رفتن به محتوای اصلی

25 میلیارد دلار کالای قاچاق توسط مراجع رسمی!
قاچاق جزء لاینفک "جامعه" شده و شکی در این موضوع نیست.
28.06.2015 - 23:25

==========

تابناک حکومتی نوشته است:
از یک سو دولت واردات میوه را ممنوع کرده‌ و به جز میوه‌هایی که در داخل تولید می‌شود ـ‌ از جمله موز و آناناس ـ تقریبا تمام میوه‌های دیگر ممنوع است. از سوی دیگر و در زمان مراجعه به بازار، خواهید دید ‌بیش از 60 درصد  محصولات موجود خارجی هستند.

بنا بر این گزارش، چیزی که در این میان آشکارا شده، اینکه این حجم از محصولات را نمی‌شود‌ غیر قانونی و با روش‌های سنتی قاچاق وارد کرد. به گفته خود مسئولان، بسیاری از این محصولات، از راه‌های قانونی وارد کشور شده اند، به گونه‌ای که نمونه ای از آن،‌ ماه گذشته در مرز سردشت اتفاق افتاد که ‌یک محموله یک میلیاردی پرتقال در لرستان متوقف‌ و در مورد دیگری ‌‌20 تن پرتقال دیگر در کازرون کشف شده است؛ اینها تنها نمونه‌هایی از پرتقال‌های ‌کشف شده است‌ و متأسفانه نمونه‌های نظیر این ـ میوه‌های دیگر ـ نیز وجود دارد.

در این باره، غلامرضا نوری قزلجه در گفت‌و‌گو با تابناک ‌اظهار داشت: متأسفانه روندی ‌در حال از بین بردن بازار میوه در کشور است و باز هم متأسفانه باید گفت،‌ در کشور ما، قاچاچ جزء لاینفک جامعه شده و شکی در این موضوع نیست. هم‌اکنون بیش از 25 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور شده که بخشی از آن مربوط به میوه است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، با اشاره به این میزان از قاچاق گفت: همه در کشور این را می‌دانند که همه کالاهای قاچاق وارد شده به کشور، ‌غیر قانونی نیست و عمده آنها از راه‌های قانونی و گمرکات کشور انجام می‌گیرد. ما کالاهای قاچاقی در کشور داریم که نمی‌شود آنها را حتی با وانت ‌جابجا کرد، چه ‌رسد به اینکه این محموله‌ها با اسب یا قاطر و یا قایق وارد کشور شده باشند!

این نماینده افزود: برخی ‌مراجع رسمی کشور این کارها‌ را ‌انجام می‌دهند و تا زمانی که دست این افراد از این قبیل کارها کوتاه نشود، از این دست کارها در بازار‌های کشور خواهیم داشت، به ویژه در بخش‌ کشاورزی.

وی همچنین خاطرنشان کرد‌: این آسیب‌ها در بازار محصولات کشاورزی واقعا ظلم به یک عده است‌. کشاو‌رز سال‌ها زحمت می‌کشد و چشم خود را به درختان و محصولاتش می‌دوزد، ولی  وقتی می‌خواهد زحمت سال‌ها تلاش خود را برداشت کند، ‌یک فرد شخصی ‌یا حقوقی یا هر عنوان دیگر‌، قوانین را دور می‌زند و ‌قاچاقی محصولاتی را وارد‌ و بازار را خراب می‌کند. نکته جالب اینجاست که اینها نه تنها بازار تولید کننده را خراب می‌کنند، بلکه ‌کاری می‌کنند که به نفع مصرف‌کننده هم تمام نمی‌شود!

نوری قزلجه در پایان گفت: ‌یک عده به عنوان واسطه سود‌های کلانی‌ عاید خود می‌کنند و باعث آشفتگی بازار کشاورزی می‌شوند. اینها علاوه بر اینکه ضربات سنگینی به کشاورزی می‌زنند، انگیزه را از تولید کننده می‌گیرند. متأسفانه تولیدات کشا‌ورزی مانند تولید‌ات دیگر صنعتی نیست. اگر تولید‌کننده دست از تولید محصول بردارد، سالها زمان لازم است تا بار دیگر یک محصول به چرخه خود باز‌گردد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.