رفتن به محتوای اصلی

شیوه برخورد با کامنتهای ایران‌گلوبال
27.07.2015 - 11:30

امکان کامنت در سایت برای اظهار نظر و بحث و مبادله افکار دوستانه در مورد مقالات و مطالب منتشر شده است. متاسفانه در سایت ایران گلوبال، محیط کامنتها درست برعکس عمل کرده و در کلیت خود محلی شده است برای ابراز دشمنی ها، درگیری با یکدیگر و نفرت پراکنی.

مسئله کامنتها در ایران‌گلوبال سالهاست که یکی از معضلات اصلی سایت بوده و با وجود سالها تجربه، تا به حال حل نشده باقی مانده است.

مسؤلین سایت برای حل این معضل راههای گوناگونی را امتحان کرده‌اند.

یکی از این راهها یک زمانه کردن کامنتها بود که هر کامنتی، چه خوب و چه بد، چه با توهین و چه بدون توهین، مستقیما منتشر میشد و ساعتها در سایت می ماند و اعتراض میشد و...

بعد از مدتی، وقتی راه یک زمانه بودن کامنتها به شکست قطعی رسید، نوبت به دوزمانه شدن کامنتها رسید و رسیدگی به کامنتها توسط هر یک از مسؤلین سایت که دم دست بود، انجام میشد. این راه هم به نتیجه ای نرسید و برای کامنتها مسؤل مشخص در نظر گرفته شد. در طول سالیان متمادی، چندین نفر این مسؤلیت را بعهده گرفته و دست آخر، هر کدام از آنها با اعصابی درهم ریخته و داغون، از این کار کنار کشیدند.

مشکل اصلی در بررسی کامنتها، وجود درکهای متفاوت از توهین و اتهام و آزادی بیان است. هر کسی و هر مسؤلی برداشتی برای خود دارد و تا حالا به درکی مشترک منجر نشده است.

کامنتی را که یک نفر توهین آمیز میداند، آن دیگری توهین آمیز نمیداند و در موارد متعددی، جنگ بر سر این درگرفته است که آیا کامنت یک کامنت نویس توهین و اتهام است یا نه؟

این موارد بخصوص وقتی که به مسائل قومی و ملی مربوط میشود، از آنجاییکه این مسئله، حساس است، بحرانهایی را هم در سایت بوجود می آورد.

مشکل دیگر که باز هم به درک متفاوت از آزادی بیان مربوط می شود، انتشار مقالات تحریک آمیز در سایت است که کامنتهای تند و عصبی را به دنبال دارد. متاسفانه این مشکل به راحتی قابل حل نیست و همچنان ادامه دارد.

برای برخورد با مسئله کامنتها، از حدود یک هفته قبل توافق شد که راه جدیدی امتحان شود. به این ترتیب که مسول کامنتها ضوابط سایت را اجرا کند و کسی در کار مسؤل کامنتها دخالت نکند و در صورتیکه شکایتی صورت گیرد، آن شکایت به طور مشخص بررسی شود.

بنابراین وظیفه مسول کامنتها مشخص است: اجرای ضوابط سایت که در ابتدای «صفحه شما» نوشته شده است. یعنی:

دوستان و خوانندگان عزیز، امکان کامنتها واقعا به شما تعلق دارد. هدف ما ایجاد محیطی دوستانه برای تبادل نظر است. آزادانه نقد، نظر، خبر، تفسیر، تحلیل و... بنویسید اما خواهش می کنیم بدون نام بردن از اشخاص حقیقی و حقوقی در کمال امنیت برای خود و دیگران فضایی ایجاد نمائید که بدور از توهین و اتهام و جوسازی و مسموم کردن محیط تبادل نظر باشد. توجه داشته باشید کامنتهایی که این موارد را در نظر نگیرند، منتشر نخواهند شد.

لطفا اعتراض، انتقاد و پیشنهاد خود را به آدرس info@iranglobal.info ارسال کنید. از پاسخ به اعتراضات در کامنتها معذوریم.

و قرار شد در تا چند روز و یا حتی چند هفته، بسته به تشخیص مسؤل کامنتها، در کامنتهایی که فقط یکی دو کلمه توهین یا اتهام تشخیص داده می شود، نقطه چین شوند و بعد از آن هر کامنتی که حتی یک کلمه توهین آمیز و یا اتهام در آنها وجود داشته باشد، منتشر نشود. برای کسی هم استثنایی قائل نشود.

ما از همه خوانندگان عزیز تقاضا داریم در کامنتها دقت کنند که موارد توهین آمیز و اتهام وجود نداشته باشد. لطفا قبل از اینکه کامنت خودتان را ارسال کنید، یک بار دیگر آن را بخوانید و در صورت لزوم اصلاح کنید.

از این به بعد کامنتهایی که به هر شکلی دارای توهین و اتهام  باشند، منتشر نخواهند شد.

شکایات در کامنتها منتشر نخواهند شد و فقط به شکایاتی رسیدگی خواهد شد که به آدرس ایمیل سایت برسند.

کمک کنید که محیط کامنتها را سالم نگاه داریم. با نوشتن نظرات و تحلیلهای خود در باره مطالب منتشر شده، از این امکان برای بیان نظرات خود استفاده کنید و این امکان را به وسیله ای مفید و سازنده ای برای بحث، تبادل نظر و گفتگوی سالم و منطقی تبدیل کنید.

لطفا در نظر داشته باشید که مسول کامنتها هم یک انسان است. از پوست و گوشت و استخوان و اعصاب و...

مسول کامنتها هم مثل هر انسان دیگری، در مقابل هر مسئله ای واکنشی دارد. ناراحت می شود، عصبانی می شود، شاد می شود و می خندد و...

مسول کامنتها هم مثل هر انسان دیگری اشتباه می کند. اشتباهات او را توسط ایمیل بنویسید تا هم خود به اشتباهاتش پی ببرد و در آنها دقت کند و هم مسولین سایت بتوانند در مورد کار او، و اتخاذ تصمیمات درست برای حل این معضل که سالهاست گریبانگیر سایت است، ارزیابی درستی داشته باشند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد!