رفتن به محتوای اصلی

نشست مشارکت سیاسی زنان در انجمن جامعه شناسی
11.11.2015 - 13:55

کانون شهروندی زنان: روز دوشنبه 18 آبان ماه نشستی تحت عنوان »مشارکت سیاسی زنان» در گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد. در این میزگرد شهلا اعزازی مسئول گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی، زهرا بهرام نژاد با موضوع «مشارکت سیاسی زنان با تاکید بر نقش احزاب و گروههای سیاسی» و فاطمه راکعی با موضوع «ضرورت مشارکت سیاسی زنان، چرا و چگونه» به سخنرانی پرداختند.

در ابتدای نشست دکتر شهلا اعزازی، گزارشی از فعالیت های گذشته انجمن ارائه کرد و سپس دلیل برگزاری نشست با عنوان «مشارکت سیاسی زنان» را توجه به شرایط انتخابات مجلس دهم در اسفندماه و اهمیت آن از زاویه مسائل زنان دانست. وی در مورد مقایسه تعداد زنان نماینده در مجلس در ایران با سایر کشورها گفت: «اگر نخواهیم ایران را با کشورهای اروپایی مقایسه کنیم باز هم می بینیم که تعداد نمایندگان زن در ایران به نسبت کشوری مانند افغانستان بسیار پایین است. در افغانستان که پوشش برخی زنان در آن کشور برقع است و زنان همچنان سنگسار می شوند، 27 درصد نمایندگان شان زن هستند، یا در عربستان حدود 20 درصد نمایندگان مجلس عربستان را زنان تشکیل می دهند. این درحالی است که در ایران این نسبت فقط 3 درصد است.» وی در ادامه گفت: «طبق سند توسعه هزاره باید تعداد نمایندگان زن در کشورهای امضاء کننده آن از جمله ایران به حداقل 30 درصد افزایش یابد.»

شهلا اعزازی از تعداد اندک نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و سپس با پرداختن به عملکرد همین اندک زنان فعلی مجس پرداخت از عملکرد آنان ابراز عدم رضایت کرد. وی در ادامه گفت: نخست وزیر جدید کانادا نیمی از اعضای کابینه اش را از میان زنان برگزیده است و هنگامی که از او پرسیده اند که دلیل چنین تصمیمی پیست او پاسخ داده است: زیرا در سال 2015 هستیم.

در ادامه شهلا اعزازی به توضیح «کمپین پیش به سوی تغییر چهره مردانه مجلس» پرداخت و گفت: این کمپین توسط عده ای از فعالان حقوق زنان راه اندازی شده است و هدف آن را تشویق زنان فعال از اصناف و گروه های گوناگون به کاندیداتوری عنوان نمود.» شهلا اعزازی که خود یکی از امضاء کنندگان اولیه این کمپین است، در ادامه گفت: «تعداد زنان واجد شرایط کم نیستند و تاکنون به دلایل متعددی از جمله عدم ضرورت و عدم علاقه اقدامی در این زمینه انجام نداده اند.» وی همچنین از شرط دیگر زنان مورد نظر کمپین برای کاندیداتوری که برابری طلب بودن و فعالیت آنان در زمینه مسائل زنان است سخن گفت. شهلا اعزازی به هدف دیگر کمپین که فرستادن لااقل 50 زن به مجلس است اشاره نمود و طرح کمیته کارت قرمز برای کاندیدای زن ستیز که بخشی از فعالیت های کمپین پیش بسوی تغییر چهره مردانه مجلس است را در راستای حمایت از حقوق نیمی از شهروندان دانست و آن را فعالیتی جالب توجه عنوان نمود که قرار است کاندیداهایی که در گفتار و فعالیت انتخابی خود زن ستیزانه رفتار می کنند، در افکار عمومی معرفی شوند.»

در ادامه این نشست دکتر زهرا نژادبهرام، دکترای علوم سیاسی، پژوهشگر و نویسنده و نخستین معاون زن فرماندار در تهران در سال 80 و نیز مولف کتاب «مشارکت سیاسی زنان در ایران» سخنرانی کرد.

زهرا نژاد بهرام در این نشست گفت: بیشترین و مهمترین مساله در کناره گیری زنان از مشارکت سیاسی را مذموم بودن و پرهیز عمومی از قدرت چه در جامعه و چه در آنچه از ادبیات دینی به ما منتقل شده است دانست. وی اظهار داشت زنان به دلیل اخلاق گرایی بیش از مردان چنین رفتاری از خود بروز می دهند، در حالی که با نگاهی صحیح به قدرت می توان آنرا فرصتی در زندگی پنداشت. وی گفت در علوم سیاسی مشارکت در نوع خود دسترسی به قدرت است و مشارکت سیاسی را نباید تنها به حضور و انتقال اختیار به گروهی خاص تقلیل داد.

نژاد بهرام با اشاره به کمپین تغییر چهره مردانه مجلس گفت: «در کمپین و طرح بحث های مشارکت سیاسی، زنان به کسب قدرت ترغیب و تشویق می شوند و تعریف قدرت از نظر ما فی النفسه تواناییست، هر چند خروجی قدرتی که در آن اخلاق رعایت نشود دیکتاتوری و استبداد است».

نژادبهرام با اشاره به آمار مجالس شورای ملی، مقایسه ای از حضور زنان در آن مجالس و مجلس شورای اسلامی ارائه نمود که نشان دهنده حضور بیشتر زنان در آن دوره بوده است. او هدف از ضعیف خواندن زنان و نسبت دادن صفات لطیف به آنان را خالی کردن فضای سیاسی از زنان عنوان کرد و خواستگاه اینگونه تفکرات رهبران جامعه را مسائل فرهنگی خواند. او گفت: «برخی زنان را چنان ضعیف خطاب می کنند که گویی قرار است در مجلس مسابقات طناب کشی برگزار شود که نیاز به قدرت جسمانی است!»

همچنین بهرام نژاد با اشاره به میزان پایین مشارکت زنان در احزاب آنرا در رابطه ای دوسویه در عدم تمایل به همکاری میان طرفین بررسی کرد و از دلایل عدم حضور زنان در حوزه تصمیم گیری احزاب به نگاه اعضای موسس حزب اشاره کرد و گفت: "احزاب برای داشتن نماینده مستقیم در لایه های قدرت باید خود را در آن لایه ها قوی تر کنند، از تمام پتانسیل موجود استفاده کرده و به ائتلاف استراتژیک با زنان دست یابند". وی همچنین خطاب به کسانی که زنان را به بهانه عدم تمایل خود زنان از مشارکت سیاسی منع می کنند گفت بهتر است حداقل به زنانی که علاقمندند این فرصت داده شود.

زهرا نژاد بهرام در مورد شایسته سالاری و سوالاتی که اغلب در مورد ظرفیت زنان برای مشارکت فعال سیاسی مطرح میشود اظهار نمود که این رویکرد، رویکرد حاشیه رانی است که با دست آویز کردن شایسته سالاری، در واقع کسانی را که در حوزه سیاست در اقلیت اند به حاشیه می راند، در حالی که باید به آنان نیز فرصتی برابر داده شود. وی در ادامه افزود: "چرا به زنان که می رسد می گویند کشور نیاز به نخبگان دارد و فرصت اشتباه نداریم؟ مگر در دوره های گذشته مردان اشتباه نکرده اند؟"
وی همچنین با اشاره به نماینده زنی که سخنان ضد زن در مورد تعدد زوجات بیان کرده بود، گفت این زن نماینده تفکری است که باید به نقد کشیده شود و من از این رو با کمپین تغییر چهره مردانه مجلس همراه هستم.

نژاد بهرام، تجربه غیر قابل بازپس گیری زنان در انقلاب و آگاهی از توانایی هایشان را تلنگری برای زنان در عرصه سوادآموزی و تحصیل، بهداشت و کارآموزی دانست و در پایان اهمیت گفتگوی زنان با زنان را یادآوری کرد.

دکتر فاطمه راکعی، دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش که از دیگر سخنرانان این نشست بود سخنان خود را با این جملات آغاز کرد:"زنان نگاه مادرانه، خیرخواهانه و محبت آمیز به زیست و هستی دارند، این تعریف، مردان را نفی نمی کند اما در زنان امری پذیرفته شده است"

راکعی در ادامه افزود: همه زنان در گروه های مختلف چه آن هایی که در حوزه سیاسی فعالیت می کنند و چه زنانی که در حوزه مدنی و ان. جی ها مشغول فعالیت هستند، هرکدام با روش ها و رویکردهای خاص خود حق دارند که در حوزه عمومی مسائل و حقوق زنان را پی گیری کنند و برای آن به فعالیت بپردازند. وی گفت: در این شرایط نمی توان بی تفاوت بود و مشارکت فعال برای تعیین سرنوشت شریف ترین نوع زندگیست. وی همچنین به نهضت گسترده ثبت نام زنان برای کاندیداتوری مجلس دهم اشاره کرد و گفت زنان باید در این حوزه مشارکت گسترده کنند و اگر از تمام ظرفیت زنان استفاده نشود مایه سرافکندگی ست. وی در ادامه افزود: برای حضور زنان و افزایش مشارکت سیاسی آنان باید موانع برداشته شود.
فاطمه راکعی سپس با اشاره به «کمپین تغییر چهره مردانه مجلس» که توسط گروهی از فعالان جامعه مدنی به راه افتاده است گفت: بنده خود فعالیت به روش کمپینی را نمی پسندم و ما در احزاب سیاسی با روش های دیگری عمل می کنیم، اما معتقدم که این روش کمپینی جامعه مدنی زنان از ساکت بودن بهتر است و قدمی ست که برداشته می شود و بنابراین ما زنان حتا با روش های مختلف باید به یکدیگر کمک کنیم.

در این نشست همچنین بروشورهای «کمپین تغییر چهره مردانه مجلس» بین حاضران پخش شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
https://www.facebook.com/women.citizenship.center
کانون شهروندی زنان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.