رفتن به محتوای اصلی

تخلف‌۶ هزار میلیارد تومانی سازمان هدفمندی!
24.11.2015 - 14:52

دولت باید  دربخش منابع  ۵۴  هزارو۳۰۰  میلیون تومان  کسب می کرد  که چهارصد و هشتاد هزارمیلیارد ریال آن از محل اصلاح قیمت ها  و ۶۳ هزارمیلیارد ریال از یارانه نان ،برق و سایر کالاها پیش بینی شده بود.

در واقع   نسبت اصلاح   قیمت  ۸۸.۴ درصد و یارانه نان ۱۱.۶ نظر گرفته شده است  که در طی ۷ماه  به جای اینکه ۸۸درصد منابع ما از   اصلاح  قیمت ها حاصل شود ۷۷درصد آن از منابع اصلاح قیمت تامین شده است وهمچنین  در یارانه  نان هم ۲۳ درصد  از محل اصلاح قیمت ها حاصل شده است.

وی ادامه داد:باید برای تحقق بودجه مصوب هفتم دوازدهم،  ۵۸.۳ درصد کسب درآمد می کردیم اما دراصلاح قیمت ها برای کسب درآمد  عقب هستیم و دربخش یارانه  به جای ۵۸ درصد ۹۵درصد منابع را مصرف کردیم  و به طور متوسط ۴۸.۱ درصد منابع به دست آمد در صورتی که باید ۵۸.۳ درصد منابع به دست آمد یعنی ۱۰ درصد – ۵ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان –  در طی هفت ماه سال جاری دولت کسری منابع دارد.

 بدیهی است که دولت درآمدی که بدست آورده بود باید در ۵ ردیف  هزینه می کرد که این ۵ ردیف به جزءهای یک تا ۵ تقسیم می شود  که  جزء یک آن باید بابت کمک به بخش تولید،بهبود حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی و تولیدی  و خدماتی هزینه می شد که متاسفانه  دولت تنها توانسته۹ درصد آن را نسبت به بودجه مصوب را عملیاتی کند.

:  دولت به جای ۵۲هزار میلیارد ریال   فقط در حدود ۴هزار میلیارد ریال دولت  توانست  این  بودجه را تحقق دهد و به بخش هدفمندی حدود ۴۶۰ میلیارد تومان کمک کرد در صورتی که باید ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به بخش بهبود حمل و نقل کمک می کرد.

در بخش دوم که بحث سلامت بود که دولت متعهد شده بود  که چهارهزارهشتصد میلیارد تومان  خرج کند که ۸۷۰ میلیارد تومان خرج کرد که  در این  بخش حدود ۱۸.۱ درصد منابع مصرف کرده است که در این بخش نیز بسیار عقب است.

جزء ۳ که پرداخت نقدی و غیر نقدی  بوده است که دولت دراین بخش متعهد شده بود ۳۹ هزارمیلیارد تومان هزینه کند که ۲۴ هزارو هفتصد میلیارد تومان هزینه کرد ، به عبارتی  دولت۶۳ درصد منابع خود را دراین راستا  هزینه کرده است.

وی ادامه داد:  دولت به دو تعهد  خود در هدفمندی  یارانه‌ها  عمل نکرده است، نخست جزء چهارم  از هدفمندی  یارانه  که تامین  بخشی از یارانه سود تسهیلات حمایتی مسکن  زوج های جوان،اقشار آسیب پذیر  و روستاییان و عشایر و کمک به مسکن مهر و بافت های فرسوده که باید دولت در این زمینه ها ۱۳۰۰ میلیارد  تومان هزینه می کرد که حتی یک ریال هم در این بخش در هفت ماهه گذشته خرج نکرده است.

مورد دوم اینکه  دولت باید در جزء پنجم هدفمندی یارانه ها در خصوص اشتغال  جوانان و فارغ التحصیلان  دانشگاه ها هزینه  می کرد  که از ۴ هزار میلیارد تومان تعهد خود یک ریال هم  هزینه نکرده است.

در به دست آوردن منابع در هفت ماه حدود ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان کم تر از مقداری که باید کسب درامد می کرده است، درآمد داشته و بخش دوم در هزینه ها در بخش سلامت بی نهایت عقب ست و نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و در شرایطی که باید در ۷ ماه ۵۸ درصد اعتبار را تخصیص می داد، تنها ۱۸ درصد را تخصیص داده است

تخلف بزرگ سازمان هدفمندی یارانه ها

در این بین تخلف بزرگی از جانب سازمان هدفمندکردن یارانه ها رخ داده که تنخواه خود درسال ۸۲ و ۹۱ معادل ۶ هزار  میلیارد تومان را تسویه حساب نکرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: در اسفند۹۳ ، ۷۶ میلیون و ۷۱۲ هزار نفر یارانه گرفتند در مهر ۹۴  این رقم به ۷۵ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۲۳۹ نفر به این معنی که یک و نیم میلیون نفر  از اسفند ۹۳ تا مهر ۹۴ کاهش دریافت کنندگان یارانه داشته ایم./

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.