رفتن به محتوای اصلی

خط پایان ماراتن اتمی؟
وزیران خارجه قدرت‌های جهانی به وین باز می‌گردند
05.07.2015 - 07:35

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد دولت آمریکا، به خبرنگاران گفته است «حتی اگر مسائل در سطح کارشناسان حل شود، همچنان برخی از آنها برای تصمیم‌گیری نهایی به حضور وزیران [خارجه] نیاز دارند».

خبرگزاری فرانسه می‌گوید به نظر می‌رسد وزیران خارجه به وین می‌روند، تا در تلاشی نهایی برای رسیدن به «موفقیت عظیم دیپلماتیک به فرجام رساندن توافق اتمی» شرکت کنند.

فدریکا موگرینی، نماینده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در بیانیه‌ای گفته است روز یک‌شنبه به پایتخت اتریش می‌رود تا در گفت‌وگو با وزیران خارجه هفت کشور شرکت کند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند جان کری و محمد جواد ظریف، وزیران خارجه آمریکا و ایران، روز شنبه دو بار به دیدار هم رفتند.

رویترز از قول مقام‌های غربی و ایرانی گفته است نشانه‌هایی از «سازش» در مورد یکی از مهم‌ترین موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات به چشم خورده است: دسترسی به سایت‌های ایران برای نظارت بر آنها.

ظاهرا نشانه‌هایی نیز در مورد حل مسئله ذخایر اورانیوم غنی‌شده وجود دارد. رویترز می‌گوید تهران و قدرت‌ها بر سر انتقال آن به خارج به توافق رسیده‌اند.

روز جمعه خبرگزاری روسی «تاس» نیز از قول یک دیپلمات ایرانی در هیئت مذاکره‌کننده، گزارش داده بود تهران و شش قدرت، بر سر انتقال ذخیره اورانیوم غنی‌شده به روسیه توافق کرده‌اند.

توافق نهایی طرف‌ها، می‌تواند به بخشی از تنش‌ها، که طی ۱۳ سال گذشته بر روابط ایران و به ویژه غرب بر سر برنامه اتمی شکل گرفته، پایان دهد.

تنش‌هایی سیاسی که در دولت محمود احمدی‌نژاد به تصویب تحریم‌هایی گسترده در شورای امنیت سازمان ملل، و به طور یک‌جانبه از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و متحدان آنها، انجامید.

 

 

توسط نیوشا بقراطی

 

در صورت رسیدن به توافق، برای برنامه اتمی ایران چه اتفاقی میافتد؟ تحریم‌ها چگونه برداشته می شود؟ فضای داخل ایران شاهد چه تحولاتی خواهد بود؟ در صورت شکست مذاکرات چه پیش میآید؟ تاثیر هر سناریو بر فضای سیاست داخلی و وضعیت اجتماعی چیست؟

آیا وین خط پایان ماراتن چند ساله پر پیچ و خم اتمی ایران است؟

این تعدادی از پرسش هایی است که این روزها در ذهن میلیون ها ایرانی می چرخد؛ میلیون ها شهروندی که با دقت و از نزدیک دور آخر مذاکرات هسته ای را دنبال می کنند.

این هفته در حالی که وقت اضافه یک هفته ای بعد از ضرب الاجلِ ابتدایی را سپری می کنیم، برنامه ساعت ششم میزبان مخاطبان رادیو فردا، هانا کاویانی گزارشگر اعزامی ما به وین، محل مذاکرات و تقی رحمانی تحلیلگر مسائل سیاسی ایران از پاریس بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.