رفتن به محتوای اصلی

اعدام ٤٧ نفر و به آتش کشيدن سفارتخانه عربستان را محکوم می کنيم!
06.01.2016 - 16:38

دولت رياض ٤٧ نفر را در روزهای گذشته اعدام کرد. روحانی شیعه، شیخ نمر باقر النمر جزو اعدام شدگان بود. اعدام شیخ نمر و ٤٦ نفر ديگر در سطح جهانی بازتاب وسيعی پيدا کرد و با اعتراض کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، کشورهای اروپائی و دولت امريکا و برخی کشورهای منطقه روبرو شد. اتحادیه اروپا هم اعدام شیخ نمر را نگران‌کننده خوانده و آن را سبب افزایش تنش‌های مذهبی در منطقه دانست. با توجه به حمایت‌های جمهوری اسلامی از شیخ نمر، سران حکومت ايران هم واکنش‌های تندی به این اعدام نشان دادند.

 اعتراض های گسترده در سطح جهان عليه دولت سعودی، چندان دوام نيآورد. نيروهای افراطی در ايران سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد را به آتش کشيدند. دولت عربستان بلافاصله عکس العمل نشان داد و  روابط خود را با تهران قطع نمود. بدنبال آن بحرين و جيبوتی هم روابط ديپلماتيک با ايران را قطع کردند و امارات متحده عربی روابط خود را به سطح کاردار کاهش داد. سودان هم اعلام کرد سفير ايران را اخراج کرده و کويت سفیر خود را از ایران فراخوانده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد هم در بیانیه ای حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد را محکوم کرد. در بیانیه آمده است: "در این زمینه، ضمن ابراز نگرانی عمیق در خصوص این حمله، اعضای شورای امنیت از مقام‌های ایران می‌خواهند که از اماکن دیپلماتیک و کنسولی و دیپلمات‌ها محافظت کرده و به تعهدات بین المللی در این زمینه به طور کامل پایبند بوده و آنها را رعایت کند".

 به آتش کشيدن سفارت و کنسولگری عربستان، ورق را برگرداند و اعتراضات جهانی را  متوجه ايران کرد و اين ذهنيت را تقويت نمود ایران کشوری است که در آن مصونیت دپیلماتیک وجود ندارد. حمله به سفارت و کنسولگری عربستان، پنجمين مورد حمله به سفارتخانه ها  در حيات جمهوری اسلامی است. چند سال قبل سفارت انگليس مورد حمله قرار گرفت و به قطع مناسبات بين دو کشور انجاميد.  

 حمله به سفارتخانه ها زيان های جبران ناپذيری به کشور ما وارد آورده و به اعتبار ايران لطمه زده است. با اين وجود، حمله به سفارتخانه ها توسط نيروئی که حيات خود را در بحران آفرينی می داند، ادامه دارد. راست افراطی و طیف مخالف برجام، به‌نوعی از عملكرد معترضان به سفارت عربستان دفاع کرده و از قطع مناسبات ايران و عربستان خشنود است. کيهان نوشت: "ننگ رابطه با آل سعود از دامن ايران اسلامی پاک شد". اما نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به این سازمان، با ابراز تأسف از حمله به سفارت عربستان و خسارت به این مکان، اعلام کرد که جمهوری اسلامی "از هیچ تلاشی برای بازداشت عاملان حمله فروگذار نخواهد کرد". حسن روحانی ضمن غيرقانونی خواندن حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی، حمله‌کنندگان را "نیروهای خودسر" نامید.

 اما او مشخص نکرد که بچه دليلی پليس و نيروهای امنيتی نمی توانند جلو  "نیروهای خودسر" را بگيرند. در حالی که تجمع نيروهای معترص در کشور با اقدام سريع و سرکوب گرانه نيروهای پليس و امنيتی مواجه می شود. در جمهوری اسلامی ارگان های متعدد اطلاعاتی ـ امنيتی و نظامی، کوچکترين حرکت جمعی را تحت کنترل خود دارند. اگر راس حکومت بخواهد، آن ها قادرند به سهولت بساط "نيروهای خودسر" را جمع کنند.  

 نيروهای خودسر همان نيروهای راست افراطی و بسيج هستند که از جانب سپاه حمايت می شوند و با ارکان اصلی نظام يعنی ولی فقيه و بيت او پيوند نزديک دارند. علی خامنه ای بر انقلابی بودن جمهوری اسلامی تاکيد دارد. نيروهائی که در ولايت ذوب شده اند، به تبعيت از گفته او دست به اقدام انقلابی می زنند. آتش زدن سفارتخانه ها، نمونه اقدام انقلابی ذوب شدگان در ولايت است. خامنه ای تاکنون از موضع گيری عليه "نيروهای خودسر" خودداری کرده است. نيروهای "خودسر" پياده نظام ولی فقيه هستند و ولی فقيه مصلحت را در آن می بيند که عليه نيروی پياده نظام خود موضع نگيرد. 

 منطقه خاورميانه در آتش جنگ های قومی ـ مذهبی و جنگ های نيابتی بين جمهوری اسلامی و دولت عربستان سعودی می سوزد. دولت عربستان می دانست که اعدام شيخ نمر، تنش را در منطقه تشديد کرده و نيروهای افراطی را در ايران تحريک خواهد نمود. نيروهای افراطی هم عامدانه به اقدامی دست زدند که به قطع مناسبات ديپلماتيک بين دو کشور منجر گردد.

ما اعدام ٤٧ نفر از جمله شیخ نمر و سياست به تنش کشاندن منطقه توسط دولت سعودی و به آتش کشيدن سفارتخانه و کنسولگری عربستان توسط نيروهای افراطی را محکوم می کنيم و معتقديم تا زمانی که سپاه، بسيج و راست افراطی يکه تاز صحنه سياسی کشور باشند، سياست خارجی و منطقه ای نه در وزارت امورخارجه، بلکه توسط سپاه قدس و در خيابان ها توسط نيروهای "خودسر" تعيين شود، حمله به سفارتخانه ها تکرار خواهد شد و کشور ما زيان های سنگينی را متحمل خواهد شد. لازم است دست سپاه از سياست داخلی و خارجی کشور قطع گردد و راست افراطی مهار و طرد شود، عاملين و آمرين حمله دستگير و مجازات گردند. در چنين شرايطی می توان انتظار داشت که حمله و آتش زدن سفارتخانه ها تکرار نگردد.  

 منطقه خاورميانه با بحران های عديده ای روبرو است. دشمنی بين دو کشور ایران و عربستان، بحران ها را حادتر خواهد کرد. اما همکاری و دوستی دو کشور می تواند نقش موثری در حل بحران های منطقه ای داشته باشد. سياست تهاجمی دولت سعودی در منطقه عليه ايران و سياست توسعه طلبانه جمهوری اسلامی، تنش آفرين و عليه صلح در منطقه است. لازم است که هر دو دولت از سياست های کنونی خود فاصله بگيرند و به سياست تنش زدائی، گفتگو و مذاکره روی بيآورند.

 وضعيت بحرانی منطقه ايجاب نمی کند که به اختلافات بين دو کشور ايران و عربستان دامن زده شود. کاری که برخی کشورهای منطقه با قطع مناسبات با ايران انجام دادند. در حالی که شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای غربی از هر دو طرف خواسته اند تنش‌ها را کاهش دهند. به سود صلح در منطقه است که دولت های عربی هم به جای قطع رابطه با ايران، از دو کشور بخواهند که به گفتگو به نشينند و پيرامون بحران های منطقه مذاکره کنند. 

 هيئت سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

١٥دی ١٣٩٤ (٥ ژانويه ٢٠١٦)

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اکرم هاشمی
کارآنلاین

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.