رفتن به محتوای اصلی

نياز امروز جامعه ايران "فتيله" در انواع مختلف آن نيست!
10.11.2015 - 10:11

بنا به گزارشات رسانه ها اعتراضات شهروندان ترک زبان در شهرهای مختلف استان های آذربايجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان با دخالت نیروهای انتظامی به خشونت کشیده شد، در این میان تعدادی از شهروندان زخمی و بازداشت شدند.

هرچند رييس سازمان صدا و سيما از اين «خطا و سهل‌انگاری غير فابل بخشش» ابراز تاسف و عذر‌خواهی کرده است، اما چگونه است که چنين «خطا و ...» در رسانه‌ای ملی به اين "سادگی"، نه يک‌بار و آن‌هم نه فقط در مورد هم‌وطنان آذری‌مان صورت می پذيرد. قبل از اين نيز اعتراضات گوناگونی در توهين به هموطنان عرب، مازندرانی و بختياری و نيز مشابه آنچه که در «فتيله» رخ داد نيز، صورت گرفته بودند.

براستی، در حساس‌ترين اوضاع سياسی کشور، و با همه معضلاتی که کشور با آن‌ها درگير است، تهيه و اجازه پخش چنين برنامه هائی آن‌هم از رسانه ملی کشور را می توان "اتفاقی" و يا "خطا" دانست. بنظر می رسد که چنين نگاه تحقير و توهين‌آميزی به مردم و حقوق اوليه انسان‌ها، در نهادهای مختلف رسمی و غير‌رسمی دز جمهوری اسلامی، پديده‌ای است ريشه‌ای که با توبيخ و تنبيه و اخراج و ... درمان پذير نيست، و مانند دملی چرکين در جامعه دهان باز کرده و نيروی فعال جامعه را درگير اين‌گونه مسائل می سازد. اين نگاه امروز خود را در قالب برنامه فتيله، ديروز و هفته گذشته و هفته ها و سال‌های گذشته نيز در قالب برخورد با حقوق زنان و کودکان، اقليت‌های دينی، دگرباشان جنسی، حق آموزش در مدارس به زبان مادری، و ... بروز داده و در صورت عدم وجود اراده‌ای نيرومند در جهت رفع تمامی اين تبعيض‌ها، در آينده نيز قطعا امکان بروز و تکرار خواهند يافت.

تغيير «نگاه» و  ندادن فرصت به "ماهی‌گيران آب گل‌آلود" از هر نوع آن، روندی است که تنها از طريق  تغيير و اصلاح و تدوين قوانين در سمت و سوی نيازهای واقعی جامعه و نيز پيوند اين قوانين با روند آموزش صحيح جامعه در جهت احترام به جنس ، مذهب، باور و حقوق اوليه انسان‌ها، و  پذيرش حقوق «آن ديگر هم‌وطن» نيز مکان‌پذير خواهد بود. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.