رفتن به محتوای اصلی

تهدید اصلاح‌طلبان به رد صلاحیت
27.07.2015 - 18:59

توسط شاهین بشیری

 

محمدرضا عارف در واکنش به تهدید رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات اسفند ۹۴ مجلس گفت اصلاح طلبان باید نشان دهند با تهدیدهای اینچنینی عقب‌نشینی نمی‌کنند.

به گزارش ایلنا خبرگزاری کار ایران، عارف همچنین به برخی افراد که به گفته وی مسئولیتی در برگزاری انتخابات ندارند اشاره کرد و گفت آنان اصرار دارند جریان اصلاح‌طلب در انتخابات شرکت نکند.

این چهره اصلاح‌طلب با اشاره به روند طی شده پس از انتخابات ۸۸ گفت بسیاری از فعالان رقیب اصلاحات بعد از این وقایع بر این باور بودند فاتحه اصلاحات خوانده شده است و حتی تعبیر «مرگ اصلاحات» را به کار می‌بردند.

عارف تاکید کرد در آن فضایی که ناامیدی در بدنه اصلاح‌طلبان حاکم بود با ایجاد شور انتخاباتی امکان حضور جدی و تاثیر گذار فراهم شد.

به گفته وی در انتخابات خرداد ۹۲ فرصت ارزشمندی برای نظام خلق شد تا برخی از عوارض وقایع ۸۸ ادامه پیدا نکند.

رضا علیجانی فعال سیاسی و عضو شورای فعالان ملی مذهبی ساکن پاریس در مورد مساله تهدید به رد صلاحیت اصلاح‌طلبان که توسط جناح رقیب این جریان مطرح شده و میزان جدی بودن این تهدید معتقد است:

«انتخابات در جمهوری اسلامی – به جز مدت کوتاهی - که هیچ موقع انتخابات آزاد نبوده یعنی تبدیل شده به یک رقابت درون سیستمی به گونه‌ای که بیرون از سیستم کسی نمی‌تواند شرکت کند. ولی روند حذفی هم که وجود داشته مرتب این دایره رقابت را محدودتر کرده است. شورای نگهبان هم بیشتر گوش به فرمان آقای خامنه‌ای و خط و ربطی است که ایشان تعیین می‌کند. آقای خامنه‌ای با نحوه رفتاری که در برخورد با آقای هاشمی شد در انتخابات ریاست جمهوری، اخیرا ممنوع‌التصویر شدن آقای خاتمی و همینطور تعیین به اصطلاح مساله فتنه، عمده کردن فتنه برای تصویب وزرای آقای روحانی، تا حدودی چشم‌انداز را نشان داده که فعالین اصلی اصلاح‌طلب نمی‌توانند وارد انتخابات بشوند. هرچند هنوز زود است پیش‌بینی کردن اما الان علامت مثبتی دیده نمی‌شود. خب به این ترتیب انتخابات با یک تقلب رسمی شروع می‌شود یعنی عده‌ای از نامزدها با رد صلاحیت شدن اصلا اجازه ورود پیدا نمی‌کنند».

محمدرضا عارف شعار اصلی اصلاح طلبان در انتخابات اسفند را «ارتقا جایگاه مجلس» عنوان کرد و افزود: «پتانسیل اصلاح‌طلبان مطمئنا بیش از ۵۰ درصد رای است».

وی از اصلاح‌طلبان خواست برخلاف تلاش جریان رقیب، درگیر حاشیه‌ها نشوند.

سخنان این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی بیان می‌شود که محمدجواد کريمی قدوسی، نماينده اصولگرای مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنيم که شنبه سوم مرداد منتشر شده، گفته است «احزاب و چهره‌های اصلاح‌طلب» در انتخابات پيش رو «خط قرمز شورای نگهبان» هستند.

وی همچنین گفته است که اصلاح‌طلبان «دو مشکل اساسی» در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی دارند که آنها را ضربه اصلاح‌طلبان در وقایع انتخابات ۸۸ و آسیب دیدن چهره‌های سياسی اين جريان عنوان کرد.

کريمی قدوسی همچنین تاکید کرد هر اصلاح‌طلبی که به هر نحو در به گفته وی «فتنه ۸۸» حضور داشته اعم از حضور، نقش، رفتار و سوابق مورد رسيدگی جدی قرار می‌گيرد».

احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، بارها تاکيد کرده که «فتنه» خط قرمز اين نهاد است. «فتنه» عنوانی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و تعدادی از نزديکان او، به جنبش اعتراضی پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ اطلاق کرده و اصلاح‌طلبان را به آن منتسب می‌کنند.

در ماه‌های گذشته تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب مانند محمدرضا عارف، غلامحسين کرباسچی و مصطفی کواکبيان، به طور جداگانه، درباره رد صلاحيت گسترده چهره‌های اين جريان در انتخابات مجلس شورای اسلامی هشدار داده‌اند.

شورای نگهبان که بر اساس قانون اساسی، وظيفه نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و رياست جمهوری را بر عهده دارد، اين نظارت را «استصوابی» توصيف کرده است؛ به اين معنی که حق رد صلاحيت کانديداهای انتخابات را برای خود محفوظ می‌داند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.