رفتن به محتوای اصلی

مرور خبرهای چهارشنبه ۱۲ اسفند
04.03.2010 - 17:12

به نقل از ندای سبز آزادی

- در پی انتشار خبر استناد به فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی در حکم اعدام محمدامین ولیان، دانشجوی دامغانی، وب‌سایت رسمی این مرجع تقلید صدور این فتوا را قوباً تکذیب کرد و در پاسخ به سوال یکی از شهروندان نوشت: «ما مطلقاً چنین فتوایی درباره چنین اشخاصی نداده‌ایم ... ما می‌دانیم بعضی از جوان‌ها تحت تأثیر هیجانات خاصی دست به بعضی از خشونت‌ها زده‌اند که باید آنها را ارشاد و راهنمایی کرد و در صورتی‌که وابسته به گروه‌های خاص فاسد و مفسد بیگانه نباشند، مشمول عفو واقع شوند.»

- شنیده می شود آیت‌الله مصطفی محقق داماد با مراجعه به دفاتر مراجع و علما در قم، خواستار موضع‌گیری آنها درباره صدور حکم اعدام برای محمدامین ولیان شده است. آیت‌الله مصطفی محقق داماد فرزند مرحوم آیت‌الله محمد داماد، از مراجع تقلید زمان خود، و نوه دختری شیخ عبدالکریم حائری یزدی، موسس حوزه علمیه قم، و همچنین شوهر خواهر برادران لاریجانی است.

آزاد شده‌ها:

- مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات که در موج بازداشت‌های بعد از عاشورا بازداشت شده بود، بعد از تحمل ۹ هفته سلول انفرادی با سپردن وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

- نوشین جعفری، همکار سرویس فرهنگی روزنامه اخیراً توقیف شده اعتماد که روز ۱۴ بهمن بازداشت شده بود، با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

- رشید اسماعیلی، عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) که روز سوم دی به ستاد خبری وزارت اطلاعات در استان اصفهان احضار و سپس بازداشت و به زندان دستگرد اصفهان منتقل شده بود، با تودیع وثیقه ۴۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

- سینا شکوهی، از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد و عضو ستاد شهروند آزاد در ستاد مهدی کروبی که در جریان بازداشت اعضای دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال در ۲۸ آبان بازداشت شده بود، بعد از بیش از صد روز بازداشت با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

- نیلوفر لاری‌پور، شاعر، ترانه‌سرا و خبرنگار نشریه چلچراغ، بعد از حدود یک ماه بازداشت از زندان اوین آزاد شد.

بازداشت‌ها:

- محبوبه کرمی، از فعالان کمپین یک میلیون امضا، شبانه در منزل خود بازداشت شد. به گفته برادر خانم کرمی، تاریخ صدور حکم بازداشت خانم کرمی ۵ خرداد بوده است.

- حسام فیروزی، فعال حقوق بشر و پزشک تعدادی از زندانیان سیاسی، در منزلش بازداشت شد. گزارش شده که ماموران امنیتی خانه همسایه آقای فیروزی را نیز تفتیش کرده و یکی از فرزندان آنها به نام حماسه غفاری را نیر بازداشت کرده‌اند.

- رسول ایمان‌زاده، عضو ستاد میرحسین موسوی در استان آذربایجان شرقی، بعد از احضار به اتاق ۳۷ زندان تبریز، متعلق به وزارت اطلاعات، بازداشت شد.

- ابوالفضل عابدینی، از اعضای حزب پان‌ایرانیست، با ضرب و شتم شدید بازداشت شد. آقای عابدینی پیش از این حدود چهار ماه (از ۹ تیر تا ۴ آبان امسال)‌ را هم در بازداشت گذرانده بود.

- بهزاد مهرانی، فعال حقوق بشر، در خیابان بازداشت و سپس به خانه خود برده شده و بعد از تفتیش خانه به زندان منتقل شد. چند ساعت بعد از این بازداشت، گروه دیگری از ماموران امنیتی برای بازداشت آقای مهرانی به خانه‌اش رفته‌اند و از بازداشت او بی‌اطلاع بوده‌اند.

- ایقان شهیدی، شهروند محروم از تحصیل بهایی، در منزلش در کرمانشاه بازداشت شد.

- سما نورانی، دانشجوی بهایی محروم از تحصیل دانشگاه سهند تبریز، در منزلش در شیراز بازداشت شد.

حکم‌ها:

- پیمان عارف، روزنامه‌نگار و فعال دانشجویی، با برائت از اتهام عضویت در گروه‌های برانداز، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری و به اتهام اهانت به رئیس‌جمهور به تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. همچنین در متن رای آمده است: «دادگاه با توجه به سابقه‌دار بودن متهم و تجری وی این مقدار مجازات را برای تنبیه متهم کافی ندانسته لذا با استناد به ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی متهم را به صورت مادام‌العمر از حرفه روزنامه‌نگاری و شرکت در احزاب سیاسی به هر نحوی (عضویت یا هواداری) محروم می‌کنیم.»

وضعیت بازداشت‌شده‌ها:

- با گذشت بیش از ۲۰ روز از بازداشت تارا سپهری‌فر، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف، بی خبری از وضعیت و اتهامات او ادامه دارد. خانم سپهری‌فر تنها در یک تماس تلفنی بسیار کوتاه در روز بعداز بازداشت از نگهداری خود در بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داده است.

- مادلین نازنین، همسر ویلسون عیسوی کشیش کلیسای کرمانشاه که اخیرا در نزدیکی اصفهان بازداشت شده است، از وجود آثار شکنجه بر روی بدن شوهرش خبر داد و به نقل از مقامات امنیتی، از امکان صدور حکم اعدام برای این کشیش سالخورده خبر داد.

- علی ملیحی، عضو سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) و روزنامه‌نگار که روز ۲۰ بهمن بازداشت شده، با خانواده خود تماس گرفت. به گفته خانواده آقای ملیحی روحیه او در این گفتگو بسیار خوب بوده و از ادامه بازجویی‌ها خبر داده است.

نامه‌ها و بیانیه‌ها:

- سه نهاد حقوق بشری (فعالین ایرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امریکای شمالی، کمیته دفاع از زندانیان سیاسی و کمیته گزارشگران حقوق بشر) در بیانیه مشترکی خواهان پایان سرکوب و بازداشت فعالان و مدافعان حقوق بشر در ایران شده‌اند. این سه نهاد در بیانیه خود از همه شهروندان و فعالان خواسته اند از خواسته همیشگی نهادهای حقوق بشری، یعنی «تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشری از سوی سازمان ملل متحد برای ایران» حمایت کنند.

- گزارشگران بدون مرز با استقبال از آزادی گروهی از روزنامه‌نگاران زندانی، خواهان آزادی فوری و بدون قید شرط همه روزنامه‌نگاران زندانی در ایران شد. براساس اعلام این سازمان، در هشت ماه گذشته بیش از ١١٠ روزنامه‌نگار بازداشت و زندانی شده‌ و نزدیک به ٢٠ نشریه توقیف شده است.

- دفتر جشنواره فیلم برلین و حزب مردم اروپا، در دو بیانیه جداگانه، ضمن اعتراض به بازداشت جعفر پناهی، خواستار آزادی فوری این فیلم‌ساز ایرانی شدند. آقای پناهی روز سه‌شنبه در منزلش در تهران به همراه همسر، دختر و بیش از پانزده نفر دیگر که گویا عوامل تولید آخرین فیلم او بوده‌اند، بازداشت شد.

کارگری:

- در پی بی‌نتیجه ماندن تجمع‌های چند روزگذشته کارگران کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI) که در مقابل ساختمان استانداری فارس برگزار شده بود، حدود ۲۰۰ نفر به نمایندگی از ۷۰۰ کارگر این کارخانه برای پیگیری ۱۳ ماه حقوق پرداخت نشده به وزارت صنایع و معادن واقع در تهران مراجعه کردند. هزینه این سفر از طریق کمک‌های خیریه تامین شده و این کارگران در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران واقع در بهشت‌ زهرا اقامت کرده‌اند.

- همایون جابری و غلامرضا خانی، از اعضای سندیکای شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، به دلیل شرکت در مراسم گرامیداشت روز جهانی کارگر در اردیبهشت ماه گذشته به دادگاه فراخوانده شدند. دادگاه آقای جابری برگزار و او و وکیلش اتهام وارده را رد کردند و دادگاه آقای خانی به تعویق افتاد.

خبرهای دیگر:

- محسن صفایی فراهانی، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، پس از ماه‌ها غیبت به دلیل زندانی بودن، عصر دوشنبه در سی و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران به جمع همکاران و دوستان خود آمد و با استقبال اعضای اتاق تهران مواجه شد.

- حسین شاه حسینی فعال ملی باسابقه و سخنگوی هیات امنای احمدآباد (مزار محمد مصدق) گفت: «مطابق رویه سال‌های اخیر از مدت‌ها قبل در نامه‌هایی به فرمانداری نظرآباد و استانداری تهران زمان و برنامه مراسم چهل و دومین سالگرد درگذشت رهبر نهضت ملی ایران را ارائه کردیم، اما مسئولان بخشداری نظرآباد از مخالفت شورای تامین استان با برگزاری هرگونه مراسمی در قلعه احمدآباد خبر دادند.» این در حالیست که قلعه احمدآباد یک ملک کاملاً شخصی بوده و بنابر قانون، برگزاری مراسمی نظیر سالگرد درگذشت افراد در آن نیازی به مجوز ندارد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.