رفتن به محتوای اصلی

خودآزمایی پستان (ویدئو)
ماه اکتبر، ماه آگاهی رسانی درباره سرطان پستان است
22.10.2015 - 09:05

Missing media item.

پنج سال قبل، وقتی سیمین ۴۵ ساله بود و تازه از مراسم فارغ‌التحصیلی دخترش از دبیرستان به خانه برگشته بود، موقع لباس عوض کردن متوجه تغییری در پستانش شد. چیزی در پستان راستش بود که آن را برجسته‌تر می کرد و حتی بدون لمس کردن هم می‌شد آن را تشخیص داد. مثل قارچی بود که ناگهان سبز شده باشد. انگار دیروز نبود و امروز پیدا شده بود. زندگی‌اش به همان سرعت تغییر کرد. وقتی فردای آن روز مضطرب به مطب دکتر رفت، فهمید که می‌توانست خیلی زودتر به دکتر مراجعه کند اما مشکلات روزمره، کار و داشتن دو تا بچه، فرصتش را نداده بود و او هم هرگز فکر نمی‌کرد موضوع اینقدر به او نزدیک باشد.

ماه اکتبر، ماه آگاهی رسانی درباره سرطان پستان است. هر سال حدود یک میلیون و هفتصد هزار نفر در جهان به سرطان پستان مبتلا می‌شوند که درصد کوچکی از آنها مرد و باقی زن هستند. با اینکه این سرطان قابل درمان است، بسیاری از زنان به دلیل ناآگاهی از روش‌های تشخیص به موقع آن، جان خود را از دست می‌دهند یا با عوارض شدید آن روبه‌رو می‌شوند.

طبق آمار، در ایران حدود ۱۰ هزار نفر در سال به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و حدود ۱.۳ از آنها یعنی حدود ۳۵۰۰، نفر در سال بر اثر این بیماری فوت می‌کنند.

شیوع کل سرطان سینه در ایران در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر است. این تعداد یا در حال درمان هستند یا از سال‌های قبل به این بیماری مبتلا بوده‌اند و در حال حاضر با عوارض آن زندگی می‌کنند. تعدادی نیز کاملا خوب شده‌اند و در حال دریافت درمان‌های تکمیلی هستند. فوت‌شدگان در این آمار محاسبه نشده اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.