رفتن به محتوای اصلی

کری: توافق هسته‌ای به دنبال اصلاح رژیم ایران نیست!
29.07.2015 - 15:38

جان کری، جیکوب لو و ارنست مونیز، وزیران امور خارجه، خزانه داری و انرژی آمریکا در این جلسه حاضر بودند.

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در سخنانی با دفاع مجدد از توافق هسته‌ای با ایران خطاب به اعضای کمیته روابط خارجی گفت: «توافق ایران یک توافق خوب است برای جهان، برای آمریکا و سزاوار آن است که از سوی شما مورد حمایت قرار گیرد».

وزیر خارجه آمریکا اطمینان داد: «توافق یاد شده تضمین می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران تحت نظارت شدید باقی خواهد ماند».

وی با بیان اینکه توافق با ایران امنیت بیشتری برای کشور ما و متحدان‌مان به ارمغان خواهد آورد، گفت: «آژانس در ۲۵ سال آینده به طور مداوم اورانیوم ایران را از نقطه تولید زیر نظر خواهد داشت».

آقای کری در ادامه گفت: بر اساس این توافق، ایران «برای همیشه» از دستیابی به سلاح اتمی منع شده است، و بسیاری از محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای ایران «نه فقط برای ۱۵ یا ۲۰ سال بلکه مادام العمر است».

توافق ایران یک توافق خوب است برای جهان، برای آمریکا و سزاوار آن است که از سوی شما مورد حمایت قرار گیرد.

جان کری

وزیر امور خارجه آمریکا با با بیان اینکه از نگرانی اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای مطلع است، اظهار داشت: «ما سایر فعالیت‌های ایران را زیر نظر داریم و من نگرانی آنها را درک می‌کنم».

آقای کری گفت: «رهبران ایران برای همیشه از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز داشته شده‌اند. اگر آنها از این امر تخطی کنند، ما متوجه خواهیم شد».

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: «اگر ایران اجازه دسترسی به تاسیسات نظامی خود را ندهد تحریم‌ها باز خواهند گشت».

وی گفت: «تحریم‌ها به پایان نخواهند رسید، آنها ابزار دیپلماتیک هستند که ما را برای دستیابی به آنچه می‌خواهیم قادر خواهد ساخت، کاری که تحریم‌ها به تنهایی انجام نخواهد داد».

این مقام بلندپایه آمریکا افزود: «اگر ما کنار بکشیم، بهترین بخت خود را برای حل‌وفصل این مشکل از طریق ابزارهای صلح آمیز از دست خواهیم داد».

وی تاکید کرد: «ما دو گزینه در اختیار داریم: یا با این توافق پیش برویم و اطمینان پیدا کنیم که برنامه هسته‌ای ایران محدود شده و صلح‌آمیز است. یا اینکه اصلا هیچ توافقی نداشته باشیم».

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: «این توافق برای این به دست آمده است که تنها مسئله هسته‌ای را حل‌وفصل کند، نه اینکه رژیم ایران را اصلاح کند یا به حمایت آن از تروریسم و مشارکت در خشونت‌های فرقه‌ای خاورمیانه پایان دهد».

توافق (با ایران) به جای آنکه قابل راستی‌آزمایی و قابل اجرا باشد، پول هنگفتی را در اختیار ایران می‌گذارد تا با امکانات بیشتر به سیاست‌هایش در منطقه ادامه دهد.

اد رویس، رییس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان

وی گفت که «واشینگتن در هر جبهه‌ای، ایران را به عقب خواهد راند. اما حقیقت این است که عقب راندن یک ایران بدون سلاح هسته‌ای بسیار آسان‌تر از ایران دارای سلاح هسته‌ای است».

آقای کری اظهار داشت: «باراک اوباما از نخستین روز ریاست جمهوری خود روشن کرده است که ما ایران مسلح به سلاح اتمی را نمی‌پذیریم».

وی افزود: «اگر کنگره این توافق را رد کند، همکاری بین‌المللی که در این زمینه بوجود آمده، یک شبه از بین خواهد رفت».

وزیر خارجه آمریکا هشدار داد: «اگر خود را از این توافق کنار بکشیم، تنها خواهیم ماند. شرکای‌مان با ما همراهی نمی‌کنند. در عوض، آنها تحریم‌های چندجانبه شدید که باعث آمدن ایران به پای میز مذاکره شد را کنار خواهند گذاشت».

در مقابل اد رویس، رییس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و نماینده کالیفرنیا گفت که دولت از کنگره می‌خواهد به توافقی رای مثبت دهد که در ازای کاهش تحریم‌های ایران، محدودیت‌های موقت بر برنامه هسته‌ای برقرار می‌کند.

او افزود: این توافق به جای آنکه قابل راستی آزمایی و قابل اجرا باشد، پول هنگفتی را در اختیار ایران می‌گذارد تا با امکانات بیشتر به سیاست‌هایش در منطقه ادامه دهد.

الیوت انگل نماینده دمکرات نیز در مخالفت با توافق ایران گفت که او «پرسش‌ها و نگرانی‌های جدی درباره این توافق دارد».

حدود ۵۰ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده به ایران باز می‌گردد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا

هفته گذشته، سناتورهای ارشد سنای آمریکا آقای کری را متهم کردند که در جریان مذاکرات وین از سوی ایرانی‌ها «سرکیسه» شده است.

بسیاری از جمهوریخواهان از جمله نامزدهای این حزب در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ خواهان رد این توافق از سوی کنگره آمریکا هستند.

کنگره آمریکا قرار است تا ۱۷ سپتامبر درباره این توافق رای‌گیری کند. باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، تهدید کرده است در صورتی که کنگره این توافق را رد کند آن را وتو خواهد کرد.

جیکوب لو، وزیر امور خزانه داری آمریکا، در این نشست گفت: «تحریم‌های اساسی آمریکا همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند. به جز موارد اساسی، ایران نمی‌تواند به بخش وسیعی از بازارهای بین‌المللی دسترسی داشته باشد».

وی اظهار داشت که فرماندهان سپاه پاسداران و نیروی قدس به دلیل حمایت ایران از تروریسم همچنان در لیست تحریم‌ها باقی می‌مانند.

آقای لو با بیان اینکه تحریم‌های ایران به صورت تدریجی برداشته خواهد شد، افزود: «حدود ۵۰ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده به ایران باز می‌گردد».

بر اساس توافق ۲۴ تیرماه که در وین به دست آمد، قدرت‌های جهانی پذیرفتند تا در ازای اعمال محدودیت‌های شدید بر برنامه هسته‌ای تهران تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را رفع کنند. رادیو فردا

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.