رفتن به محتوای اصلی

پرسش ها در مورد داعش، ترکیه و کرد ها
و پاسخ های محمد رضا لوایی
30.07.2015 - 09:02

 

 کیانوش توکلی 

جناب محمدرضا لوایی گرامی / آیا شما کرد ها را خطرناک تر از داعش می پندارید؟ جنابعالی از حقوق اتنیکی، هویت ملی ترک ها ی ایران روزانه می نوسید چرا از هویت ملی کرد ها حمایت نمی کنید؟ این یک بام و دو هوا برای چیست ؟ و بد تر از همه کرد ها را تروریست می نامید ؟ ملت کرد نشان داد که از پ پ ک حمایت همه جانبه می کند بیش از یک قرن ترک ها ی ترکیه ؛ کرد ها را ترک ها کوهی می نامید اگر مبارزه مسلحانه پ پ ک نبود ؛ دولت ترکیه هر گز انان را به رسمیت نمی شناخت.دولت ترکیه به دلیل وحشت از کرد ها عملا دست داعش را باز گذاشت و بیش از دوسال به امریکا اجازه پرواز جنگد ها را نمی داد. چرا شما اینقدر تعصب دارید وهر کاری که هر ترکی در جهان انجام بده ؛ شما تمام قد در پشت آن ایستاده اید.؟ ایا شما خط مرزی با پا ن ترک ها دارید؟ کجاست این خط و مرز؟

چرا جزئت و یا علاقه ای ندارید که سیاست بغایت غلط دولت ترکیه در مورد سوریه و داعش را نقد کنید؟ و ایا افکار ضد کردی شما ، ضد حقوق بشری نیست؟چرا فقط ترک ها حق دارند و بقیه ملل همه تروریست ؛ سانسور چی ، دزد و .... می شوند؟ لطفا یک خورده به خودتان بیائید ؛ کجا ایستاده اید؟

 محمدرضا لوایی 

جناب کیانوش توکلی عزیز / من خود منتقد این بودم که ترکیه نباید در قبال داعش اینهمه سکوت و خویشتنداری می کرد. اتفاقا یکی از دلایل جری تر شدن داعش و پ ک ک صبر بیش از اندازۀ ترکیه بود. هویت ملی کردها را کسی انکار نمی کند و من نیز دوست دارم مردم کرد در صلح و آرامش به سر ببرند. همچنانکه در داخل ترکیۀ مدرن صاحب حزب و مجلس و ...هستند. اما پ ک ک یک گروه تروریستی است و هر روز دارد به جان و مال شهروندان ترکیه آسیب وارد می کند. حالا که ترکیه با آمریکا به قلع و قمع تروریسم پیوسته خوشحالم و این را به فال نیک می گیرم. من افکار ضد کردی ندارم. افکار من ضد تروریسم است و ضد رادیکالیسم. ما با مردم کرد در مراوده ایم و همیشه هم تقریبن بدون برخورد با هم زیسته ایم اما اکنون دست هایی هستند که رادیکالیسم کردی را - پ ک ک - در ارومیه دارند بسط می دهند و شاید بدتر از پ ک ک هم شاهد حضور یک نیروی تروریستی جدید باشیم. آقای توکلی با این حساب که شما می گویید پ ک ک برای صلح و آزادی می جنگد آیا بعضی نویسندگان فارسی با مردم آزربایجان که سه - چهار بار - نظیر دورۀ پیشه وری - برای آزادی جنگیدند مشکلی دارند که مدام از تجزیه طلبی و نفرت پراکنی ما می نویسند. بنا به قول شما و با منطقی که از کردها دفاع می کنید ما نیز حق استفاده از سلاح و راه انداختن کشت وکشتار داریم. اما قبول کنید که حق تعیین سرنوشت را می توان با دموکراسی و گفتمان صحیح به بحث نشست و باز ستاند. کردها این فرصت را دارند اما رادیکالیسم آنها را به سمت سلاح و ترور سوق می دهد.

 کیانوش توکلی 

جناب محمدرضا لوایی گرامی/ بحث در این موارد زیاد است ولی عزیز جان 1-همین که ترکیه به خود امد و متوجه خطر داعش شد و چند روز است که تکانی به خود داد وان وقت شما می گویئد که از اول به سیاست دولت ترکیه درمورد مماشات با داعش انتقاد داشته اید. ایا می توانید رفرنس بدهید که کجا، قبل از اینکه ترکیه عملا اعلام جنگ با داعش را بدهد ؛ جنابعالی چنین نقدی را ارائه کرده بودید؟ا2_گر دولت های ایران، ترک های آذری را کردهای کوهی می نامید ؛ ان وقت ملت ترک اذری حق داشت که دست به اسلحه ببرد در حالی که پانایرانیست ترین ایرانی، ترک های اذری را شرف وافتخارایران می دانند و ترک های ایران هر گز قابل مقایسه با وضعیت کرد های ترکیه نیستند. 3_منهم با مواضع رادیکالیسم پ پ ک و حمله اخیر انان به چند پلیس ترکیه را عین نادانی می دانم ولی درعین حال این سازمان نماینده اکثریت کرد های ترکیه است.

3_ پ پ ک حق دخالت در سایر مناطق کردی را ندارد ولی مقابله با داعش وظیفه هر انسانی در این جهان گلوبال است.4_سیاست بغایت اشتباه امیز ترکیه غیر قابل دفاع است و مدتی است که مطبوعات آزاد ترکیه، سیاست اردوغان در قبال سوریه و داعش را بنقد کشیده اند .من اما ندیده ام که جنابعالی درکنار این مطبوعات ازاد ترکیه قرار گرفته باشید. در حالی که دهها هزار ایرانی مخالف حکومت ایران از ابتدای خیزش مردم سوریه و تا همین دو و یا سه سال پیش از مخالفین بشار اسد دفاع می کردند. وقتی که سه سال پیش، شخصا ویدئویی را مشاهده کردم که در آن یکی از جنگجویان مخالف سو.ریه در مقابل دوربین ها ،قلب سرباز سوری را در اورده و خام خام ان را خورد .متوجه شدم که مخالفین اسد عمدتا جنایتکاران بی رحمی هستند و نظرم بتدریج در باره مسایل سوریه عوض شد .5_ متاسفانه علیرغم همراهی ظاهری اردوغان با اتئلاف ضد داعش ؛ ماموران اطلاعاتی و نظامی این کشور، اسلحه، اطلاعات و امکانات بیشماری در اختیار داعش قرار می داند. فیلم و اسناد فراوانی در این مورد موجود است(مقاومت قهرمانه کرد ها علیه داعش در کوبانی و بی طرفی ظاهری ترکیه مهم ترین سند تاریخی است ) .6_ شما به عنوان یک ژورنالیست ترک اذری ، هر گز به این موضوع نپرداختید. درعوض رفتید خبر دزدی یک ایرانی از فلان کتابخابه اروپایی را که 8 سال پیش از این؛ اتفاق افتاده بود را بنام «پان فارسیسم» را مسئله آکتوئل و« روز» ساختید ( بدون ذکر تاریخ وقوع خبر). جنابعالی هنوز« مجسمه اتا ترک را کبیر» می نامید .در حالی استراتژی و خط مشی ضد اسلامی و لائیک اتاترک با روی کار امدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه ، شکست خورده است همانطور که استراتژی « رضا شاه کبیر » با انقلاب 57 شکست خورد ه بود . با پایان جنگ سرد ؛ دوران احزاب تند رو لائیک و اسلام ستیز در خاورمیانه به پایان رسیده است. ترکیه به دوران اتاتورک بر نخواهد گشت و همانطور که ایران به دوران پهلوی بازنخواهد گشت.اینده خاومیانه حداکثر یک نوع اسلام سیاسی میانه رو و لیبرال و ضد بنیادگرایی خواهد بود که با شکست داعش و مدل ایرانی آن ، در منطقه حاکم خواهد شد.(البته اگر جنگ و ستیز در خاورمیانه به جنگ جنگ اتمی منجر نشود)

 محمدرضا لوایی 

جناب آقای کیانوش توکلی عزیز
1- همین که بنده خود می نویسم انتقاد داشتم به سیاست سکوت ترکیه خود سندی است بر رنگ تفکر من. حتمن لازم نیست که در موردش متن نوشت. این انتفاد در نشست ها و در مروادات دوستان خودی بارها بحث می شود . در لابلای مصاحبه های ترکی ما این قبیل موارد زیاد است و اگر به زبان ترکی اشراف داشته باشید با یک مطالعۀ اندک با انبوهی ازمتون اعتراضی رو به رو می شوید که از جانب فعالان حرکت ملی آزربایجان بر علیه سیاست سکوت اردوغان نوشته شده است. منتهی اگر این نوشته ها در مدیای فارسی انعکاس نمی یابند مشکل بنده نیست. من هم به فارسی متن و یا مقاله در این مورد به خصوص ننوشته ام اما ننوشتن از یک تفکر دلیل بر عدم آن تفکر نیست. آنچه در ذهن من است و در تفکرات من این است که ترکیۀ منفعل سابق در قبال تروریسم را نمی پسندیدم و اکنون این ترکیۀ تروریست ستیز را می پسندم. ما نمی دانیم.

جواب اینهمه نقد بر نوشته هایمان را بدهیم یا بر ننوشته هایمان را. که اگر ننوشته هایمان را بنویسیم خود قیامتی دیگر خواهد بود ...

2- نوشته اید "در حالی که پانایرانیست ترین ایرانی، ترک های اذری را شرف وافتخارایران می دانند و ترک های ایران هر گز قابل مقایسه با وضعیت کرد های ترکیه نیستند." 
پان ایرانیست های ایرانی ترک های آزری را می توانند شرف و افتخار خود بدانند که آزربایجان با این فرهنگ محجوب و سر به زیر و مدنی اش شرف و افتخاری برای همۀ جهان است. اما پان ایرانیست ها هرگز این کار را نکرده اند. لطفن دلیلی بیاورید که در آن هویت و زبان و فرهنگ ما را به لحاظ عملی اخترام نهاده اند. آیا اجازه داده اند که ما نیز مثل همین کردهای ترکیه حزب خود را داشته باشیم؟ آیا اجازه دادند که فرهنگسرای ترکی آزربایجان راه اندازی شود؟ و ... و اگر منظور شما از شرف و افتخار دانستن آزربایجان همان شیوۀ شعاری دمدۀ سلطۀ فرهنگی و سیاسی پان فارسیسم است که ما خود بارها از سمت چنین نوازش های استعمارگونه گزیده شده ایم.

3- شما از یک سو می گویید که با مواضع رادیکال پ ک ک مخالفید و از سوی دیگر آن را نمایندۀ اکثریت کردها می دانید. مگر پ ک ک مواضع نرم و متمدنانه ای هم دارد؟ تاریخ منطقه پر است از جنایات پ ک ک. پ ک ک هنوز از لیست تروریستی اروپا و آمریکا خارج نشده است. اما به نظر می رسد از لیست شما خارج است. نمایندۀ اکثریت کردها هم نیست. که اکثریت کردها در ایران و عراق هستند و این نکته را مدنظر داشته باشید.
4- خوردن قلب یک سرباز سوری شما را تکان داده است اما نسل کشی اسد با بمب های شیمیایی و جنایت هایش علیه زنان و کودکان بی دفاع سوری را نا دیده می گیرید. آیا شما طرفدار سیاست حکومت ایران هستید و طرفدار بقای دیکتاتوری اسد؟ این چه نوع استدلالی است که ذهن دموکراتیک یک نویسنده را با خشونت دو طرف دعوا بر هم زده است؟ 
5- جنایت در کوبانی محکوم است اما کوبانی کوبانی گویان سنگ تروریسم را بر سینه زدن و تروریسم دیگری از جنس داعش را پروراندن هم محکوم است. طوری کوبانی کوبانی می گویند که انگار ترکیه این بلا را سرشان آورده است. کدام منطق می گوید که یک کشور با یک گروه تروریست جنایتکار نظیر پ ک ک جهت سرکوب گروه تروریست دیگر همدست شود؟ آیا این شدنی است؟ ترکیه می خواست و می خواهد هر دوی این گروه را از میان بردارد و اکنون که جهان موافق ترکیه و مواضعش شده بهتر است اجازه دهید که این دو معضل حل شود. البته حمایت ایران از پ ک ک آشوب هایی را نیز در پی خواهد داشت که ترکیه باید خویشتنداری و سنگینی خود را حفظ کند و عملیاتش را تا نابودی کامل تروریسم در منطقه ادامه دهد.

 کیانوش توکلی 

جناب لوایی گرامی / با پوزش از تاخیر پاسخ : ترکیه پس از اسرائیل دمکراتیک ترین کشور خاورمیانه است و دارای مطبوعات آزاد است . همین مطبوعات زیر حاکمیت حزب توسعه و عدالت ، مواضع غلط اردوغان در ارتباط با د اعش را آشکارا نقد می کنند ولی جنابعالی که یک ترک آذری که ظاهرا هیج وابستگی به دولت ترکیه نداری؛ حاضر نیستی آشکارا سیاست اردو غان را نقد کنی و در عوض می نویسی :« ... حتمن لازم نیست که در موردش متن نوشت. این انتفاد در نشست ها و در مروادات دوستان خودی بارها بحث می شود » به عبارت دیگر انتقاد را «خودی» و «غیر خودی» می کنید. اوضاع منطقه و سیاست های دولت های منطقه برای شما مهم نیست ولی اینکه هشت سال پیش شخصی صفحاتی از کتاب تاریخ را دزدیده بود به اراده شما به مسئله روز در ایران گلوبال مبدل می شود (آنهم بدون ذکر تاریخ)

دزد مورد نظر، ظاهرا ازشهر اررومیه است و شما پان فارسیست ها را دزد و سانسور چی و... نامید . (هر گز از خوانندگان خود به دلیل این بی دقتی پوزش نخواستید) یعنی «خودی ها» هر کاری می کنند ، مجازند ؛ مشکلی نیست ولی هر کاری که یک ایرانی می کند بایستی بدون تحقیق بحساب پان فارس ها نوشته شود و پیرامون آن جو سازی شود . انچه موجب سیاست اشتباه ترکیه در مورد داعش شد تا انجا که سازمانهای اطلاعاتی _ نظامی این کشور پنهانی در این دوسال به ان کمک کرد و مانع پرواز جنگده های امریکایی از خاک ترکیه شد، موضوع کرد ها و پروژه ایجاد «کردستان بزرگ» که پنهانی از سوی برخی از محافل غربی و اسرائیل حمایت می شود. منهم با تشکیل کردستان برزگ مخالفم ، همانطور که با ایجاد ترکستان بزرگ هم مخالفم و با فارستان یزرگ هم همین طور.... این نقشه ها ...«اکنون» ؛ خواب و خیالی بیش نیست . تفاوت های فرهنگی _ مذهبی و سیاسی بگونه ای است که بسیاری از مردمان بظاهر همزبان ، در مکالمه روزمره نیاز به مترجم دارند و آئین و مسلک آنان با هم متفاوتند ؛ بنظر من راه درست کرد ها و دولت ترکیه این است که «روند صلح» را پاس بدارند و بازیچه دست قدرت های نشوند . راه درست کشورهای خاورمیانه همکاری و ایجاد یک بلوک سیاسی _ اقتصادی شبیه اتحادیه اروپا است ؛ این امر محق نخواهد شد ؛ مگر اینکه نظامی سیاسی کشورهای منطقه به شکل فدراتیو اداره شوند. و حقوق اتنیکی برای همه تامین شود. و در این ارتباط سیاست یک بام و دو هوا قطعا به نژاد پرستی منتهی خواهد شد.

محمدرضا لوایی 

جناب توکلی عزیز / همین که در مورد ترکیه و مسائل آن دارم می نویسم یعنی این که اوضاع منطقه و سیاست های آن برایم مهم است. از نظر ما حرکت ملی آزربایجان در متن این اوضاع قرار دارد. در مورد نوشتۀ قبلی و دزدی حکیم زاده،در داخل خود خبر گاردین به تاریخ ها - از سال 1996 تا 2006 -اگر دقت شود خود گویاست که خبر مال گذشته است. من این متن را نه به عنوان خبر که به عنوان سند ارائه داده ام.
دزد مورد نظر اهل هر کجا که باشد - و من نمی دانم از کدام شهر است و از " ظاهرا " شما هم معلوم است که دقیق نیست - ربطی به ترک و حرکت ما ندارد. حتی اگر این دزد اهل تبریز هم باشد برای ما اندیشه های او مهم هستند. این دزد ایرانی در خدمت اندیشۀ پاک آریایی و سلطنت طلبی می باشد. شما که فرهیخته اید چرا این استدلال را می آورید. ما مانقوردهای زیادی داریم که در خدمت پان فارسیسم هستند. نمونه اش جواد طباطبایی ها و...به یاد داشته باشیم که اندیشۀ ما اصل و نسب ماست و یک دموکرات باید این را بهتر از همه بداند.
در مورد پروژۀ کردستان بزرگ که تفکر اشتباهی است با شما موافقم. اصولا محور مبارزۀ ما مبارزه با تمامیت خواهی است. زیاده خواهی رادیکالیسم همیشه بلای جان آزربایجان ما، فرهنگ و زبان ترکی ما بوده است و ما بلایای این نوع رادیکالیسم را بهتر درک می کنیم. لازم است یادآوری کنم افتخار بنده این است که در طول حیاتم به سمت هیچ قدرت و حاکمیتی نگرویده ام و اگر از سر رانده شدگی در سرزمین غربت گرفتار رنج دوری از وطنم این یک افتخاری است برایم. شما که باید این نکته را بهتر درک کنید. من فقط و فقط سعی می کنم صدای مظلومیت مردم خود باشم و اگر نتوانسته ام دراین سالیان دراز با اینهمه حجم نوشته های ادبی و سیاسی خویش مفید واقع شوم پیشاپیش از مردم مظلوم و شریف آزربایجان پوزش می طلبم. 
با سپاس

کیانوش توکلی 

سوْال من از شمااين بود: ؛. ایا می توانید رفرنس بدهید که کجا، قبل از اینکه ترکیه عملا اعلام جنگ با داعش را بدهد ؛ جنابعالی چنین نقدی را ارائه کرده بودید؟ا" و شما در پاسخ نوشتيد؛":« ... حتمن لازم نیست که در موردش متن نوشت. این انتفاد در نشست ها و در مروادات دوستان خودی بارها بحث می شود » بعبارت دقيق شما هيج نوشته كتبي در نقد سياست دولت تركيه در مورد داعش نداريد .

جنابعالي وقتي چين كمونيست يوغورها را سركوب كرد، فارس ها را محكوم كرديد كه سانسور مي كنند، در حالي دولت تركيه بزرگترين قرارداد اقتصادي را با چيني ها دارند و همچنين وقتي شخصي هشت سال پيش ، صفحاتي از يك كتاب را دزديد، بدون اينكه هويت اتنيكي حكيم زاده مشخص شود ، فارس ها متهم به دزدي ، سانسور و...مي شوند ، ....اينجانب منكر فعاليت هاي مخرب پان فارسيسم نيستم كه در ان موارد هم مي نويسم

محمدرضا لوایی 

جناب آقای توکلی عزیز / " حرکت منفعلانۀ ترکیۀ سابق به کردهای تروریست این امکان را داده بود که به بهانۀ مبارزه با داعش سوریه را اشغال کرده و به نوعی مرزگشایی کنند. اما با پیوستن ترکیۀ جدید بر علیه داعش این بهانه نیز از کردهای تروریست گرفته خواهد شد. " این متن اصلی من است. یعنی درک این نکته سخت است که بنده با صراحت از سیاست منفعلانۀ قبلی ترکیه مخالف بودم؟ رفرنسی که شما می خواهید در متن نهفته است. من نگفته ام که راجع به این منفعلانه بودن ، متن نوشته ام. بلی، بنده فارس ها را و دولت ایران را محکوم کرده ام و اکنون هم انتقاد دارم که در مورد اویغورها سیاست سکوت در پیش گرفته اند. شما هم می توانید دلایل و شواهد خود را در چگونگی سیاست ترکیه در خصوص اویغورها بنویسید. در مورد حکیم زاده گوشت و خون او که برای ما و شمای خواننده مهم نیست. ایشان یک عملی انجام داده اند که در راستای سیاست

علم ستیزی و انسان ستیزی پان فارسیسم تعریف می شود و ما هزاران نوع از این عمل های فاشیستی و جنایتکارانه را را در داخل شاهدیم. نگاهی بیندازید به فعالیت های فرهنگی وی در خارج و نیز شغل شریف وی که میراث دار فرهنگی است با ادعای 2500 سال تمدن و ...من پان فارسیسم را متهم کرده ام و نه فارس ها را...از اینکه شما فرموده اید منكر فعاليت هاي مخرب پان فارسيسم نيستم و در ان موارد هم مي نويسم تشکر می کنم. با سپاس

کیانوش توکلی

موضوع روشن است از خودم شروع می کنم در تاریخ دوشنبه, ژوئن 23, 2014 - یعنی بیش از 13 ماه پیش مصاحبه ای تحت عنوان «داعش و آینده خاورمیانه» با جناب بابک ازاد داشتم 
خوب حالا می تونم ادعا بکنم که خطر داعش را از روز نخست ، درست تشخیص داده بودم . ایا جناب لوایی از قبل نوشته ای در مورد خطر داعش واینکه سیاست ترکیه در این مورد بسیار غلط بود؛ داشته اید؟ شایان ذکر است در این ارتباط عارف کسگین از مرکز تحقیقات استراتژیک ترکیه تاکید می کند: «دردنیا تصوری ایجاد شده بود که ترکیه حامی داعش است و این تصور به چهره ترکیه در افکار عمومی جهان آسیب زد. از نقطه نظر ترکیه حضور داعش باعث تقویت ایران، مشروعیت بشار اسد و افزایش وجهه پ​ک​ک شد.»

او تاکید می​کند: سیاست جدید منطقه​ای ترکیه در داخل این کشور منجر به شکست روند صلح با کردها شده است. اینهم لینک مصاحبه من با بابک ازاد در 13 ماه پیش در مورد داعش

عارف کسگین از مرکز تحقیقات استراتژیک ترکیه هم می​گوید سیاست جدید ترکیه در منطقه، در نتیجه شکست​ پی‌درپی سیاست​های منطقه​ا​ی این کشور اتخاذ شده و پیامد منفی بر مسائل داخلی این کشور داشته است.
او تاکید می​کند: «دردنیا تصوری ایجاد شده بود که ترکیه حامی داعش است و این تصور به چهره ترکیه در افکار عمومی جهان آسیب زد. از نقطه نظر ترکیه حضور داعش باعث تقویت ایران، مشروعیت بشار اسد و افزایش وجهه پ​ک​ک شد. حالا با آغاز حمله نظامی، ترکیه این پیام را می​دهد که حامی داعش نیست و با این گروه در حال جنگ است و از این طریق قصد دارد موقعیت منطقه​ای خود را تغییر دهد و در معادلات منطقه​ای به نفع خودش تغییراتی ایجاد کند.»

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ویژه ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.