رفتن به محتوای اصلی

«ابهام» مواضع رهبر رژیم در مورد توافق هسته‌ای
02.09.2015 - 22:58

«ابهام» مواضع رهبر ایران در مورد توافق هسته‌ای

 

توسط جواد کوروشی

 

ادامه بحث و جدل بین مخالفان و موافقان توافق هسته‌ای در  ایران دفتر رهبرجمهوری اسلامی را بر آن داشته است که با انتشار اطلاعیه‌ای موافقان و مخالفان را به سخنرانی‌های پیشین آقای خامنه‌ای ارجاع دهد.

 رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه یک اطلاعیه روابط عمومی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای را منتشر کردند. در این اطلاعیه آمده است که با توجه به انعکاس برخی مطالب پیرامون دیدگاه‌های رهبر جمهوری اسلامی نسبت به جمع‌بندی مسائل هسته‌ای رسماً اعلام می‌گردد، مواضع آقای خامنه‌ای در این مورد صریح، شفاف در سخنرانی روز بیستم فروردین، در دیدار با کارگزاران نظام و در سخنرانی روز عید فطر اعلام شده است.

آقای خامنه‌ای در بیستم فروردین ماه امسال از جمله گفته بود: «بعضی‌ها سئوال کردند و می‌کنند که چرا فلانی درباره‌ مسئله‌ هسته‌ای موضع نگرفته‌است؟ جواب این است که جایی برای موضع‌گیری وجود نداشته‌است. مسئولین ما، مسئولین هسته‌ای، مباشرین کار به ما دارند می‌گویند هنوز کاری انجام نگرفته، هیچ چیز الزام‌آوری بین دو طرف نگذشته است؛ چه موضع‌گیری‌ای؟ اگر از من بپرسند شما موافقید یا مخالف، می‌گویم نه موافقم، نه مخالف؛ چون هنوز اتفاقی نیفتاده است؛ هنوز کاری نشده. همه‌ مشکل بر سر آن جزییاتی است که بنا است بنشینند و یکایکِ آنها را بحث کنند.»

در دوم تیرماه هم  آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با کاگزاران نظام گفته بود که همه موافق توافق هستند

«این را همه بدانند. مسئولین جمهوری اسلامی- بنده، دولت، مجلس، قوه‌ قضاییه، دستگاه‌های گوناگون امنیتی، نظامی، غیره - همه در این جهت متفقیم و موافقیم که توافق باید انجام بگیرد.»

از مهدی مهدوی آزاد تحلیلگر مسایل ایران مقیم آلمان پرسیدم چرا دفتر آقای خامنه‌ای افکار عمومی را به سخنرانی شش ماه پیش  ارجاع می‌دهد هنگامی که هنوز جزییات روشن نبود؟

«بیانیه دفتر آیت‌الله خامنه‌ای دقیقا در امتداد استراتژی تبلیغاتی و سیاسی جدید رهبر جمهوری اسلامی است که از همان سخنرانی بیست فروردین ماه امسال شروع شد. بر اساس این استراتژی آیت‌الله خامنه‌ای می‌کوشد با مواضع گنگ و دوپهلو و یا یک سری موضع‌گیری‌های کلی در عین این که کفه ترازو را به نفع تیم مذاکرات سنگین می‌کند اما عملا هیچ مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیرد و همیشه در خط میانی منازعه سنگر می‌گیرد تا توازن قوا را به نفع خودش حفظ کند. منتهی مشکلی که پیش می‌آید این است که هم حامیان توافق هسته‌ای و هم مخالفانش هردو مواضع خودشان را با آیت‌الله خامنه‌ای نهایتا مستند می‌کنند و عملا دوباره پای او را به وسط می‌کشند. یعنی از یک طرف حسین شریعتمداری در کیهان به استناد یک سری حرف‌های آقای خامنه‌ای می‌گوید او صد در صد با توافق مخالف است، از آن طرف هم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و یا اعضای تیم مذاکرات مثل آقای عراقچی تاکید می‌کنند که آقای خامنه‌ای لحظه به لحظه در جریان مذاکرات بوده و حمایت کرده و با اجازه و حمایت او چنین توافقی انجام شده است. آیت‌لله خامنه‌ای هم به دلیل این استراتژی که عرض کردم نه می‌تواند تکذیب کند یا تایید. این مخمصه سیاسی دقیقا دلیل صدور چنین بیانیه‌ای است. پیامش هم به گروه‌های سیاسی روشن است یعنی تا اطلاع ثانوی پای من را به وسط نکشید تا من تصمیم بگیرم چه موضعی خواهم گرفت.»

در این میان سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و رئیس سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای روز سه‌شنبه در نشست کمیسیون ویژه برجام در مجلس گفت هیچ بازدیدی از پارچین در زمان ریاستش در تیم مذاکره‌‌کننده‌ هسته‌ای صورت نگرفت. به گفته حسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام درنشست روز سه‌شنبه این کمیسیون، سعید جلیلی، فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و علی باقری عضو ارشد تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای هم حضور داشتند.

به گزارش خبرگزار ی ایرنا، محمد جواد ظریف هم روز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران تونسی در تونس  اظهار داشت گفت‌و‌گوهای با آمریکا برای حل پرونده‌ای بود که از دید ما غیرضروری بود و تنها درباره حل یک موضوع بود و ما در مورد سایر موضوعات وارد گفت‌و‌گو نشدیم. 

محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری هم روز سه‌شنبه در اجلاس  علنی مجلس  خبرگارن با اشاره به برجام و این که این مسئله مخالفان و موافقانی دارد گفت برجام مسیر قانونی خود را طی می‌کند و مجلس حق دارد در این باره بحث کند اما در پایان هر چه مجلس و شورای امنیت ملی بگوید ما تسلیم هستیم. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.