رفتن به محتوای اصلی

دوران پسا توافق ؛ وقت بر خاستن است « بخش اول »
17.08.2015 - 12:28

اگر چه مرحله عملی توافق و به فرجام رسیدن آن ؛  آنهم در یک پروسه طولانی ( 10 ـ 15 ساله ) و در

مسیری پر دست انداز و مملو از نقض عهد و پنهانکاری ــ مخفی کاریهای رژیم برای ساختن مراکز اتمی جدیدِ احتمالی ؛ در رفتن از زیر نظارت های بین المللی و ....... ــ ؛ نقض های احتمالی توافق از دو طرف و اتهام زنی های دو طرفه و موانع و کارشکنی های داخلی و خارجی و .... ؛ از رسیدن به توافق سخت تر و از هم اکنون قابل پیش بینی است ؛ اما روشن است که نتیجه نهائی این توافق در قدم اول ؛ تابع تحولات و بحرانهای منطقه خواهد بود .

باین خاطر ؛توافق نامه اتمی میان ایران و امریکا حتی اگر در پایان شش ماه اول به قرارداد تبدیل شده و عملیاتی شود ؛ پروسه طولانی نظارت بر تن سپاری ایران به تعهداتش با توجه به سایه سنگین بحرانهای منطقه ؛ میتواند آبستن وقایع و تنش های جدیدی میان طرفین توافق باشد . بخصوص اینکه خط قرمزهایِ منطقه ای ولی فقیه ؛ از پاشنه آشیل های جدیِ حسن روحانی در مسیر عادی سازی روابط با کشورهای منطقه و جهان خواهد بود و اصل عدم رابطه با امریکا ؛ تعامل سازنده وی را بی خاصیت و آنرا به بن بست می کشاند .

کیهان خامنه ای 12 مرداد نوشت مواردی را که روحانی از آنها بعنوان موفقیت یاد کرد " عبور از خط قرمز های ولی فقیه " ؛ " آسیب دیدن اصلی ترین پایه اقتدار نظام " و " نیمه افراشته شدن پرچم استکبار ستیزی جمهوری اسلامی " میباشد .

 اما توافق اتمی میان ایران و امریکا ؛ توافقی که طرفهای مذاکره برای ثمر بخشی و به نتیجه رساندن آن با بی توجهی کامل به مسئله حقوق بشر و بهبود سیاسی و اجتماعی در داخل کشور ؛ داخل ایران را از خارج جدا نمودند ؛ چه تأثیری در اوضاع سیاسی و اقتصادی ایران دارد ؟ بعبارتی میخواهیم بدانیم در مرحله پسا توافق سمت و سوی تحولات سیاسی در داخل کشور چگونه است ؛ اوضاع اقتصادی بکدام سمت میرود و پیامدهای این توافق برای رژیم آخوندی چه میباشد ؟

 

الف ــ اوضاع اقتصادی ؛ بعد از توافق " :

در مورد هزینه های چند صد میلیاردی پروژه اتمی رژیم و تأثیرات سوء آن بر اقتصاد کشور و معیشت مردم ؛ در مقاله قبل توضیح داده ام و در این مقاله تنها به گفته عباس عراقچی معاون وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد تیم هسته یی رژیم بسنده میکنم گه گفته است اگر برنامه هسته یی ایران را صرفا" با معیارهای اقتصادی بسنجیم " خسرانی بزرگ " است و افزوده است " اگر هزینه مواد تولیدی را بخواهیم محاسبه کنیم ؛ اصلا" تصورش را نمی توانیم بکنیم " .

اما مشکل اصلی اقتصاد ایران و وضعیتی معیشتی مردم ؛ فراتر از تحریمها و نبودن سرمایه برای گردش امور اقتصادی کشور ؛ عمدتا" به ماهیت فاسد و ساختار معیوب نظام حاکم بر  کشور بر میگردد ؛ امری که در گذشته و قبل از شروع تحریمها هم در کشور وجود داشته است . محمد رضا باهنر نائب رئیس مجلس آخوندی " 30 تا 40 در صد مشکلات اقتصادی کشور تحت تأثیر تحریمهاست و بقیه معضلات این بخش ؛ ساختاری است " .

 نارسائیها و مشکلات اقتصادی در ایران مانند دیگر مسائل و معضلاتی  که در کشور وجود دارد ؛  اساسا" سیاسی است و راه حل آنهم ؛ راه حلی است سیاسی . یعنی مشکل اقتصاد ورشکسته و فروپاشیده ایران ؛ مشکلی اقتصادی نیست که مثلا" با لغو تحریمها ؛ تزریق ارز و یا سرمایه گذاری خارجی بر طرف شود . بنابراین هر گونه امداد اقتصادی و به هر میزان ؛ تأثیر بسیار ناچیزی در رفع مشکلات اقتصادی و  بهبود زندگی مردم دارد .

اقتصاد کشور از همان ابتدای روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران ؛ نه برای شکوفائی و رونق اقتصادی و یا توسعه ملی بلکه برای حفظ قدرت و سود دهی به خودی های نظام ؛ طراحی و برنامه ریزی گردید و در این 37 سال هم همواره بر همین مدار چرخیده . بنابراین از همان ابتدا روشن بود که ؛ اقتصاد پیشرفته ای که از رژیم قبل به جا مانده ؛ در چنگال قومی مرتجع و عقب مانده و در بستری آلوده به فساد و ساختاری معیوب و تبعیض گرایانه ؛ نمیتواند به شکوفائی و توسعه پایدار برسد .

واقعیت این است که حفره های موجود در سراپای این نظام فاسد و بی لیاقت بحدی است که ؛ هیچ امداد اقتصادیِ بعد از لغو تحریمها هم نمی تواند این حفره ها را بند بیاورد . ضمن اینکه ؛ این توافق با مکانیسم حفظ ماشه و نگاهداشتن شمشیر تحریم بر سر اقتصاد ایران ؛ خطر برگشت تحریمها را حفظ کرده و بدین ترتیب زمینه توسعه و رشد اقتصادی که مستلزم امنیت سرمایه و سرمایه گذاری خارجی است را تا حدودی از ایران سلب کرده است .

علاوه بر آن اقتصاد ورشکسته و در هم فرو پاشیده نظام آخوندی در دوران گشایشهای بعد از تحریم و حتی با سرمایه گذاری خارجی هم ؛ بدون تغییر اساسی در ساختار نظام اقتصادی کشور ؛ امکان برون رفت از بحرانهای گریبانگیر را ندارد . ضمن اینکه بدلیل بی اعتمادی به رژیم و  نقض احتمالی توافق میان ایران و 5+1 ؛ ریسک سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران بسیار بالا میباشد .

بطوریکه با قاطعیت میتوان گفت تا تعیین تکلیف شدن نهائی توافق و بسته شدن پرونده اتمی ایران در سازمان ملل ؛ سرمایه گذاری خارجی در ایران همواره به دادن امتیازات ویژه ؛ به اجرای بی چون و چرای تعهدات اتمی ؛ تضمین برقراری تعادل در سیاستهای منطقه ای و هر عامل دیگر که می تواند توافق را بهم بزند ؛ مشروط خواهد بود .

در مورد پولهای بلوکه شدهِ ایران در بانکهای خارجی ؛ که قرار است بعد از لغو تحریمها آزاد و به ایران برگردانده شود ؛ اولا" که این پولها هنوز نرسیده هر روز رقم آن آب میرود . ثانیا" هر میزانی هم که باشند ؛ بر اساس ماهیت و سیاستهای تاکنونی نظام ؛ بعد از آزاد شدن نه برای توسعه و عمران کشور و رفاه مردم بلکه به کیسه آخوندهای حاکم ریخته خواهد شد تا صرف امنیت و پروار کردن بیشتر پاسداران سرکوب و مزدوران برون مرزی رژیم شود و مابقی هم سر از حسابهای بانکی مقامات رژیم در کشورهای دیگر در می آورد .

خامنه ای بعد از توافق اتمی گفت " ما از حمایت دوستانمان در منطقه دست نخواهیم کشید . ملت مظلوم فلسطین ؛ از ملت مظلوم یمن ؛ از ملت و دولت سوریه ؛ از ملت عراق ؛ از مردم مظلوم بحرین ؛ از مجاهدان صادق مقاومت در لبنان و فلسطین ؛ همواره مورد حمایت ما خواهند بود " . و حسن روحانی رئیس جمهور مدره نظام هم بعد از توافق اتمی گفت " امروز مردم غزه و لبنان هم خوشحال هستند ؛ این توافق را به آنها تبریک میگویم " .

بهمین خاطر است که تقریبا" یک ماه پس از توافق اتمی ؛ حسن روحانی بخاطر اینکه وعده های داده شده قبل از توافق ــ بخصوص وعده و وعیدهای تبلیغاتی دوران انتخابات ریاست جمهوری ــ ؛ راه را برای اعتراضات و خواسته های به حق مردم و جوانان هموار نکند ؛ سعی میکند با وعده های سر خرمن شکافها را ببندد و وعده های قبلی خود را رفع و رجوع کند .

حسن روحانی بعد از توافق اتمی در سخنانی گفت : بعد از لغو تحریمها دو تا کار میتوانیم بکنیم . یا بلافاصله پولهای که آزاد شده را بر داریم و برویم کالا بخریم و ..... و یا استفاده کنیم برای سرمایه گذاری ...... یک وقتی شما میروید جعبه میوه میخرید و می آورید ؛ خوب بلافاصله میوه بشما میرسد . یکوقت به جای خرید میوه ؛ شما میرید باغی رو نهال و غرس میکنید ؛ برای اینکه خود کفا شوید در میوه ؛ ما باید کار دوم را انجام دهیم " .

یعنی حسن روحانی در حالی مردم گرسنه ایران را به حلوای نسیه و آینده یی نا معلوم حواله میدهد که به گفته مقامها و منابع رسمی خود رژیم ؛ دست کم 10 میلیون نفر از مردم کشورمان ؛ بجز همان یارانه نقدی 45 هزار تومان در ماه ؛ هیچ در آمد دیگری ندارند . راستی در اینصورت مردم گرسنه ای که محتاج نان شب خود هستند ؛ آیا زنده خواهند ماند تا میوه دادن نهال هایی را که روحانی وعده کاشتن آن را میدهد ؛ ببینند .

ضمن اینکه وزیر اقتصاد دولت روحانی در مورد پولهای آزاد شده از اساس منکر سهم دولت از آنها شده و میگوید " پولهای آزاد شده در وهله اول به بانک مرکزی کشور واریز میشود و کسانی که فکر میکردند دلارهای تحریمی به مردم میرسد ؛ نمیدانند که یک درآمد را نمی شود دو بار در بودجه وارد کرد . این درآمد قبلا" بصورت ریالی به دولت داده شده است " .

یعنی از پولهای نقدی هم که بدست رژیم میرسد بر خلاف آنچه که حسن روحانی گفته بود " آب و نان و محیط زیست هم مشروط و موکول به توافق است " چیزی به مردم نمی ماسد و رژیم تصمیم دارد که بجای اینکه این پولها را ؛ صرف تأمین نیازمندیهای مبرم مردم ؛ افزایش حقوق کارگران و مزد بگیران و پرداخت حقوقهای معوقه آنان و ..... کند ؛ صرف کمک به دامن زدن بحرانهای منطقه و کمک به کشورهای دوست آخوندها در منطقه و یا برای حفظ امنیت رژیم ؛ خرج دستگاه سرکوب رژیم نماید .

بی دلیل نبوده و نیست که از فردای توافق وین دولت حسن روحانی از طریق رسانه های طرفدار خود ؛ تبلیغاتی تحت عنوان " توهم زدائی " را شروع کرده بود که هدف آن رساندن این پیام به مردم بود که ؛ بعد از توافق ؛ توقع گشایش اقتصادی و بهبود وضعیت معاش خود را نداشته باشند .

 

ب ــ پیامدهای سیاسی توافق :

عقب نشینی خامنه ای از خط قرمزهائی که 12 سال تمام بر آنها اصرار می ورزید ؛ اتوریته او را در هم میشکند و کلیت نظامش را متزلزل تر میسازد . بطوریکه از این پس جنگ و دعوای درونی باندهای قدرت ؛ دیگر با سفارش و نصیحت های ولی فقیه فروکش نمی کند . بعلاوه تن سپاری به عقب نشینی ی که خط قرمزهای ولی فقیه نظام را  هدف قرار داده است؛ جنگ قدرت در رأس نظام را تشدید و توازن قوای درونی نظام را بر علیه ولی فقیه چرخش میدهد .

بخصوص که سمت و سوی اجرای مفاد توافق نامه اتمی بگونه ای تنظیم شده که نهادهای متعلق به باند قدرت ــ اصولگرایان وابسته به ولی فقیه ــ ؛ بدلیل محدودیت های اعمال شده در اثر اجرای توافق  تضعیف و متقابلا" نهادهای متعلق به باند مغلوب ــ رفسنجانی ؛ روحانی ــ تقویت میشوند . چرا که با شروع و اجرای مرحله به مرحله توافق نامه ؛ دولت روحانی و باند او در موقعیت اقتصادی و سیاسی قرار میگیرند که به مقداری ــ ولو محدود ــ او را برای اجرا وعده های داخلی اش توانمندتر میسازد و در عمل زمینه ؛ برای توانمند سازی و یارگیری بیشتر در صحنه سیاسی و اجتماعی برای این باند فراهم میشود . اما توضیحات بیشتر در مورد پیامدهای توافق اتمی  

 

1 ) تشدید جنگ قدرت و تضعیف بیشتر ولی فقیه :

توافق اتمی هم بخاطر اینکه خط قرمزهای ولی فقیه را زیر پا گذشته و هم بخاطر آنکه پیش برنده و به نتیجه رساننده آن باند رقیب بوده است ؛ ضربه ای جدی و کاری به اتوریته ولی فقیه و باند وابسته باو میباشد . بنابراین متعاقب توافق اتمی ؛ مردم ایران با ولی فقیهی شاخ شکسته که اتوریته و قدر قدرتی اش هم در درون نظام و هم در سطح جامعه و هم بلحاظ بین المللی بشدت کاسته شده است ؛ مواجه خواهند بود .

رفسنجانی بعد از رسیدن به توافق ؛ حرف خامنه ای را که در دوم تیرماه در جمع سران و سردمداران نظام گفته بود که " شروع مذاکرات با امریکا با اجازه و زیر نظر او در دولت قبل شروع شده بود " ــ و باین ترتیب میخواست امتیاز مذاکره با امریکا و نتایج آن را در جیب خود بریزد ــ را ؛ در سخنرانی 13 مرداد خود ؛ رد کرده و گفت :

" مذاکراتی که آن موقع شروع شد ؛ نه جدی بود و نه انگیزه ای برای مذاکره وجود داشت و گفت این دولت ما بود که ذاتا" این کاره بود و تابوی مذاکره با امریکا را شکست و مذاکرات را به نتیجه رساند " باین ترتیب رفسنجانی با این تهاجم  سنگین به ولی فقیه و باند او ؛ او را از مصادره باصطلاح این پیروزی ؛ ناکام گذاشت .

از طرف دیگر اما ؛ حمایت و پشیبانی ولی فقیه از توافق اتمی باعث خواهد شد ــ ولو اینکه خامنه ای مستقیما" از توافق اعلام حمایت نکرده است ــ ؛ مخالفتها و اعتراض های دلواپسان و اصولگرایان تندرو تر ؛ از این پس دامن ولی فقیه را هم در بر بگیرد . یعنی ولی فقیه از این ببعد ؛ علاوه بر ترس از پیامدهای اعتراضی مردم بعد از توافق اتمی ؛ مجبور است با عربده کشی ها و مخالفت خوانی های دلواپسان نیز مقابله کند . بعبارتی خامنه ای  یا باید بر اعتراضات این دسته از اصولگرایان لگام بزند و آنان را مهار و با خود همراه سازد و یا آنها را از عرصه قدرت ؛ حذف نماید .

خامنه ای بعد از توافق اتمی در نامه ای به حسن روحانی همه آحاد مردم را به وحدت دعوت کرده و نوشته است " از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست پیدا کنیم " . باینترتیب خامنه ای غیر مستقیم دلواپسان و دیگر مخالفان توافق اتمی را ؛ در صورت ادامه اعتراض به " وحدت شکنی " و مخالفت با " منافع ملی " و ... متهم میکند . 

اما از آنجا که اصولگرایان باند خامنه ای خوب میدانند که بازی را باخته اند و دیگر نمی توانند تغییری در نتیجه مذاکرات ــ یعنی توافق اتمی ــ ایجاد کنند ؛ بی توجه به درخواستِ وحدت ولی فقیه ؛ مجبورند برای نباختن در عرصه های دیگر و از جمله  انتخابات مجلس و خبرگان ــ که در اسفند همین سال برگزار میشود ــ به اعتراضات و مخالفت خوانی های خود در باره توافق اتمی ؛ ادامه دهند .

مجلس گوش بفرمان ولی فقیه هم که اقلیتی از دلواپسان در آن لانه دارند ؛ از این پس دیگر تمایلی ندارد که چون گذشته نقش سپر بلا را برای ولی فقیه بازی کند و خط و خطوط او را بدون گرفتن تضمین های لازم برای ادا شدن حق السهم خود ؛ اجرا نماید . یعنی اکنون که کار مذاکرات به آخر رسیده و سر مجلسیان خدمتگذارِ ولی فقیه بی کلاه مانده است ؛ بناچار عناصری از مجلسیان هم باید با ولی فقیه شاخ در شاخ شوند .

بنابراین توافق اتمی علاوه بر اینکه هژمونی و اتوریته ولی فقیه را بشدت ضعیف میکند و از یاران او می کاهد ؛ تمامیت رژیم بی ثبات آخوندی را بشدت ضعیف تر و متزلزل تر می نماید . همچنین الزام به تغییر ساختار نظام که رفسنجانی و روحانی به آن متعهد شده اند و بعد از توافق بناچار بدنبال آن خواهند بود  ؛ جنگ قدرت درونی نظام را تشدید و آنرا به همه سطوح نظام سرایت میدهد و نهایتا" هم ؛ تعادل درونی نظام را بر علیه ولی فقیه بهم میزند .

بنابراین به سرانجام رسیدن مذاکرات اتمی و رسیدن به توافق ؛ توسط دولت روحانی شکستی بزرگ برای کل نظام و بطور خاص ولی فقیه و اصولگرایان وابسته باو میباشد . اگر رفسنجانی و روحانی بتوانند خط تعامل با امریکا و غرب در بحران های منطقه را پبش ببرند ؛ هژمونی منطقه ای ولی فقیه بشدت آسیب می بیند و در اینصورت او و باندش تقریبا" باید هژمونی کل نظام را ؛ به باند رفسنجانی ـ روحانی تحویل بدهند .

 

2 ) توافق اتمی ؛ سیاست داخلی نظام :

این توافق همانگونه که رژیم آرزو داشت ؛ داخل را از خارج جدا کرده است و در جریان مذاکرات و در نتایج نهائی آن ؛ نه تنها نسبت به بهبود وضعیت سیاسی و اجتماعی داخل کشور کاملا" بی توجه بوده است بلکه فراتر از آن به نظر میرسد ؛ رژیم ایران با امتیاز دهی بسیار به طرف مقابل ؛ تضمین سرکوب در داخل را نیز گرفته است . یعنی از این پس سرکوب و اعدام مخالفین ؛ با سکوت بیشتری از طرف جامعه جهانی مواجه خواهد شد . و یکبار دیگر نقض مستمر و وحشیانه حقوق بشر در ایران ؛ قربانی مطامع قدرتهای جهانی میشود و همراه بودن اوباما با آنها برای مردم ایران ثابت میگردد .  

بنابراین انتظار تغییر در فضای سیاسی و اجتماعی و بهبود حقوق بشر در ایران بعد از توافق ؛ بدلیل فقدان اهرم فشاری از جانب طرفهای مذاکره با ایران در جریان مذاکرات هسته ای ؛ انتظاری بیهوده است . اما علاوه بر آن ؛ نقض حقوق بشر و سرکوب آزادیهای سیاسی در ایران ریشه در تفاوت دیدگاههای عقیدتی سردمداران نظام با دیدگاههای حقوق بشری دارد . آخوندها معتقدند آنچه در اعلامیه حقوق بشر بعنوان ارزش مورد توجه قرار گرفته ؛ نقض آنها جزء احکام اسلام و بخشی از قوانین ما بحساب می آید . شکنجه ؛ سنگسار ؛ قصاص و چشم از حدقه در آوردن و دست قطع کردن و ... جزء احکام الهی هستند و تغییر ناپذیرند .

بنابراین از آنجا که ولی فقیه و سردمداران این نظام ؛ کشور ما را  با مطلوبهای سیاسی و ایدئولوژیک خود اداره میکنند ؛ امکان رعایت حقوق بشر بشکل آزادی تشکلها ؛ حق بیان ؛ حقوق زنان ؛ رفع تبعیض دینی ؛ قومی و جنسی و ..... در هر شرایطی  ــ بجز سرنگونی جمهوری اسلامی ــ در ایران وجود ندارد . جمهوری اسلامی در این سالها نیز سلطه شوم و  اقتدار نظام خود را با سرکوب آزادیها و ایجاد خفقان حفظ کرده است و نه نگاه به آزادی ؛ دمکراسی و حقوق بشر .

بنابراین آخوندهای قرون وسطائی و سردمداران جنایتکار نظام حاکم بر کشور ما نه میخواهند و نه میتوانند دست به رفرم و گشایش سیاسی بزنند .

نمی توانند ؛ زیرا ماهیت ایدئولوژیک نظام اجازه نمی دهد

نمی خواهند زیرا روضه خوانهای یک لا قبای دیروز ؛ به خواب هم نمی دیدند که بر جان و مال و ناموس ملتی بزرگ با تاریخی شکوهمند و ثروتی عظیم اینگونه مسلط شوند . و اکنون که مسلط شده اند بسادگی نمی خواهند از این همه نعمت و ثروت دل بکنند . ........ ادامه دارد

 

 17.08.2015 ( 26 مرداد 1394 )

arezo1953@yahoo.de   

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.