رفتن به محتوای اصلی

پیروزی زنان و کاهش شمار نمایندگان اسلامگرا
17.05.2009 - 12:12

 

انتخابات پارلمانی روز شنبه در امیر نشین کویت در خلیج فارس، نشان از تمایل مردم این کشور به تغییر و تحول داشت. ورود نخستین نمایندگان زن به پارلمان جدید و کاهش چشمگیر شمار نمایندگان اسلامگرا از جمله نشانه های این تحول خواهی رأی دهندگان کویتی است.

در انتخابات روز شنبه، بیست و یک نمایندۀ جدید به پارلمان کویت که دارای پنجاه کرسی است راه یافتند که در میان آنان چهار زن نیز دیده می شود.

رأی دهندگان، افزون بر این، جنبش اسلامگرای اهل تسنن را نیز در این انتخابات- به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه- "تنبیه" کردند و از شمار نمایندگان آن در پارلمان کاستند. در پارلمان جدید شمار نمایندگان این جنبش از ٢١ نماینده به ١١ نماینده رسیده است. علاوه بر این، جنبش اتحاد اسلامگرایان سلفی نیز که در پارلمان پیشین چهار نماینده داشت، در پارلمان جدید تنها دو نماینده دارد.

درصد مشارکت مردم در این انتخابات از سوی مراجع رسمی اعلام نشده است اما بنا بر گزارش خبرگزاری کویت، شصت و پنچ درصد از افراد حائز شرایط شرکت در انتخابات در روز شنبه به پای صندوق های رأی رفته اند.

در میان چهار نمایندۀ زن که به پارلمان کویت راه یافته اند، دو تن از آنان به نام های اسیل العوضی و رولا دشتی، شخصیت های لیبرال هستند و تحصیلات عالی خود را در ایالات متحدۀ آمریکا انجام داده اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم ها معصومه المبارک و سلوی الجسار، دو نمایندۀ دیگر نیز تحصیلکردۀ آمریکا هستند.

خانم مبارک در گفتگوئی با خبرگزاری فرانسه این انتخابات را پیروزی بزرگی برای زنان کویت دانست و گفت: انتخابات روز شنبه ثابت کرد که هیچ چیز غیر ممکن نیست.

در انتخابات پارلمانی سال های ٢٠٠٦ و ٢٠٠٨ هیچ یک از نامزدهای زن موفق به راهیابی به پارلمان نشدند.

ناصر العبدالی، یکی از تحلیلگران سیاسی در کویت گفت: با این نتایج چنانچه در ترکیب دولت کویت تغییری اساسی داده نشود، کشور با یک بحران سیاسی روبرو خواهد شد. این تحلیلگر سیاسی یادآور شد که مقام های وزارت در دولت کویت به گونه ای سنتی در دست خاندان الصباح، خاندان حاکم، بوده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
رادیو فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.