رفتن به محتوای اصلی

سودای رفسنجانی در جدال با ولی فقیه چه میباشد؟! «بخش پایانی»
08.06.2015 - 08:57

در بخش نخست مقاله به قیام اعتراضی سال 88 بعنوان منشاء تشدید بحرانهای درونی نظام و از جمله جنگ و دعواهای باندها اشاره کردم و در ادامه در باره چگونگی ورود مجدد رفسنجانی به عرصه قدرت و شکل گیری تدریجی اپوزیسیون میانه به سردمداری وی نوشتم و همچنین درباره ماهیت دعوای درونی باندها گفتم که این جدالی است برای سهم بری بیشتر از قدرت و ثروت و در آخر به موقعیت لرزان و بشدت ضعیف شده ولی فقیه اشاره کردم و نوشتم که بعد از دستور سرکوب خونین مردم در جریان قیام 88 توسط ولی فقیه ؛ وی بشدت منفور و منزوی شد و بعدا" تمردها و بی اعتنائی های احمدی نژاد او را بیشتر بی اعتبار کرد .    ........ ادامه مطلب

 

ج ــ هاشمی رفسنجانی معروف به " پدر خوانده " :

هاشمی رفسنجانی مرد قدرتمند و سهام دار اصل.ی قدرت در گذشته ؛ با حضور بی وقفه ای که در همه شبکه های سیاسی ؛ اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی در طول عمر  نظام داشته است ؛ کسی نیست که به بتوان بسادگی او را از دایره قدرت حذف نموده  و یا او را نادیده گرفت . او کسی است که خامنه ای را به عضویت " شورای انقلاب " در آورد ؛ پیشنهاد  رئیس جمهور شدن او را به خمینی داد و بعد با توطئه و همراهی بخشی از روحانیت وی را به ولایت فقیهی رساند .

رفسنجانی معروف به " مرد بحرانها " ــ لقبی که وی دوست داشت باو داده شود ــ ؛ باعتبار میزان قدرت و نفوذش در عزل و نصب مقامات و کارگزاران نظام ؛ رابطه پیوسته و مداوم با نهادها و حوزه های دینی ؛ ارگانهای نظامی و امنیتی و فرماندهان سپاه و ...... در گذشته ؛ موقعیت و نقش او در عرصه رقابت ها و کشمکش های درونی قدرت بعنوان وزنه ای سنگین برای حفاظت نظام دینی ؛ اجتناب ناپذیر شده است .

اما کارنامه رفسنجانیِ جانی ؛ مکار و دروغگو در طول 37 سال سیاست ورزی در این نظام ؛ مملو از توطئه و جنایت و خونریزی و قتل و کشتار جوانان میهن و مملو از تباهی و سیاهی است . وی سردمدار اصلی قتل و ترور مخالفین در داخل و خارج بوده است و در دادگاهی در برلین ــ آلمان ــ بهمین اتهام غیابا" محاکمه و محکوم شده است .

رفسنجانی گفته بود ؛ برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 92 برقی به خاطرم زد که چقدر مستبد شده ام ؛  این همه انسان از هر جناح سیاسی و فکری به من میگویند ؛ " تنها تو میتوانی این مملکت را از وضعیت فعلی نجات بدهی " ؛ ولی من میگویم " چنین نیست " .

بعد از کاندید شدن رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری ؛ در حالی که بعد از چرخش ولی فقیه از سیاست های گذشته ــ تحت عنوان " چرخش قهرمانانه ــ ؛ شدیدا" برای جا انداختن چهره ای جدید از نظام باو نیاز بود ؛ ولی فقیه که توان مقابله با رقیب استخوان دار و پر زوری چون او را نداشت ؛ او را توسط شورای نگهبان از سر راه خود برداشت .

شاید علت آنکه خامنه ای از طریق شوری نگهبان او را رد صلاحیت کرد ؛ ترس وی از قطب بندی شدن جامعه حول خامنه ای و ضد خامنه ای ــ رفسنجانی ــ و منزوی شدن بیشتر خودش بود . خامنه ای در سال 84 هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به رفسنجانی گفته بود مملکت را بدست " شاه سلطان حسین ها " نخواهیم داد .

 رد صلاحیت شدن رفسنجانی توسط شورای نگهبان ؛ فتیله جنگ با خامنه ای را شعله ور تر کرد . در موقع ثبت نام رفسنجانی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری  ؛ عفت مرعشی خانم وی که او را همراهی میکرد ؛ خطاب به افرادی که در محل ثبت نام حضور داشتند ؛ گفته بود " در صورت مشاهده تقلب در انتخابات به خیابانها بریزید " .

اما رفسنجانی بعد از رد صلاحیت کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری ؛ با تحمیل حسن روحانی بعنوان رئیس جمهور به ولی فقیه و همچنین وادار کردن ولی فقیه به صدور فرمان " نرمش قهرمانانه " او را وادار کرد 2 گام کیفی عقب نشینی نماید . رفسنجانی با حمایت از روحانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری و به پیروزی رساندن او ؛ خود از پنجره روحانی وارد عرصه قدرت شد و باین ترتیب به خامنه ای پیام داد که بسادگی از میدان رویاروئی با وی کنار نمی رود . ورود رفسنجانی در جدال جدید با باند ولی فقیه بیانگر یک دهن کجی آشکار به خامنه ای است .

رفسنجانی در مسیر خلع ید از ولی فقیه در دوران کاندیداتوری ریاست جمهوری گفته بود " بعد از دوازده امام شیعه که خدا حق حکومت کردن را به آنها داده است ؛ هر کس دیگر باید به رأی مردم برگزیده شود " . و همچنین در 14 اردیبهشت 92 ؛ حرف 30 سال پیش خمینی را که گفته بود " حفظ نظام از حفظ یک نفر ــ ولو امام معصوم ــ مهمتر است " را تکرار کرد.

هاشمی رفسنجانی که در انتظار مرگ خامنه ای لحظه شماری میکند ؛ سال گذشته بعد از باخت به یزدی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان ؛ به روزنامه شرق گفت " برای آن لحظه حساس ــ مرگ خامنه ای ــ ؛ حتما" لازم نیست که رئیس باشم " وی در توضیح این مسئله گفت " فقط یک بار کار هیئت رئیسه خبرگان حساس میشود و آن موقعی است که بخواهد رهبری جدید انتخاب شود ...... آن لحظه حساس مهم است . برای آن لحطه حساس هم حتما" لازم نیست رئیس باشم ؛ کافی است عضو خبرگان باشم " .

آخوند علم الهدی امام جمعه مشهد و نماینده خامنه ای در این شهر با اشاره به خیز رفسنجانی برای قبضه کردن مجلس خبرگان و زدن زیر آب ولی فقیه ؛ قبل از انتخابات مجلس خبرگان گفته بود " اقلیتی در صدد تغییر اوضاع خبرگان به نفع یک گروه اند و با استراتژی فتح سنگر به سنگر ؛ در اندیشه تصرف مجلس خبرگان هستند . این عده کارکرد مجلس خبرگان را متوجه نیستند و فکر میکنند ؛ میتوانند رهبری را مؤاخذه کنند " .

رفسنجانی در یک کلیپ تصویری که در سایت خود گذاشته بود ؛ به خامنه ای بخاطر چسبیدن به قدرت ؛ حمله کرده  و چنین نوشته است " کسانی که حسرت قدرت دارند ؛ کسانی که دل از قدرت نمی کنند ؛ کسانی که قدرت را برای خودشان ابدی و مادر زادی و ارث حساب میکنند " . او افراد باند خامنه ای را بعنوان  " اقلیتی محدود " و " ولایت مدار " مورد حمله قرار داده و میگوید ؛ آنها میخواهند مخالفین خود را با " دروغ ؛ تهمت ؛ توهین و تجسس " از میدان بدر کنند .

رفسنجانی در جمع دانشجویان در دانشگاه امیر کبیر ؛ خود را " امیر کبیر " و خامنه ای را " ناصر الدین شاه " تصویر کرد و گفت ( سایت کلمه ) " امیر کبیر ناصر الدینشاه را به قدرت رساند ؛ اما استبداد نمک نا شناسی کرد " . بدین ترتیب رفسنجانی ؛ هم نقش خود در بقدرت رسیدن خامنه ای را علنی کرده و به رخ او کشید و هم خامنه ای و اطرافیان وی را به دربار استبداد مقایسه کرد . در مقابل حرفها و موضع گیری تحقیر آمیز رفسنجانی در دانشگاه ؛ خامنه ای سکوت کرد و چیزی نگفت . بهمین خاطر ؛ به نظر میرسد که  ضعف و زبونی و بر خورد انفعالی خامنه ای با رفسنجانی نشانه آن است که دوران پسا خامنه ای در حال فرا رسیدن است .

اگر چه حملات متعدد دار و دسته ولی فقیه به رفسنجانی و خانواده اش و دستگیری و زندانی شدن فرزندش کمی به بهبود چهره سیاسی وی کمک کرده است ؛ ولی همه میدانند که رفسنجانی کسی است که باعث و بانی ورود خامنه ای به جایگاه ولایت فقیه و سپاه پاسداران به عرصه های سیاسی و اقتصادی کشور است .

اما رفسنجانی علیرغم سوابق ننگین گذشته و علیرغم اینکه به همه فسادها و جنایات این نظام آلوده است ؛ میخواهد به کمک بعضی از روحانیون کمتر آلوده به تباهی های نظام ــ اگر چنین چیزی وجود داشته باشد  ــ اگر بتواند ولی فقیه را حذف ــ اگر نه مشروط و محدود کند ــ و نظام دینی ی را که سیاستهای ولی فقیه و باندش در معرض سقوط و فروپاشی قرار داده است را ؛ نجات دهد .

مهدی هاشمی پسر هاشمی رفسنجانی در گفتگوی با بیژن فرهودی از مجریان پیشین بخش فارسی صدای امریکا گفت " اگر من ــ مهدی هاشمی ــ بگویم جمهوری اسلامی را قبول ندارم ؛ شما نباید باور کنید ؛ من جزو این سیستم هستم . من و پدرم جمهوری اسلامی را قبول داریم ؛ فقط مشکل ما ولایت فقیه مادام العمر است که اگر دوره ای شود ؛ همین قانون اساسی ما بسیار خوب خواهد بود " .

بر خورد تحقیر آمیز رفسنجانی با علی خامنه ای و خود را یگانه وارث انقلاب معرفی کردن ــ رفسنجانی با نقل قول از همسر خمینی گفته بود " امام انقلاب را به شما سپرده است " ــ  ؛ نشان از عرصه های جدی جنگ و نزاع دو باند است که اکنون با حمایت آشکار دولت حسن روحانی از رفسنجانی به پیش میرود . فرجام جدال و دعوای جناحها ؛ هم بدلیل سنگینی و اعتبار رفسنجانی و هم بخاطر اینکه ولی فقیه بسختی تن به عقب نشینی و تقسیم مسالمت آمیز قدرت با رفسنجانی را میدهد ؛ شدت گیری تنش و درگیری میان باندها ست ؛ که هر روز ابعاد تازه تری بخود میگیرد و بسمت درگیریهای خونین سوق می یابد .

 

د ــ روحانی و ریاست جمهوری :

مجموعه عوامل سیاسی ؛ اقتصادی ؛ اجتماعی بطور خاص خطر شورش و طغیان اجتماعی و همچنین بحرانهای بین المللی و در رأس آنها فشار تحریم منجر به شکل گیری جریان اعتدال و تدبیر ــ جریان حسن روحانی ــ در درون هرم قدرت گردید . هدف اصلی این جریان محدود و مشروط کردن قدرت ولی فقیه و مهار زیاده خواهی های وی و نیروهای نظامی و امنیتی و بویژه سپاه پاسداران ؛ برای سمت گیری نظام بسوی کاهش تنش با غرب و حل بحران اتمی است .

با شریک شدن در قدرت و قد علم کردن این جریان ؛ دیگر امکان بر گشت به گذشته و حفظ قدرت مطلقه برای ولی فقیه وجود ندارد . بعبارتی با سر بر آوردن این جریان ؛ تیشه به ریشه ولی فقیه نظام زده شده است  و البته این تنها راه پیشرو برای ادامه سیاست وابسته سازی و نجات از تحریم ها توسط روحانی است . والا در شرایط قدر قدرتی ولی فقیه تمام برنامه ها و اقدامات وی در زمینه سیاست خارجی و بخصوص در زمینه اتمی در مجلس دست نشانده ولی فقیه و اصولگرایان به چالش کشیده میشود و یا مستقیما با وتوی ولی فقیه ناکام میماند .

از طرف دیگر ورود حسن روحانی به دایره قدرت و رئیس جمهور شدن وی در واقع ؛ پاسخ اجباری ولی فقیه بود به آتش زیر خاکستر خشم نهفته مردم و جوانان ایران که در جریان قیام اعتراضی خرداد 88 ؛ خود را آشکار ساخته بود . در این قیام اعتراضی زنگ خطر جدی برای ولی فقیه به صدا در آمد و سیاست پیشگیری از تکرار آن ؛ از فردای خروش و فریاد " مرگ بر دیکتاتور " در دستور کار ولی فقیه و نهادهای امنیتی او قرار گرفت .

مجموعه عوامل ذکر شده باعث شد که ؛ خامنه ای که از ترس ریاست جمهوری رفسنجانی دستور داده بود شورای نگهبان او را رد صلاحیت کند ؛ از آنجا که به چرخشی در سیاست های گذشته نیاز داشت ــ و شخص رفسنجانی مهره مناسب برای چنین چرخشی بود ــ ؛ با قبول رئیس جمهور شدن حسن روحانی ؛ روح و برنامه های رفسنجانی را در کالید نظام جاری کرد .

خامنه ای با پذیرش اجباری حسن روحانی بعنوان رئیس جمهور ؛ از قدر قدرتی و قدرت مطلقه ای که با جنایت و خونریزی آن را حفظ کرده بود ؛ یک گام عقب نشست و بپذیرش شریکانی در فدرت ــ باند رفسنجانی ؛ روحانی ــ تن داد و رژیمی که با سرکوب و کشتار در قیام اعتراضی 88 یکسره شده بود ؛ باز هم تسلیم دو سرگی شد .

رئیس جمهور شدن حسن روحانی قطب بندیِ درونی حاکمیت را تغییر داد و توازن قوا در ساختار قدرت ؛ یک گام بسود رفسنجانی چرخش نمود و بعد از آن هاشمی رفسنجانی به مرکز ثقلی برای گرد آمدن مطرود شدگان سالهای اخیر ــ اصلاح طلبان و سایر دل بستگان نظام که طرد شده بودند ــ تبدیل شد و بدین ترتیب با ریاست جمهوری روحانی ؛ دوره ای پر تحول و پر تنش و مملو از کشاکش در رأس نظام شروع شد که هر روز بر دامنه آن افزوده میشود .

اما در مورد ماهیت حسن روحانی ؛ وی بخشی از طبقه حاکم و نظام است . آخوند است و از حوزه های علمیه سر بر آورده و فردی است که خود را به مکتب و حوزه های دینی شیعه مدیون میداند و براحتی مناقع ملی را در پای حفظ و مصلحت های نظام قربانی میکند . وی سالها فرمانده " قرارگاه خاتم الانبیاء " بوده و بواسطه 16 سال دبیری " شورای عالی امنیت ملی " و نماینده ولی فقیه بودن در این شورا ؛ با محافل امنیتی و سپاه سر و سر داشته و دارد و در سرکوب و انجام جنایات با آنها همگام بوده است . بعلاوه وی یار غار رفسنجانی در " مجمع تشخیص مصلحت نظام " میباشد . یعنی در بیشتر جرائم و جنایات هر دو باند ــ کلیت نظام ــ نظام شریک است .

 

ه ــ جنگ قدرت باندها و مسیر آینده :

اساسا" نفس تبدیل شدن رفسنجانی ؛ روحانی و .... ــ که از ابتدای تأسیس این نظام ضد ملی و جنایتکار در همه تصمیم گیریها و جنایات آن مشارکت داشته اند ــ به نماد اعتراض و نارضایتی مردم ؛ خود یک تراژدی است . کسانی که در فردایی که یک حکومت ملی و دموکراتیک اداره کشور را بدست بگیرد ؛ در زمره کسانی هستند که باید محاکمه شده و در پیشگاه ملت شریف ایران ؛ جوابگوی اعمال خود و ویرانی کشور باشند .

واقعیت این است که صرفنظر از سهم بری بیشتر از قدرت ؛ عامل بسیار مهم در تشدید درگیری میان باندها و جناحهای درونی رژیم ؛ ترس از آینده تیره و تاری است که در چشم انداز رژیم قرار دارد . باند رفسنجانی ـ روحانی به نوعی در حال فرار از وضعیت رقت باری است که همه باندها و دستجات نظام و از جمله خود آنها در بوجود آمدنش سهیم بوده اند . هر کدام از باندها در حالیکه حریصانه و با ولع تمام برای کسب قدرت و تصاحب سهم بیشتر تلاش میکند ؛ با متهم کردن دیگری میخواهد برای خود فرجه بقاء بخرد .

علاوه بر آن باید گفت ؛ مخالفتهای خاتمی ؛ رفسنجانی ؛ روحانی و کلیه اصلاح طلبان با ولی فقیه و ساز و کارهای سیاسی او برای اینست که ؛ اپوزیسیون بر اندازِ رژیم میدان دار نشده و کلیت نظام را واژگون نسازد . بنابراین در جناح بندیهای درون حکومتی ؛ علیرغم تفاوت در روشها و سلیقه ها ؛ عملکرد همه نیروها و جناح ها در راستای منافع خدشه ناپذیر نظام دینی حاکم و پیشگیری از سرنگونی آن است . بهمین خاطر ؛ حفظ و برقراری حاکمیت ولی فقیه مرز سرخ همه اصلاح طلبان و دار و دسته رفسنجانی ؛ روحانی و ..... میباشد .

ضمن اینکه مردم ایران میدانند که محمد خاتمی ؛ رفسنجانی ؛ حسن روحانی و دیگر اصلاح طلبان ؛ نمی توانند در چارچوب یک حکومت دینی و ایدئولوژیک به تضاد دین سالاری ؛ تبعیض و بی عدالتی جنسیتی ؛ قومی و دینی و سایر معضلات گریبانگیر این نظام پاسخی جدی و واقعی داده و به تبعیض و بی عدالتی و دیگر ناهنجاریهای اجتماعی پایان دهند . یعنی باید گفت ما را به خیر این جماعت رضا نیست ؛ شر نرسانند . 

بنابراین همانطور که در بخش اول مقاله توضیح داده ام ؛ از دل جنگ و دعوای باند های دزد و غارتگر نظام دموکراسی ؛ آزادی ؛ عدالت و برابری بیرون نمی آید . اما به جنگ درونی باندها نباید بی توجه بود . چرا که ؛ این جنگ و درگیریها به تضعیف پایه قدرت نظام و تحلیل باندهای قدرت منجر میشود . بنابراین باید از شدت گیری آن استقبال نموده و آن را در راستای مبارزه با کلیت نظام ؛ مورد استفاده قرار داد ؛ بخصوص اگر بتوان جنگ باندها را بدرون خیمه ولایت فقیه هدایت کرد .

اما باید هوشیار باشیم و دقت کنیم ؛ به این دعوا که هیچ مضمونی جز غارت و سهم بری بیشتر از ثروت ملی و دست یابی به راههای حفظ بقای نظام ندارد ؛ وجهه ی عقیدتی و آرمانی ندهیم . باید بدون مشارکت و یاری رساندن به طرفین دعوا برای تشدید منازعات تلاش نمائیم و از آن بعنوان تاکتیکی برای سرنگونی کلیت نظام استفاده کنیم . یعنی مردم ؛ مخالفین و جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران بهیچوجه نباید خود را خرج جنگ و دعواهای درونی نظام نمایند و یا به نفع  یکی از طرفین دعوا سمت گیری کنند .

همچنین نباید منتظر بنشینیم که شاید از دل بحرانهای متعدد و لاعلاجی که رژیم را احاطه کرده اند ــ از جمله جنگ و دعوای باندها ــ ؛ استبداد دینی کله پا شود و خود بخود زمین بخورد و یا در اثر شدت گیری جنگ و جدال جناحهای رژیم ؛ اوضاع بهم یخورد و رژیم سرنگون شود . باید بدانیم که جنگ درونی باندها بدون حضور فعال مردم به بارِ مفید نخواهد نشست .

در آخر اینکه ؛ تأکید میکنم که هر استحاله ای که رفسنجانی و روحانی طراح و پیش برنده آن باشند ؛ در برگیرنده هیچ سودی برای آزادی مردم ؛ رفاه و بهروزی آنان نمی باشد . هوشیار باشیم و  گول شعارها و وعده و وعیدهای تو خالی رفسنجانی و روحانی را نخوریم . هیچ راه نجاتی جز اینکه ؛ مردم با غیرت ایران با نیرو و بازوان توانمند خود تغییرات را بوجود آورند ؛ برای رهایی از جهنم آخوندها وجود ندارد .

 

08.06.2015 ( 18 خرداد 1394 )

arezo1953@yahoo.de

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.