رفتن به محتوای اصلی

انگیزه های حکومت ترکیه از شکار جنگندهء روسیه
24.11.2015 - 21:58

 

 

شکار یک جنگدهء روسیه از سویِ ترکیه نشان از قدرت و تواناییِ نظامی ارتش و نظام سیاسی این کشور ندارد، بلکه، بیانگر زبونی و درماندگی با شکستِ قطعیِ حکومتِ این کشور در چند عرصه و سر پوش گذاشتن بر این شکستها از جمله فاکتورهایِ زیر میباشد:

1- حکومتِ ترکیه هدف داشت که در اسرع وقت دشمن خود بشار اسد را از حکومت برکنار و سیستم سوریه را بسود خود در هم فرو ریزد، علاوه بر اینکه حکومت ترکیه در این استراتژی سیاسی خود  شکست خورد، تازه بشار اسد با دخالتِ روسیه دارد قدرت یابی میکند و جغرافیایِ به دست سپاه داعش افتادهء سوریه را یکی پس دیگری پس میگیرد.

 2- حکومتِ ترکیه هدف داشت که جنبش آزادیخواهانهء ملّت کُرد را در سوریه و در ترکیه و در منطقه کنترل و در نطفه خفه کند، در این زمینه هم شکست خورده است و رزمندگان کُرد با پایداری و شجاعت به پیش روی نظامی و به گسترش دامنهء سیاسی خود ادامه میدهند.

3- حکومت ترکیه هدف داشت، با پشتیبانی همه جانبه از سپاه اسلام داعش، اهداف خود را در منطقه، بر علیه بشار اسد و بر علیه کُردها در منطقه و بر علیه ایران به پیش برد، امّا اکنون سپاه داعش در حال عقب نشینی و متلاشی و فراری و در آغاز فاز سرنگونی است. امروز دیگر حکومت ترکیه متوجه گسستِ مقاومتِ در سپاهِ داعش شده است و در این مورد هم شکست را نزدیک می بیند.

4 - حکومتِ ترکیه هدف داشت که در شمال سوریه منطقهء آزادی را بوجود آورد تا از ایجاد حکومت خودگردانِ کُردها در شمال سوریه  جلوگیری کند، تا از دسترسی کُردها به دریای میانه ممانعت بعمل آورد، از این گذشته ارتباط بین ترکیه و سپاه اسلام (داعش) وسیعتر و بازتر باشد، در این هدف هم حکومت ترکیه شکست خورده است و کُردها همچنان  با عزمی راسخ  و ا اعتماد به نفس تازه تری سنگرهایِ سپاه داعش را  یکی پس از دیگر در هم می شکنند، و شهرهای تسخیر شده را آزاد میکنند.

5- حکومت ترکیه با مانورهای خود هدف داشت که قدرت نظامی و قدرت سیاسی خود را به کشورهای غربی و اروپایی و به جهان اسلام نشان دهد،  تا از این طریق بهره برداریهای اقتصادی و امتیازاتِ سیاسیِ بیشتری را کسب کند، اکنون در همهء این جبهه ها شکست را در پیش رو دارد  و در واقع دیگر چهره ای ندارد که آنرا به کشورهای غربی، به اروپا، و به متحّدان ناتو و به جهان اسلام نشان دهد.

6 - بازدید پوتین رئیس جمهور روسیه از ایران و نشستِ ایشان با سرانِ نظام جمهوری اسلامی در تهران در واقع جشن و تبریک گفتن طرفین به همدیگر بود که در سیاستِ پشتیبانیِ خود از بشار اسد و از موضع گیری اشان در مقابل آمریکا و غرب دست بالا را دارند و  یک نوع پیروزی محسوب میشود. عکس العمل ترکیه و آمریکا در مقابل این نشست در تهران، دامن زدن به بحرانی تازه است که بر شکست ترکیه و آمریکا در سوریه سایه افکند. و روسیه را به چالش وادارند.

7- بعید به نظر میرسد که حکومت ترکیه بدونِ مشاورت و یا بدونِ داشتن اطمینان از نظر مساعدِ آمریکا، و چراغ سبزِ شاید مجمع نظامی ناتو، اقدام به چنین حرکتِ بسیار خطرناکی کرده باشد، ترکیه مانند همیشه در تاریخ، از این جوّ  آشفته در خاورمیانه و در این مرحله ای که کشورهای غربی برنامهء منظم و درستی برای پایان دادن به بحران در سوریه و برای سرنگونی سپاه داعش در مدّت زمان کوتاهی ندارند، از سویی از دخالت روسیه در سوریه هم ناراضی هستند، سوء استفاده میکند و برای خود شیرینی و برای سرپوش گذاشتن بر شکست استراتژی مفتضحانهء خود و کشورهای غربی در موردِ سوریه، جنگدهء روسیه را مورد هدف قرار میدهد.

8 – ترکیه با اطمینان به اینکه، اگر از سوی روسیه مورد حملهء قرار گیرد، طبق قوانین نظامی ناتو، از ترکیه حمایت خواهند کرد، این جسارت را پیدا کرده است و جنگدهء روسی را سرنگون کرده است، که شاید آبروی از دست رفته را با کمک ناتو باز گرداند، و شکستهای پی درپی در سوریه و در خاورمیانه را جبران و پروسه های به ضرر حکومت ترکیه طی شده را به عقب باز گرداند، در این میان گرچه ناتو همبستگی خود را با ترکیه اعلام داشته، ولی مشکل بنظر می آید که  ارتش همهء کشورهای عضو ناتو، از جمله کشورهای اروپایی در این مورد در کنار ترکیه در مقابل روسیه بایستند. در صورت تشنج بیشتر، احتمال افتادنِ تفرقه و شکاف بین کشورهایِ عضو ناتو پیش خواهد آمد.

9 – انگیزهء دیگر ترکیه از شکار جنگندهء روسیه بر فراز جغرافیای زیستی مردم ترکمن، برای پاسداری و حفظ امنیّت و جان این مردم تُرک تبار بوده است. این خود بیانگر این هست که حکومتِ ترکیه خود را پدر و سرور تُرکهای جهان میداند و قوانین و حقوق بین المللی را زیر پا میگذارد و به حریم هوایی و زمینی ی دیگر کشور ها تجاوز میکند. در امور درونی دیگر کشورها دخالت مستقیم و بدون واسطه میکند، که این خود عاملی بسیار خطرناک و سمی برای همزیستی مسالمت آمیز و صلحی پایدار در منطقه و از جمله کشورهایی مانند ایران است.

10 -  ترکیه در ماه فوریه 1952 میلادی عضو ناتو شد، آنهم به بهای تنها کشور و ملّتی که در جهان در کنار آمریکا در جنگ کره با تعداد 5742 سرباز در لباس غیر نظامی در مقابل ارتش چین شرکت کرد، اکنون ترکیه به نمایندگی از آمریکا بار دیگر در مقابل روسیه این رقیب آمریکا سینه سپر کرده است و جنگندهء روسی را شکار میکند تا درجه و افتخار خدمتگزاری از سوی آمریکا و غرب دریافت کند، و وفا به عهد و پیمانِ سر سپردگی را بار دیگر به اثبات برساند.

11- کشورهای اروپایی، اعضای ناتو، آمریکا، و جهان دمکراتیک باید از تجربهء سوریه اکنون دریافته باشند، که اهداف و منافع ملّی آنها در درازمدّت دیگر بوسیلهء کشورهای دست نشانده، مانند ترکیه، نظام جمهوری اسلامی، و عربستان سعودی و با زور شمشیر و تانک و توپ، و ابزار اسلامگرایی بینادی بر آورده نخواهد شد، چه بهتر که از امروز، برنامه و پروسهء دمکراتیزاسیون چنین حکومتهایی را در پیش گیرند. تنها راه برون رفت از بحرانِ کنونی، دمکراسی و جایگزینی حکومتهای مردمی سکولار و دمکرات میباشد.

|نوامبر 2015| آلمان|

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ناصر کرمی
آرشیو نویسنده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.