رفتن به محتوای اصلی

توجیهات مقام وزارت کشور در باره دستگیریها، اسیدپاشی اصفهان و تجمعات کارگران و معلمان
01.08.2015 - 13:29

کسی صرفاً به دلیل تجمع و بیان مشکلاتش بازداشت نمی‌شود

وی ادامه داد: بر اساس آنچه که در این مدت یافتیم، به این نتیجه رسیدیم که نگاه‌های مختلفی در استان‌های کشور وجود دارد، مثلا فردی در دانشگاه دعوت می‌شود، اما در بیرون دانشگاه مسئولان سیاسی و امنیتی معتقدند اگر وی سخنرانی داشته باشد به ایجاد تنش در جامعه منجر می‌شود. گاهی بین نظر شورای تامین استان و هیات سه نفره دانشگاه‌ها اختلاف‌نظرهایی بوجود می‌آید،  لذا برای حل این موضوع جلسات متعددی برگزار شده و پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی مصوبه هیات وزیران تهیه و در سیر مراحل تصویب قرارگرفته تا در صحنه عمل یک رویه منظم و قاعده‌مندی را داشته باشیم و رده‌های استانی و شهرستانی ما بدانند که در این ارتباط باید چه کاری انجام دهند تا در چارچوب قوانین و مقررات تعامل و هماهنگی ایجاد شود.

معاون وزیر کشور در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا که چرا این وزارتخانه قادر به کنترل حتی تعداد معدودی از سخنرانی‌ها، تجمعات و مواردی از این قبیل نیست و در برابر تندروها عقب‌نشینی می‌کند٬ گفت: کسی در جریان تجمعات صنفی و صرفاً به دلیل تجمع بازداشت نشده است. اگر فکر می‌کنید موردی به این دلیل بازداشت شده اطلاع دهید. مطمئن باشید کسی صرفاً به دلیل تجمع و بیان مشکلاتش بازداشت و زندانی نمی‌شود؛ مگر آنکه در جریان تجمع، فرد یا افرادی به انجام اقدامات غیرقانونی نیز دست زده باشند.

زمانی به موضوع تجمعات ورود می‌کنیم که مشکل امنیتی در حال وقوع باشد

وی در خصوص تجمعات  کارگران و تجمعات فرهنگیان در ماه‌های اخیر که گفته می‌شود با برخوردهای متفاوتی از سوی وزارت کشور روبرو شده؛ به گونه‌ای که برخی از تجمع‌کنندگان حتی بازداشت شده‌اند٬ تصریح کرد: همانطور که گفتم ما روزانه از این قبیل تجمعات صنفی بسیار داریم. هم‌اکنون در مکان‌های مختلف سخنرانی‌های زیادی می‌شود٬ اما برخوردی صورت نمی‌گیرد. زمانی حوزه امنیتی و انتظامی به مسئله وارد می‌شود که یک مشکل امنیتی در حال وقوع باشد.

معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور در مورد تجمع مقابل وزارت ورزش و جوانان  در اعتراض به ورود زنان به ورزشگاه‌ها عنوان کرد: در این خصوص از چند روز قبل اقدامات مختلفی صورت گرفت و از افرادی دعوت بعمل آمد و ضمن توجیه، تذکراتی به آنها داده شد و تقریباً کسانی که به دنبال شکل‌دهی این تجمع بودند، بعد از این تذکرات تلاش کردند که دیگر تجمعی شکل نگیرد. در نهایت هم عده‌ اندکی  مقابل وزارت ورزش و جوانان تجمع کردند.

وزارت کشور از وظایف خود در مورد تجمعات غیرقانونی عدول نکرده است

وی افزود: تدبیر این بود که تلاش کنیم تجمعی صورت نگیرد و واقعاً تلاش‌ها هم تاثیر خود را گذاشت. در غیر این صورت شاید شاهد شکل دیگری از تجمع بودیم. نیروی انتظامی هم تلاش کرد تا همین عده را نیز توجیه کند تا تجمع به پایان برسد. که در نهایت موضوع بدون بروز حادثه خاصی فیصله داده شد. بنابراین در این مدت موردی را سراغ نداریم که وزارت کشور از حدود وظایف و اختیارات قانونی خود در مورد تجمعات و اقدامات غیرقانونی افراد عدول کرده باشد.

لغو بسیاری از سخنرانی‌ها به دلایل امنیتی نبوده است

ذوالفقاری در خصوص لغو برخی از سخنرانی‌ها یادآور شد: واقعیت این است که لغو سخنرانی‌های انجام شده صرفاً به دلیل مسائل امنیتی نبوده به عنوان مثال دو مورد سخنرانی در البرز داشتیم که مصادف با برنامه دیگری شده بود  و به صورت طبیعی برگزار شدند، البته در مواردی هم سخنران به محل دانشگاه یا دیگر مکان‌های تعیین‌شده مراجعه کرده است، اما بدلیل فضای محل برگزاری مراسم و حضور موافقان و مخالفان، خود سخنران از حضور در محل سخنرانی منصرف شده که هیچ ارتباطی با خارج از محیط مذکور نداشته است.

مواجهه حضوری فرد بازداشت شده با قربانیان اسیدپاشی

ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که آیا در مورد اسیدپاشی اصفهان اطلاعات جدیدی در دست دارید، یادآور شد:  در ارتباط با اصفهان یک نفر دستگیر شده است. طبق گزارش ارائه شده این فرد ۲۷ سال سن دارد و در ۱۶ اردیبهشت امسال دستگیر شده است. در تحقیقات به عمل آمده به ۱۷ فقره ایجاد حریق عمدی منازل توام با سرقت، ۵ مورد مجروح کردن بانوان با چاقو و یکسری تخلفات دیگر  اعتراف کرده است.  همچنین در برخی موارد، طبق اعلام خود متهم به ۱۵ مورد سنگ‌پرانی به خانم‌ها اعتراف کرده است. او انگیزه خود را از این کار تنفر اعلام کرده است.

متهم اعلام کرده در اسیدپاشی‌های اصفهان نقشی نداشته است. اما در مورد دخالت در اسیدپاشی‌های اصفهان متهم اعلام کرده که نقشی در این ماجرا نداشته است. قربانیان اسیدپاشی را با این فرد مواجهه حضوری کرده‌اند؛ یکی از قربانیان اعلام کرده که فرد بازداشت‌ شده شباهت با فرد اسیدپاش داشته اما مابقی اعلام کردند که شباهتی وجود ندارد و تا این لحظه اثبات نشده که او همان فرد اسیدپاش است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
خبرگزاری ایلنا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.