رفتن به محتوای اصلی

تلاش قاچاقچیان روس برای فروش مواد اتمی به گروه‌های افراطی
08.10.2015 - 09:07

تلاش قاچاقچیان روس برای فروش مواد اتمی به گروه‌های افراطی مسلمان

 

توسط نادر صدیقی

 

اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، می‌گوید که چندین تلاش قاچاقچیان روسی برای فروش مواد اتمی به گروه‌های افراطی مسلمان از جمله گروه حکومت اسلامی را کشف و خنثی کرده است. 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نگرانی از دستیابی گروه‌های تروریستی به مواد خطرناک اتمی، امر تازه‌ای نیست، ولی خبر مربوط به تلاش قاچاقچیان برای فروش مواد رادیو اکتیو به گروه‌های افراطی در خاورمیانه و از جمله به گروه حکومت اسلامی که بامداد چهارشنبه بر پرده شبکه‌های تلویزیونی آمریکا نقش بست، بر نگرانی‌ها دامن زد؛ نگرانی از اینکه خطر تا چه اندازه واقعی و نزدیک است. 

شبکه ان‌بی‌سی، بامداد چهارشنبه ۱۵ مهر، خبر اول برنامه صبحگاهی خود را به این گزارش آسوشیتدپرس اختصاص داد که در بخش‌های عقب‌مانده اروپای شرقی، مقام‌های محلی به همکاری با اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا پرداخته‌اند و در جریان این همکاری‌ها، طی پنج سال گذشته، چهار بار عاملان فروش مواد اتمی به عوامل گروه‌های تروریستی را ناکام گذاشته‌اند.

تازه‌ترین این تلاش‌ها، اوایل اسفند ماه پارسال صورت گرفت و در آن قاچاقچیان در حال فروش مقدار زیادی از ماده مرگ آور «سیزیم» به یک خریدار گروه خلافت اسلامی، دستگیر شدند. این ماده، یک عنصر خطرناک شیمیایی فلزی و نرم است که مقدار اندکی از آن می‌تواند بخش بزرگی از یک شهر را آلوده کند.

پروفسور نصرت واحدی استاد بازنشسته دانشگاه مونیخ و کار‌شناس فیزیک اتمی مقیم آلمان در مورد این ماده و خطر آن به رادیو فردا می‌گوید: «وقتی که در درون رآکتور‌ها، اورانیوم سوخته می‌شود و اتم چند پاره می‌شود، یکی از پاره‌های آن سیزیوم هست [که] رادیواکتیو و اشعه آن نیز خطرناک است، بویژه که تشعشات گاما هم دارد و مسئله مهم‌تر این است که نیمه عُمر سیزیم حدود ۳۳ سال است، یعنی اگر یک گرم آن روی زمین پخش شود، ۳۳ سال طول خواهد کشید تا نیم گرم بشود. در واقع چنین محیطی تا یکی – دو قرن آلوده خواهد بود و تشعشاتش هم به گونه‌ای است که به انسان آسیب می‌رساند و بخصوص سرطان زاست». 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود از قول کارآگاهان اضافه می‌کند، تبهکارانی که در چارچوب سازمانی عمل می‌کنند و تعدادی از آنها با سازمان جاسوسی و اطلاعاتی جانشین «کی‌جی‌بی» روسیه ارتباط دارند، در جمهوری کوچک و عقب افتاده مولداوی، یک بازار سیاه پر رونق از مواد اتمی را اداره می‌کنند. 

بر اساس این گزارش، اگرچه در عملیات اسفندماه گذشته چندین نفر به دام افتادند ولی سرکرده و عوامل کلیدی این باند موفق به فرار شده‌اند. 

پلیس و مقام‌های دادگستری مولداوی پرونده‌هایی را در اختیار آسوشیتدپرس گذاشته‌اند که بازگوکننده خطرهای فزاینده بازار سیاه مواد اتمی است. 

در این میان، سردی روابط روسیه و آمریکا و قطع همکاری‌های پلیسی بر دشواری مبارزه و مقابله با قاچاقچیان مواد اتمی افزوده است و آن‌ها به آسانی در حال انتقال و پنهان ساختن مواد رادیو اکتیو در بخش‌های بزرگی از روسیه هستند، بویژه آنکه این مواد در نقاط گسترده‌ای از سرزمین پهناور روسیه قابل دسترسی است و مقدار نامعلومی به بازار سیاه راه پیدا کرده است. 

مایکل لندرز، مدیر پیشین عملیات ضدتروریسم آمریکا، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیون «ان‌بی‌سی» بر لزوم همکاری دو دولت آمریکا و روسیه در این زمینه تاکید کرد. 

آقای لندرز گفت: «گروه‌های افراطی و تروریستی همواره در پی دستیابی به مواد اتمی و هرنوع سلاح کشتار جمعی هستند. این مسئله است که روسیه باید آن را خیلی جدی تلقی کند، چرا که پیامدهای موادی که به سرقت می‌روند و افتادن آن‌ها به دست گروهی مانند داعش، فاجعه بار خواهد بود». 

خبرگزاری آسوشیتدپرس به جزییات نقش اف‌بی‌آی در جهار عملیات گذشته اشاره‌ای نکرده ولی تصریح کرده است که مدارک، عکس‌ها و ویدئوهای موجود از این عملیات، آسیب پذیری نگران کننده‌ای را تصویر می‌کنند و نشان می‌دهند که تا کنترل کامل منطقه بالکان بر روند قاچاق مواد اتمی، فاصله زیادی وجود دارد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.