رفتن به محتوای اصلی

درگیری‌های فلسطینی‌ها و اسرائیل؛ آغاز انتفاضه سوم؟
08.10.2015 - 09:06

درگیری‌های فلسطینی‌ها و اسرائیل؛ آغاز انتفاضه سوم؟

 

توسط پروانه وحیدمنش

 

آن گونه که رسانه‌ها و ساکنین سرزمین‌های فلسطینی و اسراییل می‌گویند انتفاضه سوم آغاز شده است.

درگیری میان فلسطینیان و اسراییلی‌ها در هفته گذشته هر روز ادامه داشته است. محمود عباس روز سه‌شنبه ۱۴ مهر در نشست سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کرد که مخالف درگیری‌های خشونت‌آمیز در شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) و نیز کرانه باختری است.

فلسطینی‌ها هفته گذشته پس از حمله نیروهای نظامی به خانه یک فلسطینی به خیابان‌ها ریختند. پلیس اسراییل دنبال دستگیری فرد مظنون در یک عملیات نظامی است. همچنین اسراییل خانه دو فلسطینی را پس از کشته شدن چهار غیر نظامی اسراییلی در بیت‌المقدس (اورشلیم) تخریب کرد. دولت اسراییل هدف از این تخریب‌ها را عاملی بازدارنده علیه مهاجمان می‌داند.

فرهاد مرادیان یهودی ایرانی- اسراییلی ساکن تل آویو و استاد دانشگاه در ارتباط با دلایل آغاز درگیری‌های خونین در کرانه باختری و بیت‌المقدس (اورشلیم) به رادیو فردا می‌گوید: 

فرهاد مرادیان: «شلوغی‌های اخیر این‌گونه آغاز شد که در قسمتی که مسجدالاقصی و مسجد عمر قرار دارد، قسمتی مربوط به یهودیان است که به "هرابای" مشهور است. یهودیان برای بازدید به آنجا می‌روند. فلسطینیان موافق حضور یهودیان در آنجا نیستند، همچنین ابومازن در یکی از سخنرانی‌هایش گفت اسراییلی‌هایی که برای بازدید می‌روند این مکان را نجس می‌کنند». 

آن طور که خبرگزاری آسوشتید پرس می‌گوید صبح روز چهارشنبه یک زن ۱۸ ساله فلسطینی با چاقو به مردی ۳۶ ساله در بخش قدیمی بیت‌المقدس (اورشلیم) حمله کرده است. این زن سپس با گلوله مرد اسراییلی زخمی شده است.

این در حالی است که منابع فلسطینی معتقدند که زن فلسطینی چاقو به همراه نداشته و مرد اسراییلی پس از کشیدن حجاب زن فلسطینی از سرش در مسجدالاقصی با او درگیر شده است.

پلیس اسراییل می‌گوید هفته پیش چند مرد فلسطینی یک زن و شوهر اسراییلی را جلوی چشم چهار فرزندشان به قتل رساندند. پلیس پنج عضو نظامی گروه حماس را پس از این حمله خشونت‌بار دستگیر کرده است.

از دیگر سو، پلیس اسراییل خانواده یک فلسطینی مظنون به عملیات خشونت‌بار را تهدید کرده‌اند که اگر ظرف ۲۴ ساعت آینده او را تحویل پلیس ندهند آن‌ها را دستگیر خواهند کرد.

فرهاد مرادیان یهودی ایرانی – اسراییلی ساکن تل آویو ریشه ناآرامی‌های اخیر مذهبی دانسته و نتیجه تصمیمات افراطی بنیامین نتانیاهو و اطرافیان او می‌داند: 

«به طور کلی این مسئله، مسئله‌ای دینی است. مسلمانان می‌گویند که یهودیان نمی‌توانند نزدیک مکان مقدس آن‌ها بیایند، یهودیان البته بخشی از آن‌ها، مخصوصا آن‌ها که در زمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند و مذهبی هستند معتقدند یهودیان باید بتوانند از آن قسمت دیدن کنند. این مشکلی است که بین دینداران از دو طرف روی داده است. من بیشتر تقصیر‌ها را از دولت نتانیاهو می‌دانم چون یک تعداد افراطی با او دولت تشکیل داده‌اند و این افراطی‌ها نمی‌گذارند گفت‌وگوهای صلح شکل بگیرد و شرایطی درست می‌شود که فلسطینی‌ها وقتی می‌بینند هیچ راه حلی وجود ندارد، آن‌ها در فشار قرار می‌گیرند و دست به خشونت می‌زنند». 

درگیری‌های روزهای گذشته آن طور که طارق التمیمی فعال حقوق بشر ساکن بیت‌المقدس به رادیو فردا می‌گوید مانند درگیری‌های سال ۱۹۹۴ میلادی است که نیروهای اسراییلی وارد بخش مسجد ابراهیمی شده و با فلسطینان درگیر شدند: 

طارق التمیمی: در روزهای اخیر و در نتیجه حمله به مناطق مقدس در اورشلیم بسیاری از فلسطینان به دلیل ادامه حملات به دومین مکان مقدس مسلمانان بعد از مکه دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات توسط مسلمانان و مسیحیان شکل گرفته است که مخالف ادامه حمله به مراکز مقدس خود هستند. این اقدامات بسیار شبیه قتل عام اسراییل در سال ۱۹۹۴ است که روی نمازگزاران در مسجد ابراهیمی آتش گشودند». ​

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.