رفتن به محتوای اصلی

سیاست "ترکیه" و انکار موجودیت "کردیه"
21.08.2015 - 01:34

 

امروز دولت ترکیه با اعلام انتخابات دیگر، قصد دارد همچنان نقش کردها در ترکیه را انکار کند و روند شراکت کردها در سیاستهای کشور را فلج نماید. حاکمان ترکیه در شرایطی به سیاست های کودکانه، توطئه گرانه و سرکوبگرانه ادامه می دهند که کردها دولت خود را در "قندیل" تشکیل داده و قطب "کردیه" برای تغییر شرایط بشدت ضد انسانی کنونی، با صلابت قد برافراشته است. دیگر تولد "کردیه" (قطب "کردیه" در کنار "ترکیه") را نمی توان از چشم جهانیان پنهان کرد و پشت شعارهای عوامفریبانه سنگر گرفت.

 تلاطم های "کردیه" در "ترکیه" و تاثیرات انقلاب رژوئا بر آن، نشان داد که مناطق کردنشین "ترکیه"، از اراده و اسباب لازم برای ایجاد "کردیه" در کنار "ترکیه" یا جدا از "ترکیه" برخوردار هستند و بدرستی ترجیح شان این است که در شرایط کنونی زیر یک سقف آزاد، لائیک و دمکراتیک باشند و خواسته های شریف، انسانی و تاریخی آنها به رسمیت شناخته شوند.

سیاستهای ویرانگرانه ترکیه در حمایت های سیاسی، نظامی و اقتصادی از داعش، دره های بی اعتمادی میان کردها و حاکمان "ترکیه" را عمیق تر کرده و شکاف های گذشته دهان باز کرده اند. انقلاب رژوئا تاثیرات بزرگی در جنبش کردها در شمال کردستان گذاشت و نیروی عظیم کرد در ترکیه نیز پشتوانه بزرگ کردهای سوریه هستند.

 موقعیت کردها در سوریه و ترکیه از لحاظ سیاسی، اجتماعی، نظامی و نقش آنها در منطقه به کیفیت نوینی ارتقاء یافته است که برگشت ناپذیر بنظر میرسد و نمی توان عقربه زمان را به عقب برگرداند.

 حکومت ترکیه در پیکار دمکراتیک جنبش کرد، آزادیخواهان، دمکراتها و لائیک های ترکیه شکست خورد و بخاطر ناتوانی در پیکار دمکراتیک، به شرایط جنگی و تشدید بحران و تداوم شارلاتیزم سیاسی رو اورد.

حکومت ترکیه با تحریف و سیاه نمائی جنبش کرد در ترکیه و حماسه رژوئا، قصد دارد چون سابق با اتکاء به سیاستهای نژادپرستانه و اسلامگرایانه، "عوام" را علیه مردمان غیر ترک بسیج نماید. حزب دمکراتیک خلق های ترکیه، که ستون های آن را جنبش کرد تشکیل داده، نقطه امیدی برای صلح، دمکراسی، لائیسیته و آغاز پروسه گفتگو جهت حل مسئله کرد بود که حاکمان ترکیه نشان دادند که نه تنها فاقد ظرفیت های لازم برای حل دمکراتیک مسئله کرد در ترکیه هستند، بلکه از هیچ اقدامی برای به شکست کشاندن انقلاب رژوئا دریغ نمی کنند.

رهبران رژوئا چگونه می اندیشند؟

یکی از رهبران رژوئا در برابر این پرسش که دوستان و دشمنان شما در منطقه کیانند، اظهار داشت؛  

ما خواهان صلح، دوستی و زندگی با همه سوریه ای ها بعنوان انسان، زیر سقف  یک نظام آزاد، دمکراتیک و بدون تبعیض هستیم. نظامی که شهروندان به اعتبار تنوع نژاد، زبان، رنگ پوست، مذهب و جنسیت تفکیک نشوند و همه از حقوق برابر برخوردار باشند. ما می خواهیم دمکراسی رژوئا به سایر مناطق سوریه گسترش یابد و ما انتظار داریم که دیگران ما را در این سیاست همراهی کنند.

این سیاست ستودنی رهبران کردهای سوریه است که در نتیجه دگرگونی ها و جنگهای منطقه ای، امکان یافتند تا با هویت سیاسی مستقل، مترقی و مدرن اعلام موجودیت کنند.

در واقع شرایط جهانی و منطقه ای اسباب بیرون آمدن مسئله کرد از سایه را فراهم کرد و آنها در "حلقه های ضعیف"، راه تقویت خویش و پیشروی را تدارک دیدند.

نخستین حلقه ضغیف، ناکارائی قدرت مرکزی در عراق بود که به ایجاد اقلیم کردستان انجامید.

دومین حلقه ضعیف سوریه بود که فروپاشی دیکتاتوری اسد، به تولد رژوئا انجامید و قهرمانی های کوبانی ها نشان داد که دژ روژئا، گورستان دشمنان است. مقاومت کوبانی نه جنگ محله به محله، نه جنگ خانه به خانه، بلکه جنگ دیوار به دیوار بود که کوبانی را به گورستان داعش تبدیل کرد.

سومین حلقه ضعیف در ترکیه می باشد. جائی که تمرکز اصلی کردها می باشد و تحولات در انجا تاثیرات تعیین کننده در منطقه خواهد گذاشت. ترکیه در تب بحران می سوزد و بر سر دوراهی بازگشت به بربریت و نسل کشی نژادپرستانه و یا پیشروی به سوی آزادی، دمکراسی و لائیسیته قرار دارد.

ساکنان این دهکده جهانی و بویژه شهروندان ترکیه در آستانه قرن 21، انتظار دارند که از طریق مسالمت آمیز و گفتگو مسائل خود را حل کنند و از تبدیل سوروج، اورفا و ... به کوبانی های دیگر، پیشگیری کنند و این امر در صورتی میسر است که حاکمان ترکیه موجودیت کردیه (کردستان در ترکیه) را به رسمیت بشناسند!

در پایان پیشنهاد می کنم "مانیفست انتخاباتی حزب دمکراتیک خلق های ترکیه"

http://isdmovement.com/2015/0615/061215/061215.Tu…

 را با متن «پيمان نامهء عصر نو»ی جنبش سکولار دموکراسی ايران (1393) مقايسه کنيد تا گوهر همسوئی سیاسی نیروهای آزادیخواه و سکولار دمکرات ایران با کوشندگان حزب خلق های ترکیه شفاف تر شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.