رفتن به محتوای اصلی

توافق اتمی؛ توافقی "فرا اتمی" است
09.08.2015 - 09:37

فارغ از هر حساب و کتاب و نتیجه گیری ؛ از آنجا که استبداد دینی حاکم بر کشور ما ؛ قانون اساسی ؛ شعارهای اصلی و محوری ؛ استراتژی و تاکتیک ؛ سیاستهای داخلی و خارجی ؛ برنامه های اقتصادی و سیاسی ؛ مواضع منطقه ایی و بین المللی اش و ..... تماما" ؛ در این 37 سال مغایر با منافع و امنیت ملی و مصالح مردم و کشور بوده است ؛ بنابراین و بدون شک این توافق اتمی هم نه در راستای منافع ملی ؛ رفاه و بهبودی وضع مردم و ..... بلکه در راستای تحکیم سلطه جابرانه این نظام ضد ملی و مصلحت های ولی فقیه و آخوندهای حاکم بر کشور میباشد .

بعد از این توافق هم ؛ چون توافقات ننگین گذشته ــ توافق الجزایر مربوط به گروگانگیری و توافق آتش بس در جنگ ایران و عراق ــ علاوه بر ضرر و زیانهای اقتصادی به مردم و کشور ؛ عرصه بر زندگی مردم ایران تنگ و تنگتر میشود و بار دیگر ثابت میشود که این رژیم ضد ایرانی تسلیم شدن به قدرتهای خارجی را نه تنها بر تسلیم شدن به اراده مردم ایران ترجیح میدهد ؛ بلکه به قدرتهای خارجی تسلیم میشود تا بتواند دیکتاتوری و سلطه ننگین خود را ؛ بر مردم حفظ نماید .

در تابستان 1367 که ماشین جنگی رژیم در جنگ با عراق به گل نشسته بود و سپاه پاسداران و ارتش توان ادامهِ جنگِ ضد میهنی با عراق را نداشتند ؛ محسن رضائی فرمانده سپاه پاسداران در نامه ای به خمینی شرط ادامه و پیروزی در جنگ را ؛ دست یابی ارتش ایران به تجهیزات پیشرفته نظامی و همچنین سلاح اتمی و لیزری عنوان کرد . اگر چه خمینی بخاطر عدم توانائی ارتش و سپاه به ادامه جنگ ؛ مجبور شد آتش بس را بپذیرد و جنگ را پایان دهد ؛ اما برنامه ریزی برای تهیه بمب اتم مورد توجه سران و دست اندرکاران نظام قرار گرفت و تهیه آن در اولویت برنامه های نظام قرار داده شد .  

بر اساس قرارداد ان . پی . تی ــ قرارداد منع گسترش سلاحهای اتمی 1968 ــ که ایران هم ؛ آن را زمان شاه در  2 فوریه 1970 امضاء کرده بود ؛ استفاده همه کشورها از تکنولوژی صلح آمیز هسته ای و برای مقاصد غیر نظامی مجاز شناخته شده و ایران هم می توانست مانند سایر کشورها ؛ از آن استفاده نماید .

 ایران اما ؛ بجای استفاده صلح آمیز و غیر نظامی از این تکنولوژی ؛ تقریبا" 18 سال با تقلب و مخفی کاری و با صرف میلیاردها دلار هزینه برای دستیابی سلاح هسته ای تلاش نمود . برنامه اتمی رژیم اولین بار بوسیله سازمان مجاهدین افشاء شد . این افشاگری باعث جلب توجه جامعه جهانی نسبت به خطر  یک رژیم یاغی مسلح به بمب اتم گردید و  برای مقابله با چنین تهدیدی  ؛ امریکا و غرب شروع به تحریمهای گسترده علیه  ایران نمودند . ولی فقیه برای پیشگیری از قیام مردم و سرنگونی نظامش بناچار عقب نشینی کرد و نهایتا به تسلیم امریکا و قدرتهای جهانی ؛ تن سپرد . 

اکنون دیگر برنامه ای که برای تأمین و تضمین امنیت نظام توسط ولی فقیه و آخوندها انتخاب شده بود و برای راه اندازی و گسترش آن صدها میلیارد دلار از جیب و سفره مردم هزینه گردیده بود ؛ درد سر ساز و به بلای جان نظام تبدیل شده و رژیم ولایت فقیه را به آستانه ورشکستگی و فروپاشی رسانده بود . در چنین شرایطی جمهوری اسلامی پرچم سفید بالا برد و پذیرفت که موقتا" ــ حداقل برای دو دهه ــ از خیر سلاح اتمی بگذرد .

بعد از این عقب نشینی ذلت بار ؛ 10 تا 15 سال دیگر ــ زمانی که پرونده اتمی رژیم در شورای امنیت بسته شود ــ ایران میرسد به روز اولی که در سال 1970 به ان . پی . تی پیوسته بود . یعنی جمهوری اسلامی در دو سال مذاکرات طولانی و پر تنش با 5+1 در ژنو و وین چیزی بدست آورد که از همان ابتدای شروع برنامه های اتمی هم از  آن برخوردار بود و میتوانست از دست نداده باشد ــ حقوقی که همه کشورها بطور معمول از آن برخوردار میباشند ــ .

سر انجام حکومتی که در آرزوی بمب اتم و پیوستن به باشگاه کشورهای هسته ای لَه لَه میزد و اقتصاد کشور و زندگی مردم  را به نفع پروژه های اتمی به گروگان گرفته بود ؛ فعلا" و حداقل تا 10 سال دیگر آچمز است و نمی تواند دست از پا خطا کند . اما متأسفانه بهایی که مردم ایران برای این شکست خفت بار پرداخته اند بسیار بسیار سنگین و جبران ناپذیر  میباشد . هزینه های سرسام آوری که میتوانست وضعیت بهداشت ؛ درمان ؛ مسکن و معیشت مردم را تغییرات اساسی بدهد ؛ از فقر و سیه روزی مردم بکاهد و به حل بحران بیکاری میلونها جوان و تحصیلکرده کمک نماید و ... ؛ صرف پروژه های ماجراجویانه و زیانبار اتمی شد .

قائم مقام وزیر بهداشت 21 تیر 94 گفته بود " 240 بیمارستان نیمه تمام در کشور و در استان تهران نیز بیش از 10 هزار تخت بیمارستانی فرسوده داریم و با توجه به مشکلات مالی دولت ؛ راهی جز کمکهای مردمی برای اتمام آنها موجود نیست " .

بعد از توافق همانطور که مشاهده میشود ؛ جمهوری اسلامی با دستگاهای عریض و طویل تبلیغاتی و با دروغ گوئی آشکار میکوشد که به مردم بقبولاند که برگشت به  12 و حتی 18 سال قبل آنهم بعد از 10 سال دیگر ــ تقریبا" 10 سال طول میکشد تا آژانس بین المللی محرز بودن استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را تائید کند و تحریمهای ایران  بطور کامل لغو شود ــ ؛ پیروزی بزرگی است !!!! . در حالیکه محدود شدن کامل ــ در حد تخته شدن ــ برنامه ای که نقش مهمی در نابودی اقتصاد کشور داشته ؛ نظارت دامنه دار بین المللی ــ در حد نقض استقلال و حاکمیت کشور ــ و نبود چشم انداز روشنی برای رفع کامل تحریمها ؛ شکستی بزرگ برای ولی فقیه و نظام آخوندی است .

این پروژه ضد ملی و ضد میهنی نزدیک به 300 میلیارد دلار هزینه در برداشته ؛ زیر بناهای اقتصادی ؛ مالی و بخش های بزرگی از صنایع مادر را به ویرانی و تعطیلی کشانده ؛ باعث تعطیلی گسترده واحدهای تولیدی و کارخانه های بزرگ کشور شده ؛ بمراتب به لشگر میلیونی بیکاران افزوده و پول ملی کشور را به پائین ترین حد خود تنزل داده است .

 

الف ــ توافق نامه اتمی :

اگر چه ولی فقیه بارها بر مخالفت با هر نوع مذاکره ای با امریکا تأکید کرده و گفته بود " کسانیکه دم از مذاکره با امریکا میزنند ؛ الفبای سیاست را نمیدانند و الفبای غیرت را " و خمینی دجال هم گفته بود " مذاکره با امریکا فراتر از خیانت است " . اما همین ولی فقیه رضایت داد که ؛ دو سال مذاکره پر تنش میان ایران و امریکا ادامه داشته باشد و نهایتا" هم به توافقی میان دو کشور بنام " برنامه جامع اقدام مشترک " یا با نام اختصاری " برجام " ؛ منجر شود .

محمد فروزنده رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان و از نزدیکان خامنه ای در مورد مذاکره نظام با امریکا و توافق اتمی میگوید " در همان روزی که توافق ژنو صورت گرفت همه چیز تمام شد " . وی ادامه میدهد " نظام تصمیم به بسته شدن این پرونده گرفته بود و آنچه بعدا" اتفاق افتاد فقط جلسات کاری بود و دیگر نه امریکا و نه ایران قصد کِش دادن این ماجرا را نداشتند " .

خود خامنه ای در 19 بهمن 1393 عامل اصلی عقب نشینی ذلت بار و رضایت به مذاکره با امریکا را فشار تحریمها عنوان کرد و اینطور توضیح داد " همه اینها ــ رضایت به مذاکره با امریکا ــ برای این است که سلاح و حربه تحریم از دست دشمن خارج بشود . اگر بتوانند این کار را بکنند خوب است . البته باید به معنای واقعی کلمه تحریم از دست دشمن خارج بشود و تحریم برداشته شود " .

و در تیر ماه 1394 هم خامنه ای ؛ به علت عقب نشینی رژیم یعنی فشار تحریمها انگشت گذاشت و گفت " ما از ابتدا گفته ایم ؛ میخواهیم تحریمهای ظالمانه برداشته شود . که البته در مقابل آن حاضریم یک چیزهائی هم بدهیم " .  بهر حال در روز سه شنبه 14 ژوئیه 2015 دو کشور به توافق رسیدند . این توافق در 159 صفحه تنظیم شده و شامل یک متن اصلی و 5 ضمیمه است که به " 5 مرحله " و یا " 5 روز " هم از آن یاد میشود .

جدول زمانی اجرای مراحل توافق اتمی :

ــ 14 ژوئیه 2015 " روز پایانی " مرحله اعلام توافق هسته ای است و چند روز بعد از آن هم در  ژوئیه 2015 توافق به شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب ؛  تسلیم میشود . که فعلا" این دو اقدام ؛ صورت گرفته است .

ــ نیمه اکتبر 2015 " روز قانونی شدن توافق " ؛ این مرحله از تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت شروع میشود و تا 90 روز طول میکشد . در این مرحله همکاری رژیم برای روشن شدن ابعاد نظامیِ احتمالی برنامه هسته ای ؛ بوسیله آژانس راستی آزمائی میشود و در صورت تائید آژانس توافق " برجام " به مرحله اجرا در می آید .

ــ اول سال 2016 " روز اجرای توافق " ؛ بلافاصله بعد از آنکه بر آژانس بین المللی اتمی ثابت شد که ایران قدمهای کلیدی برای راستی آزمائی را برداشته است ؛ کاهش تحریمها به اجرا در می آید .

ــ  8 سال بعد از " روز قانونی شدن " توافق اتمی ؛  ــ نیمه اکتبر 2023 ــ ؛ روز " آغاز فاز بعدی توافق " شروع میشود . از این تاریخ ببعد تحریمهای بیشتر از جمله تحریمهای تسلیحاتی اتحادیه اروپا کاهش خواهد یافت . امریکا هم تحریمهائی را که سابقا" تعلیق کرده بود ؛ لغو کامل میکند .

ــ 10 سال بعد از روز " قانونی شدن توافق " ؛ نیمه اکتبر 2025 " روز پایانی " است ؛ قطعنامه شورای امنیت منقضی میشود و پرونده هسته ایی ایران بطور کامل در سازمان ملل بسته خواهد شد .

با نگاهی بسر تا سر موارد مورد توافق معلوم میشود که ؛ آنچه مورد توافق قرار گرفته محصول رابطه ای نابرابر و بعضا تصویب احکام و دستوراتی یک طرفه است ؛ یعنی تصویب  مو به موی آنچه مورد نظر طرف مقابل بوده است . بطوریکه اگر مفاد این توافقنامه آنگونه که تنظیم شده است ؛ اجرا شود . نظام حاکم بر ایران حداقل در بعضی از حوزه ها ؛ به نظامی مهار شده و تحت کنترل تبدیل شده است .

و با نگاه کمی دقیق تر به توافق اتمی و محتوای 5 ضمیمهِ توافق شده ــ که البته با تائید کامل ولی فقیه صورت گرفته ــ روشن میشود که ؛ اصل برنامه اتمی رژیم تعطیل و تخته و برای یک دوره 10 تا 15 ساله از دور خارج شده است و از آن جز ظاهری برای فریب و توجیه شکست خفت بار نظام ؛ چیزی باقی نمانده است . روزنامه کیهان ارگان ولی فقیه با اشاره به متن توافق ؛ موارد زیر پا گذاشتن خط قرمز های ولی فقیه را بر شمرده و گفته بر خلاف خط قرمزهای اعلام شده ولی فقیه :

" لغو تحریمها یکباره نبوده و تدریجی است ؛ تحریمها لغو نشده و بلکه تعلیق میشود ؛ بر خلاف برخی ادعاها پرونده هسته ای حداقل تا 10 سال دیگر در شورای امنیت باقی خواهد ماند و پس از آن با شروطی خارج میشود ؛ محدودیت غنی سازی 3/5  درصدی و 15 ساله خواهد بود ؛ برای 15 سال در فردو غنی سازی نخواهد شد و راه برای بازرسی از مراکز نظامی باز شده است " .

علاوه بر مواردی که روزنامه کیهان با آن اشاره کرده است ؛ می توان به 10000 کیلو گرم اورانیوم غنی شده ــ که محصول 9 سال کار در نطنز بوده ــ باید اشاره کرد که بجز 300 کیلوی آن مابقی باید به اکسید اورانیوم تبدیل و از کشور خارج شود و این در حالی است که ولی فقیه قبلا" گفته بود که اورانیوم غنی شده باید در ایران نگهداری شود .

بهمین خاطر است که روزنامه جوان ارگان سپاه پاسداران این توافق را پرداخت یکجانبه رژیم به طرف مقابل میداند و در 29 تیر با استهزا مینویسد " چیزی بدادید و باز هم چیزی بدادید " .

جواد کریمی قدوسی عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است که ؛ این قطعنامه برای نظام شرایطی ایجاد کرده است که مانند " حرکت بر روی لبه تیغ شمشیر " است . و فواد ایزدی از کارشناسان نظام در تلویزیونِ رژیم میگوید " بر اساس " برجام " ؛ دست ایران برای حداقل 10 سال در زیر ساطور 5 قدرت جهانی خواهد بود " .

و جالب اینکه در این توافق نامه هیچ راه برگشت ؛ اعتراض و یا چانه زنی هم برای رژیم وجود ندارد و اطاعت محض است و اطاعت محض . خبرگزاری نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران معتقد است که با جمع بندی مذاکرات وین و متن توافق نامه ؛ مشخص میشود که آنها " بدنبال تضعیف عمق استراتژیک نظام " هستند و می نویسد " اگر نظام به نقض عهد امریکا و یا کشورهای 5+1 اعتراض کرده و به اعتراض خود اصرار کند ؛ تنها اتفاقی که می افتد تحریمها دوباره به جمهوری اسلامی برگشت داده میشود " .  

بنابراین مطابق این قرارداد جمهوری اسلامی پذیرفته است برای یک دوره نسبتا" طولانی ــ حداقل 10 سال ــ بخش اصلی و تعیین کننده برنامه اتمی اش را تعطیل و بعضا" اوراق کند . این عقب نشینی ذلت بار ؛ دیگر نه " نرمشی قهرمانانه " نه یک عقب نشینی تاکتیکی برای خرید زمان  و نه صلح و توافقی که نشانی از " صلح امام حسن  " داشته باشد .

 زیرا که ؛ بر خلاف دوران پیش از توافق که ولی فقیه سرنوشت نظامش را به بمب اتم گره زده بود ؛ اینک و در دوران پس از توافق وی پذیرفته است که ؛ حداقل برای 10 سال این اهرم را از دست بدهد . بعبارتی زیر فشار تحریمهای خرد کننده  و از ترس طغیان مردم گرسنه ؛ رضایت داد یکی از عناصر تشکیل دهنده و تضمین کننده قدرت و بقاء اش را ؛ از دست وا نهد .

 

ب ــ توافق اتمی ؛ توافقی فرا اتمی است :

در پایان سال 2012 وقتی که خطر تحریمهای کمر شکن ــ که میتوانست باعتراضات گسترده اجتماعی و از هم گسیختن شیرازه نظام منجر شود ــ ؛ به بناگوش ولی فقیه و آخوندها رسید  ؛ تغییر گفتمان و رویکرد رژیم در باره برنامه اتمی شروع شد . امری که با استقبال امریکا مواجه گردید . امریکا به رهبری اوباما ؛ متقابلا" با تغییر سیاست خود در بر چیدن " توان تولید سلاح اتمی رژیم " به سیاست " مدیریت و کنترل " ؛ از تغییر رویکرد رژیم استقبال نمود .

بعلاوه همانطور که 2 سال بعد اوباما در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز با صراحت بیان کرد ؛ نه تنها برنامه تغییر رژیم ایران هم از دستور کار امریکا خارج شد بلکه سیاست کمک به جناح باصطلاح میانه رو رژیم به رهبری رفسنجانی ـ روحانی در دستور کار قرار گرفت . اوباما در مصاحبه با این روزنامه گفت " ملاک سنجش توافق این نیست که باعث تغییر رژیم در ایران میشود یا نه " .

اوباما رئیس جمهور امریکا در ادامه مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز میگوید " ..... اگر به تحولات چند ماه اخیر ــ در ایران ــ نگاه کنید ؛ می بینید مخالفان این توافق ؛ تندروها و کسانی هستند که بیش از دیگران به ادامه حمایت از تروریسم و نقش بی ثبات کننده ایران در میان همسایگانش علاقه دارند و تندگو ترین افراد در شعارهای ضد امریکائی و ضد اسرائیلی هستند .... آنها تنها بازیگران صحنه داخلی هستند که ؛ نه تنها تصمیمات نظامی با آنهاست ؛ بلکه از نظر اقتصادی هم قادرند با دور زدن تحریمها خود را فربه تر کنند " . بدین ترتیب همانطور که می بینیم ؛ اوباما حساب جناح معتدل رژیم به سردمداری رفسنجانی ـ روحانی را از حساب جناح دیگر نظام ــ که تند رو هستند و با امریکا و اسرائیل مخالفند و حامی تروریسم و عامل بی ثباتی منطقه اند ــ ؛ جدا نمود .

باراک اوباما در پاسخ به مخالفت های گسترده نمایندگان کنگره با توافق اتمی میگوید " بدون یک معامله ؛ ما در معرض خطر جنگ بیشتر در خاورمیانه می بودیم " . یعنی میان ایران و امریکا برای رسیدن به توافق اتمی ؛ معامله ای صورت گرفته  که رسیدن به  توافق را ؛ بکمک ایران برای حل  بحران های منطقه ؛ مشروط کرده است .

جان کری وزیر خارجه امریکا هم میگوید " اگر ما به این توافق پشت کنیم ؛ یک پیام به افراط گرایان در ایران می فرستیم و آنان احساس خوبی خواهند کرد و کسی نمیداند که در انتخابات بعدی چه بر سر " حسن روحانی " می آید " .

و این کاملا" طبیعی است ؛ زیرا که محور و ستون فقرات استراتژی منطقه ایی امریکا ؛ حفاظت و تأمین امنیت و منافع همپیمانان منطقه یی امریکا ؛ بخصوص اسرائیل است . بنابراین بدون پیش شرط برسمیت شناختن حاکمیت کشورهای منطقه از جانب ایران و بدون تضمین دهی ایران در مورد عدم مداخله در امور این کشورها و کمک برای کاستن از بحرانها ؛ توافق اتمی با ایران نه میتوانست شکل بگیرد و نه این توافق میتوانست در برگیرنده منافع امریکا باشد .

یعنی در حالیکه امروزه همه جای منطقه ؛ از لبنان و سوریه گرفته تا یمن و بحرین و عراق و .... در شعله جنگ و نا امنی میسوزد ــ جنگ هایی که ایران نقش اصلی را در تداوم و شعله ور شدن آنها بعهده دارد ــ ؛ این توافق نمی توانست بدون توجه باین شرایط و بدون متعهد شدن جمهوری اسلامی به تغییر در رویه بحران ساز خود  ؛ به امضاء امریکا و متعهدان غربی اش برسد .

درست است که خامنه ای در سخنرانی بعد از توافق برای دانشجویان ؛ گفت که این توافق تأثیری در سیاستهای گذشته نظام در منطقه ندارد و کماکان نظام آخوندی به تروریسم و دخالت گری منطقه ای خود ادامه میدهد . اما کاملا" روشن است که خامنه ای با این حرفها ؛ صورت خود را سرخ نگه میدارد و میخواهد بر عقب نشینی ذلت بارش سرپوش بگذارد و همچنین ولی فقیه میخواهد به رقبای داخلی ــ باند رفسنجانی ـ روحانی ــ و بین المللی اش چنین القاء کند که علیرغم عقب نشینی در زمینه اتمی ؛ قدرت و هژمونی اش نه در درون نظام و نه در آشوب آفرینی منطقه ای ؛ آسیب ندیده است .

" فدریکا موگرینی " نماینده عالی اتحادیه اروپا در سفر به تهران در مصاحبه مشترک با محمد جواد ظریف ــ وزیر خارجه رژیم ــ میگوید ؛ میبایست رژیم با اتحادیه اروپا در مسائل منطقه ای به فهم مشترکی برسند و به جای " رقابت " از همکاری مشترک استفاده کنند . روشن است که همکاری رژیم در بحرانهای منطقه بویژه در سوریه ؛ جز عقب نشینی رژیم از دخالت در سوریه ؛ چیز دیگری نمیباشد .

" رودز " معاون مشاور امنیت ملی امریکا در مصاحبه با خبرگزاری الجزایر گفت " رژیم ایران اعلام کرد ؛ که حاضر است در این مورد ــ راهکارهای سیاسی برای بحران سوریه ــ وارد گفتگو شود و رئیس جمهور اوباما نیز ؛ از اینکه رژیم تهران برای حل سیاسی مسئله و آغاز مرحله انتقالی در این کشور اعلام آمادگی کرده است ؛ استقبال نمود " . البته این سازش و تعامل دو طرفه بوده و تغییر گفتمان امریکا به رهبری اوباما در مقابل رژیم بشار اسد و حمله نظامی نکردن به سوریه ؛ ریشه در امتیازهایی دارد که امریکا برای رضایت ایران در تغییر سیاست های منطقه ای ؛ باین کشور داده است .

بنایراین این توافق نامه اتمی باید بستر ساز تغییر استراتژی رژیم از نظامی گری ؛ جنگ افروزی و بحران سازی در منطقه به رویکردی سیاسی در حل و فصل بحرانهای منطقه باشد و به کاهش بحرانها و تنش ها در منطقه بیانجامد .

جان کری وزیر خارجه امریکا تعریف میکند " چند ماه پیش یک محموله از سوی ایران راهی یمن بود ؛ خیلی زود با همتای خود ــ محمد جواد ظریف ــ تماس گرفتم و گفتم که این امر میتواند باعث یک رویاروئی جدی شود و ما آن را تحمل نمی کنیم . وی در مدت زمانی بسیار کوتاه با من تماس گرفت و گفت قرار نیست این محموله به یمن برسد ؛ یا از آبهای بین المللی خارج شود .  بعد کشتی راهی کشور خودشان شد و یا ما محموله سلاح ایران را که راهی سودان بود را هم دنبال کردیم . از اینرو ؛ ما تلاشهای عمده ای را دنبال میکنیم و به صورت چشمگیر ؛ این تلاشها را عقب رانده ایم " .

جان کری در پاسخ مخالفان جمهوری خواه کنگره ؛ با محفوظ دانستن نقش کمکی ایران در حل و فصل بحرانهای منطقه ای برای امریکا ؛ پس از توافق اتمی گفت " توافق اتمی مربوط به امنیت روزانه و ساختار احتمالی آینده در خاورمیانه می شود ........ و میدانم خاورمیانه ای که امروز در آتش است با این توافق قابل مدیریت تر است و پتانسیل های بیشتری را برای مقابله با مشکلات به ما میدهد "

حسن روحانی رئیس جمهور آخوندها هم پس از رسیدن به توافق با امریکا گفت " قادریم مسائل دیگر را هم پای میز مذاکره حل و فصل نمائیم " .

 بنابراین بر اساس گفته های کری  که گفته است " توافق اتمی مربوط است به امنیت و ساختار آینده خاورمیانه " روشن میشود که ؛ رژیم به انجام تعهداتی در قبال جامعه بین المللی متعهد شده است  که از آن جمله می توان به همسو شدن رژیم ایران در حل و فصل معادلات و مشکلات منطقه ای در کنار امریکا ؛ اشاره کرد .

بی دلیل نیست که اصول گرایان و دلواپسان به فغان آمده اند  . روزنامه " وطن امروز " در باره توافق اتمی مینویسند " ........  پاراگراف به پاراگراف این قطعنامه ــ قطعنامه تصویبی شورای امنیت در باره توافق اتمی ــ مین گذاری شده و تلاش میکند ایران را بسیار فراتر از موضوع هسته ای ؛ به کشوری کنترل شده در دراز مدت بدل کند " .

این روزنامه در ادامه می نویسد " قطعنامه 2231 بر خلاف ظاهرش ؛ یک قطعنامه کاملا" فرا هسته ای است و به لحاظ راهبردی برنامه هسته ای را بهانه برای ایجاد یک سلسله ترتیبات بسیار دراز مدت برای مهار استراتژیک ایران در تمام حوزه های مرتبط با فناوری های نوین و عرصه های منازعه راهبردی با امریکا ؛ قرار داده است " .

اما اینکه باند رفسنجانی ـ روحانی موفق به اتخاذ چنین رویه ای ــ رویه تنش زدائی و تعامل با امریکا ــ  خواهند شد یا نه ؟! و آیا جنگ قدرت درونی رژیم و موانع و مین های متعددی که دلواپسانِ طرفدار ولی فقیه ــ که در مخالفت شان بسیار هم جدی هستند ــ  در این مسیر کار خواهند گذاشت ؛ سرنوشت این تعهدات را چه خواهد کرد ؛ بحث دیگری است که در آینده در کنار تأثیرات این توافق بر حوزه مسائل اجتماعی مانند حقوق بشر ؛ حقوق شهروندی ؛ معیشت مردم و ... به آن خواهم پرداخت  .

 

05.08.2015 ( 14 مرداد 1394 )

arezo1953@yahoo.de

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.