رفتن به محتوای اصلی

پیروزی نیروهای چپ در اسپانیا
29.05.2015 - 11:02

«پابلو ایگله سیاس» نامی است که امروزه امید را در دل جوانان اسپانیایی و به تبع آن در دل مردمی که از سیاستهای سنتی رهبران اتحادیه اروپا به تنگ آمده‌اند، فروزان کرده است. بار دیگر بعد از «الکسیس تسیپراس» یونانی، این رهبر 36 ساله «پودوموس» هست که در یک انتخابات استثنایی پیروزی را به اردوی زحمتکشان آورده است. من در مقاله‌ای که در زمان پیروزی حزب چپگرای «سیریزا» نوشته بودم، تاکید داشتم:

«هوشیاری سیاسی و فرصت شناسی استثنایی که مردم یونان از خود نشان دادند، شاید دریچه‌ای باشد بسوی روشنایی، روشنایی که از مردم فقیر اروپا دریغ شده است. حرکتی که مردم یونان در این انتخابات از خود نشان دادند، به احتمال خیلی زیاد تلنگری خواهد شد برای مردم سایر کشورهای نسبتا" فقیر اروپایی. و چه بسا پرچم جنبش سوسیالیستی و عدالت خواهی، این بار در اروپا به اهتزاز در آید.(1)

آیا اکنون این اسپانیا نیست که همین جنبش زحمتکشان را تداوم می‌بخشد؟ آیا حق دارم دوباره بنویسم:

«اینبار انتخابات (یونان) اسپانیا و نتیجه حاصله آن، اعتماد به نفس را در درون تمام چپهای جهان افزایش داده و امید را که در زیر هیاهوی تبلیغاتی سرمایه‌داری رو به افول نهاده بود، برای فتح مواضع جدید و پیشرفت‌های بیشتر شکوفا کرده است. اینست آن نقطه پر نکته که قلب انسان را مالامال از شادی می کند...!»(2) بگذریم...

انتخابات محلی اسپانیا برای دولت‌های ایالتی و شهرداری‌ها که روز یکشنبه برگزار شد، حاکی از سقوط حزب حاکم «مردم» و فراهم شدن زمینه سیاسی برای قدرت یابی احزاب چپگرا گردید.
مردم اسپانیا در انتخابات روز یکشنبه، صحنه سیاسی کشور را تغییر داده و بر خلاف آرزوها و انتظارات «حزب مردم» به آنها پشت کردند.

چندین سال سیاست ریاضت اقتصادی که افزایش مالیاتها و کاهش درآمدها را در پی داشت به همراهی فساد مالی سیاستمداران احزاب حاکم، سبب روی آوری توده مردم به احزاب چپگرا گردیده است.

جنبش مخالفان دولت اسپانیا به سردمداری حزب چپگرای «پودموس»، پیروز بزرگ انتخابات شورای شهر و شهرداری‌های اسپانیا شده است. در انتخابات روز یکشنبه، حزب پودوموس که به خاطر مبارزه علیه ریاضت اقتصادی شهرت پیدا کرده است، به همراه دیگر احزاب مخالف دولت، توانست در بیشتر شهرهای اسپانیا از جمله «بارسلون» بر حزب حاکم «مردم» پیشی گیرد.

«پابلو ایگله سیاس» بنیانگذار و رهبر حزب پودوموس پس از این پیروزی گفت: «امشب یک شب جادویی در اسپانیاست. روزهای بعد روزهای آغازین تغییرات است. هنگام انتخابات اروپا من گفته بودم که: در اسپانیا تغییرات امکان پذیرست. این مسئله اکنون به واقعیت تبدیل شده است. من فکر می‌کنم این بهار تغییرات برای ما، پیروزی در انتخابات نوامبر را علیه حزب مردم به ارمغان خواهد آورد.»

پدر «پابلو ایگله سیاس»، محقق و پروفسور تاریخ و مادرش وکیل امور سندیکایی می‌باشد؛ پدرش قبلا" زندان کشیده و مادرش نیز بشکل زیرزمینی مبارزه کرده است. وی از سن 14 سالگی فعال در سیاست و عضو اتحادیه جوانان کمونیست اسپانیا بوده، پروفسور علوم سیاسی دانشگاه مادرید، تحلیلگر سیاسی و مودراتور برنامه‌های بحث در تلویزیون می‌باشد. پابلو ایگله سیاس، بنیانگذار و رهبر حزب پودموس می‌گوید: «دستور العمل کار ما بسیار روشن است. ما دستهایمان را بسوی همه دراز می‌کنیم اما هر کسی که می‌خواهد با ما به توافق برسد باید در نظر داشته باشد که راه ما در سیاست‌ورزی آینده باید از آنچه تا کنون انجام شده است متفاوت باشد.» ایگله سیاس در اصل با همین شیوه، به ائتلاف‌های گوناگون جهت نیل به پیروزی دست زده است. برخی از کاندیداهای سرشناس با اینکه عضو پودوموس نبوده‌اند ولی حزب بعلت اهداف مشترک با آنها در حیطه تغییرات، از کاندیداتوری آنها حمایت کرده است.

پودوموس، حزب نوساخته، حاصل جنبش خیابانی «خشمگینان» (کسانیکه از وضعیت اجتماعی موجود عصبی و خشمگین هستند) می‌باشد. پودوموس به رهبری ایگله سیاس توانست در عرض چند ماه بعد از تاسیس (در اکتبر 2015)، قدرت سیاسی موجود در جامعه اسپانیا را که مدت 32 سال بین احزاب «سوسیالیست» و «مردم» دست به دست می‌شد، بشکند. ایگله سیاس منتقد دولت و الیگارشی وابسته به آن می‌باشد، تغییر قانون اساسی، تغییر سیاست در قبال اتحادیه اروپا، وضع قوانین اساسی به نفع زحمتکشان و... در برنامه آتی وی و پودوموس قرار دارد.

حتی خانم «مانوئلا کارمنا» قاضی بازنشسته 71 ساله از کمونیست‌های سابق که یکی دیگر از چهره‌های حاضر در جناح مخالف دولت بود و برای کسب مقام شهرداری مادرید در انتخابات شرکت کرده بود، در ائتلافی به نام «مادرید اکنون» با احزاب «سوسیالیست» و «پودوس» به عنوان شهردار مادرید، برگزیده شد. در برنامه 100 روزه آینده «کارمنا» که از روز 13 ژوئن آغاز می‌شود، از حالا در کنار اقدامات اجتماعی دیگر، جلوگیری از اخراج‌های بی رویه، آب و برق مجانی برای نیازمندان و خدمات عمومی حتی برای پناهندگان غیر قانونی قرار دارد.

«آدا کولائو» چهره‍ دیگر جنبش ضد دولتی «خشمگین‌ها» در بارسلون در صدر لیست قرار گرفته و از نامزد حزب محافظه کار پیشی جسته است. اکنون معلوم شده است که او شهردار مسلم بارسلون می‌باشد.

خانم آدا کولائو در شب انتخابات گفت: «لازم نیست کسی را ترس و واهمه فراگیرد، ما می‌خواهیم تنها گرسنگی و فساد را زیر و رو کنیم!» وی پس از اعلام نتایج اولیه گفت: «امشب اتفاق مهمی افتاد... این نامزدی اجازه داد که در عرض چند ماه، بارسلون و شهرداری این شهر به دست مردم بیافتد.»
آدا کولائو که اولین بار با مخالفت با «جنگ عراق» و «سیاست جهانی سازی» وارد سیاست شده بود، در سالهای اخیر، به دلیل راه اندازی کارزار حمایت از کسانی که خانه‌هایشان را در بحران اقتصادی از دست داده بودند، مشهور شد. از آغاز بحران اقتصادی در اسپانیا، صدها هزار نفر به علت عدم توانایی در بازپرداخت اقساط وام مسکن، مجبور به واگذاری خانه‌هایشان به بانک‌ها شده و بی خانمان شده‌اند. جلوگیری از بی خانمان شدن هزاران تن نکته درخشانی است که در پرونده خانم کولائو قرار دارد. او نیز به سیاست ریاضت اقتصادی دولت اعتراض دارد و خواهان تغییرات اساسی در جامعه است.
«مانوئلا کارمنا» شهردار آینده مادرید و آدا کولائوشهردار بارسلون، نمادهای تغییرات سیاسی در اسپانیای امروز هستند. هر دو، جنبشهای ضد سیستم را در سخت‌ترین لحظات بحران نمایندگی کرده‌اند و می‌توانند در اطراف خود مردمانی را گرد آورند که الزاما در گذشته با آنها گرایشهای یکسانی نداشتند. نقطه مشترک هر دو آنها این است که از سوی حزب چپگرای پودموس، پشتبانی شده‌اند. نخستین برنامه کاری آنها مذاکراه برای شکل دادن به ائتلافی برای مدیریت مناطق تحت کنترلشان است.

اکنون می‌توان براحتی تحلیل کرد که، بر خلاف آنچه که حزب مردم، حزب حاکم انتظار داشت رای آنها بلاتغییر خواهد ماند، مردم اسپانیا به آنها پشت کردند و به خاطر چهار سال اعمال ریاضت‌های اقتصادی و افزایش مالیات‌ها که منجر به افزایش بیکاری، کاهش دستمزدها و کاهش قدرت مالی اسپانیایی‌ها شد، این حزب را تنبیه کردند.

از سوی دیگر، فاش شدن فسادهای مالی اعضای حزب مردم در مطبوعات، باعث شدند که مردم از این حزب که وعده داده بود که فسادهای مالی دولت قبلی سوسیالیست را نادیده نخواهد گرفت و آنها را دادگاهی خواهد کرد، دلشکسته شوند.

مردم اسپانیا در حالی خود را برای تنبیه نهایی دولت در انتخابات شش ماه دیگر آماده می‌کنند که کلید سرنوشت کشور در دست احزاب جدیدی می‌باشد که خود، حاصل «خیزش مردمی» و «جنبش‌های اجتماعی» می‌باشد.

«خورخه فرناندز دیاز» وزیر کشور اسپانیا اذعان کرد که مسائل فساد مالی اعضای حزب حاکم «مردم» ضربه مهمی به این حزب در انتخابات محلی یکشنبه گذشته برای شهرداری‌ها و ایالت‌ها وارد کرده است.

 حوادث آینده اسپانیا و بویژه انتخابات سراسری آن در ماه نوامبر آینده، نشان خواهند داد که نیروهای چپ و سوسیالیست از چه درجه محبوبیتی در بین مردم برخوردارند و در روند بازسازی آینده چه نقش مهمی را به عهده خواهند گرفت. چیزی را که می‌شود با قاطعیت گفت عبارت از اینست که زمین زیر پای قدرتمندان می‌لرزد و نظام خشن و غیرانسانی سرمایه‌داری، هر روز با بحرانهای جدیدی رو در رو می‌شود و ایده‌های سوسیالیستی و عدالت‌خواهانه هر روز بیش از پیش مقبولیت عامه پیدا می‌کنند.  

*1 و 2) «پیروزی حزب چپ رادیکال در یونان، نوید بخش پیروزی‌های دیگر»

http://iranglobal.info/node/42561

                                                          

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.