رفتن به محتوای اصلی

ناتو در صدد تقویت حمایت خود از ترکیه است
تلاش‌های اوباما
01.12.2015 - 21:32

روزنامه آلمانی "دی ولت" در گزارش روز سه‌شنبه (۱ دسامبر/ ۱۰ آذر) خود از قصد ناتو برای تقویت پشتیبانی از ترکیه در رابطه با منازعات سوریه خبر داد.

"دی ولت" با استناد به اظهارات محافل بلندپایه ناتو نوشت، قرار است که پاسداری از حریم هوایی ترکیه و دفاع این کشور در برابر حملات هوایی تقویت شود.

به موجب این گزارش، در کنار هواپیماهای آواکس مجهز به رادار قرار است راجع به هواپیماهای شکاری و یک سیستم نوسازی‌شده از موشک‌های ضد هوایی تبادل نظر شود. هدف از این اقدام تقویت دفاع هوایی ترکیه در برابر هواپیماهای دشمن یا خنثی کردن به‌موقع حملات موشکی ‌است.

به نوشته "دی ولت"، در هفته‌های آتی قرار است در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

نشست ناتو

وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو قرار است سه‌شنبه (۱ دسامبر) در بروکسل گرد هم‌ آیند. "دی ولت" می‌نویسد، در این نشست که تا ۲ دسامبر به طول خواهد انجامید از جمله در مورد تنش‌های جاری میان ترکیه و روسیه گفت‌وگو خواهد شد.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز تأیید کرده است که یکی از مباحث نشست این سازمان دفاعی اتفاقات اخیر میان ترکیه و روسیه است. او با اشاره به واژگون ساختن بمب‌افکن روسی خاطرنشان ساخته است که در این نشست درباره برخی مکانیزم‌‌ها برای جلوگیری از چنین پیشامدهایی تبادل نظر خواهد شد.

 

روابط آنکارا و مسکو بعد از حمله نیروی هوایی ترکیه به جنگنده روسیه بر فراز مرز بین ترکیه و سوریه متشنج شده است. این حمله در ۲۴ نوامبر انجام شد.

تلاش‌های اوباما

رئیس‌جمهور آمریکا ترکیه و روسیه را به آرامش دعوت کرده و از آن‌ها خواسته است که اختلافات خود را از راه‌ دیپلماتیک حل و فصل کنند. باراک اوباما سه‌شنبه در دیدار با رجب طیب اردوغان‌، همتای ترک خود، در پاریس گفت، همه باید توجه خود را به مبارزه با گروه "دولت اسلامی" (داعش) معطوف کنند.

او در این دیدار که در حاشیه نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در حومه پاریس انجام شد در عین حال تأکید کرد: «می‌خواهم بسیار روشن بگویم که ترکیه متحد ناتوست.» او یادآور شد که ترکیه حق دارد "از حریم هوایی و قلمرو خود دفاع کند".

ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهور روسیه، شامگاه دوشنبه (۳۰ نوامبر) ترکیه را متهم کرد که "برای حفاظت از تجارت نفت با داعش جنگنده روسی را سرنگون" کرده است. او در حاشیه نشست پاریس گفت،‌ ترکیه این حمله را برای "حفظ امنیت محموله‌های نفت داعش" انجام داده است.

 

ترکیه پیش‌تر در گزارش‌هایی به خرید نفت از گروه "دولت اسلامی" متهم شده بود.

رئيس‌جمهور ترکیه این اتهام را به شدت رد کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.