوموس حمایت کاتالونیائیها و باسکیها بود چراکه آنها بر خلاف سوسیال شوونیستها معتقدند که خلقها در تعیین سرنوشت خود ازاد هستند.

دیروز 22 ژانویه 2016, ماریانو راخوی رهبر حزب راستگرا, دعوت پادشاه به تشکیل دولت را نپذیرفت چراکه بدون شرکت حزب  پادموس هیچ ائتلافی قادر به تشکیل دولت باثبات نخواهد بود و پادموس همکاری با راستگرایان ضدخلق را ازاول رد کرده بود . جالب است که سوسیال شوونیستها هنوز بر ممانعت از تعیین سرنوشت خلقهای غیر اسپانیائی اصرار می ورزند و بالعکس سوسیال دموکراتهای پادموس حاضر به زیر پا نهادن حقوق بنیادین خلقها نیستند. اگر سوسیال-شوونیستها بر مخالفت خود با اصل حق تعیین سرنوشت اصرار ورزند و ائتلاف با پادموس شکل نگیرد, احتمالا انتخابات دیگری در اسپانیا برگزار خواهد شد که میتواند به نابودی کامل چپ قلابی که تحت عنوان "حزب سوسیالیست اسپانیا"  و با تزویر چندین دهه حکومت کرده است بیانجامد. البته کاتالونیائیها دیگر نیازی به تایید یا عدم تایید مرکز گرایان ندارند و با سرعت  در حال طی کردن مسیر منتهی به استقلال هستند ولیکن همراهی حکومت مرکزی هزینه  طلاق سیاسی را  بشدت کاهش خواهد داد.

دیرنج مین ائللی 23 ژانویه 2016

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

دیرنج مین ائللی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.