رفتن به محتوای اصلی

پاسخی کوتاه به در خواست محسن سازگارا از ملیت های ایران
06.11.2009 - 08:22

rahmatazizi@yahoo.com

بررسی دلایل عدم شرکت دیگرملیت های ایران در ناآرامی های چند ماه گذشته در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری موضوعی است که بسیار کم مورد توجه محافل سیاسی نیروهای اپوزسیون سراسری قرار گرفته است. به عبارت دیگر سازمانها، احزاب و شخصیت های سیاسی اپوزسیون سراسری_ ملت فارس_ سعی نموده اند از کنار این موضوع به سادگی عبور کرده و انرا نادید بگیرند تا اینکه در مقام پاسخگویی به سئوالات مهم و کلیدی در زمینه احقاق حقوق ملیت های غیرفارس ایران برنیایند.

محسن سازگارا که در چند ماه گذشته عملا خود را در مقام خط دهنده ناارامی ها و سخنگوی جنبش سبز حسینی یا میرحسینی در خارج از ایران معرفی می کند روز گذشته و به دنبال ناارامی های سیزدهم ابان در پیام ویدیوئی خود برای اولین بار گوشه نگاهی به موضوع عدم شرکت ملیت های غیر فارس در این جنبش حسینی! انداخت و زبان به گلایه گشود که چرا به گفته ایشان اقوام در این جنبش شرکت نمی کنند. سازگارا در این زمینه گفت: "واقعا وقتی که بچه های تبریز و آذربایجان به میدان می ایند چشم همه روشن می شود چرا که چشم تهرانی ها به مردم تبریزاست و با حرکت بچه های آذربایجان دل همه قرص می شود و من هم دست مریزاد به بچه های تبریز می گویم. عده زیادی _ بخوانید همفکران ودوستداران تمامیت ارضی ایران عزیز _ به من تلفن زدند و خیلی خیلی ابراز خوشحالی کردند از اینکه موضوع جنبش سبز که یک موضوع ملی است مورد حمایت بچه های تبریز واذربایجان قرار گرفته و باید مورد توجه دیگر اقوام ما از کرد و عرب و ترکمن و بلوچ نیز قرار بگیرد، برای اینکه الان این جنبش یک موضوع ملی است، که با حل این موضوع ملی، یعنی حاکمیت مردم، ان وقت امکان حل مشکلات اختصاصی قومیت ها هم بوجود می اید."

در پاسخ به این گلایه خودمانی جناب سازگار باید گفت که ملیت های ایران با یک گله یی ساده جلودار جانفدایی برای کمک به تغیر و واگذاری حاکمیت ازشماری از فرزندان ملت حاکم و سپردن آن به جمعی دیگر از همان گروه نخواهند شد. ملیت های ایران و به خصوص ملت تجربه اندوخته کرد مادامیکی در زمینه براورده شدن خواسته های تاریخی و ملی خود به تفاهم و توافق اساسی با طرف مقابل خود نرسیده باشد هزینه ای در این راه _جنش سبز_ پرداخت نخواهد کرد. رشد سیاسی فرزندان ملت کرد و زکاوت تاریخی رهبران فرهیخته این ملت سبب شد که سی سال پیش بی گدار به آب نزد و رفراندوم 12 فروردین جمهوری اسلامی به ارمغان اورده شده میرحسین ها و میرکروبی ها و شماها پرچمداران و بنیان گذاران سپاه پاسداران را تحریم کند. حمل برساده اندیشی و کوته نظری درخواست کننده خواهد بود که بعد از سی سال تجربه اندوزی ملیت های ایران و به ویژه ملت کرد چنین درخواست بی پشتوانه ای را جهت شرکت در جنبش سبز میرحسینی از انان به عمل اورد.

بهتر و عاقلانه تر ان بود که جناب سازگارا به جای درخواست از ملیت های ایران در راستای پیوستن به سراب جنبش سبز، به صراحت و بدون پرده پوشی از رهبران وهمفکران خود در تهران پیام میداد که این برهه زمانی وتاریخی حساس ایران زمین را درک کرده و با شجاعت به درخواست های تاریخی، سیاسی و ملی ملیت های غیر فارس گردن نهاده و آنها را سر لوحه حرکت سبزخواهانه خود قرار دهند. به انان ندا می داد که یک بار و برای همیشه از خلط موضوع مسئله ملی و نادیده گرفتن و وارونه نشان دادن مطالبات اساسی و ملی ملیت های ایران پرهیز کنند وبیش از این پایمال شدن حقوق اساسی ملی ملیت های ایران را عدم رسیدگی به خواسته های ویژه اقوام نام ننهند.

جناب سازگارا و تمامی کسانی که همچنان ملیت های ایران را قوم می خوانند و حقوق ملی انان را تا حد حقوق شهروندی تقلیل می دهند باید بدانند که ملت کرد و ملیت های دیگر ایران، تمامی احزاب و سازمانها و شخصیت های فرزندان ملت حاکم را با یک دید می نگرند و تمکین به خواسته های ملی ملیت های ایران تنها مشخصه ای است که حاکمان ایران را در برابر انان از همدیگر جدا می کند. با این وصف در قدرت بودن احمدی نژاد و خامنه ای و یا میرحسین و کروبی تفاوتی برای من کرد و فرزندان دیگر ملیت های تحت ستم نخواهد داشت. عدم شرکت در این ناارامی ها در چند ماه گذشته دلیل اشکاری برای این ادعا است.

هر که ناموخت از گذشت روز گار هیچ ناموزد ز هیچ اموزگار

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.