رفتن به محتوای اصلی

یک تأمل کوتاه
26.09.2015 - 14:50

چندی است که جریانهائی از مرتجعان پان ایرانیست (فارس محوران) تغییر تاکتیک داده‌اند و با تحریفاتی وانمود می‌کنند که گویا جنبش مقاومت کردستان در ایران و ترکیه و سوریه هم پیمان آنهاست و در صفّ آنان قرار دارد؛ امری که بیشتر به مزاحی سیاسی می‌‌‌ماند تا یک رویکرد جدی و تأثیرگذار در وضعیت کنونی. اینان، با پیشداوریهای عوامانه و مرسوم‌شان در حقّ این و آن ملیّت زیر ستم،  تا همین دیروز، پیش از مقاومت اعجاب برانگیز و تجربۀ تاریخ‌ساز کوبانی علیه داعش، کُردها را یکجا، مشتی "خرده فرهنگِ" قبیله‌گرای عقب‌مانده می‌خواندند که ایران و منطقه را به آشوب و تجزیه می‌کشانند. روشن است است که اینان باوری به آزادی و تکثّرزبانی یا حقوق برابر ملیّت کُرد در ایران ندارند و کماکان خواهان ادامۀ سیاست آسیمیلاسیون زبانی و فرهنگی و هویتی در مورد آنان هستند. آنچه که در این فاصله تغییر کرده است، ادبیّات مزورانه و چاپلوسانۀ  آنهاست. آنان به نام "دفاع از تاریخ و هویت ایرانی"، با چرب‌زبانی  سیاسی به تکاپو افتاده اند تا (به خیال خود) کُرد و بلوچ (ایرانی) را جذب کنند و آنان را به جبهۀ ستیز با ترک و عرب (انیرانی) کشانند که تلاشی عبث به نظر می‌رسد. زیرا منافع این جنشها با تاریخ و عوامل ستم ملی در ایران سخت به هم گره خورده است، چنانکه یک ایران انسانی و آزاد نیز، بدون همبستگی با این جنبشهای ضد تبعیض ملی به تصور نیاید. به این واقعیت هم باید توجه داشت که در تاریخ، بافت هیچ جنبش پیشرو و دمکراتیکی آنقدر کامل و منزّه نبوده و نیست که بتوان از همۀ حرکتهای آن دفاع کرد. امکان درغلتیدن به فساد و واپسگرائی در دمکراتیک‌ترین جنبشها همیشه بوده و هست.

از سوی دیگر این مرتجعان آتاتورکیست/پان ترکیست هستند که در شیپور تفرقه و جنگ افروزی می‌دمند. آنان از ارتش فاشیستی ترکیه دفاع می‌کنند و از دولت اسلامی و ضدمردمی اردوغان؛ یعنی همان دولتی که در رؤیای احیای امپراتوری عثمانی بسر می‌برد و همچنان منکر نسل کشی ارامنه است. فراموش نکرده‌ایم که این اردوغان بود که فرمان سرکوب خونین مخالفان خود را در میدان تقسیم صادر کرد. یاد همبستگی پرشور هزاران تظاهرکنندۀ آزادیخواه و مترقی (روشنفکران، دانشجویان، کارگران و مبارزان کرد)  در میدان تقسیم استانبول و تصاویر رویاروئی آنان با پلیس و نظامیان سرکوبگر ترکیه هنوز در اذهان باقی است.

درکنار این "تحرکات" شوم، با مانورهای مأموران (دو جانبه؟) یا شاید برتری‌طلبان فارس و ترک و کرد هم روبرو هستیم: فارسی که به جلد پان ترکیستها فرو می‌رود و به عنوان ترک برای فارسها و فارس‌زبانها شاخه و شانه می‌کشد، یا شاید ترکی که به جلد "چپ" پان ایرانیست می‌رود و ترکها را به باد دشنام می‌گیرد. یا شاید همۀ اینها در کنار هم در تلاش‌اند. هدف این است که مرز سره و ناسره در دیسکورس مسئلۀ ملی به هم ریزد و جنگ داخلی دست کم در فضای رسانه‌ای آغاز شود. یک رسانۀ جدی و مترقی و دمکراتیک باید در برابر این روشهای ناسالم و توطئه‌گرانه بایستد و برای مقابله با آن چاره‌ای بیاندیشد. چاره چیست؟

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.