رفتن به محتوای اصلی

مرغ عزا و عروسی ای، به نام ملت فلکزده ی ایران
نگاهی به مقاله «ایرانیان؛ نژادپرست، ناسیونالیست...»
19.05.2015 - 21:59

در همین اروپای مثلاً متمدنتحقیر خارجی ها و اِعمال انواع تبعض وتوهین به آن ها ، آشکارا و به گونه‌ای مستمر، دیده می‌شودحذف و اخراج کارگران خارجی،در اولویت های سیاست‌های انتخاباتی احزاب راست اروپایی است.از سال های ۹۰ میلادی شاهدیم ،که اعضای برخی جریانات راست افراطی اروپا ، مسکن خارجی ها را همراه با ساکنانش به آتش می کشنداما، « مهرداد B » ها ، هیچگاه جرئت نکرده اند،یا به صرافت نیفتاده اند ، اروپاپیان را نژادپرست بخوانندزیرا می‌دانندکه در این کشورها ، افکار عمومی همواره حاضر و ناظر است و مرجعی به نام « مدعی العموم » وجود دارد ،که بابت توهین به ملت ،به دادگاه شان می‌کشد. 

اما، وقتی نوبت به مردم فلکزده ی ایران می‌رسد، پروایی ندارند که از کاه ،کوهی بسازند و برخی برخوردهای اجتناب‌ناپذیر و در عین حال گذرا را، به پدیده ی نژادپرستی ربط بدهند و ایرانیان را نژادپرست بخوانند.
---------------------------------------------------------- 
دو مأمور پلیس ِ مستقر در فرودگاه جده ، به بهانه مشکوک شدن به دو نوجوان ایرانی، آنان را از سایرین جدا می کنند و در بخش دیگری از فرودگاه ، مورد تعرض جنسی قرار می‌دهند.
شناعت کار در حدی است که نفرت دوست و دشمن را ، در جهان بر می انگیزد اما، برخی از عناصر اپوزیسیون ، به جای آنکه مجامع حقوق بشری را بابت ِ رذالت ِکارگزارن ِ آل سعودبه چالش بکشند، واکنش ِ گذرا ی افکارعمومیدر اعتراض به این بربریت آشکار را ، به « مقوله ی نژادپرستی » ربط می‌دهند!
سامانه اینترنتی « دویچه وله« ( در ربط با آنچه که تبعات این حادثه می‌نامدبا آقایان سعیدA و مهرداد B گفت و گو می کند و حاصل این گفت و گو را در هیئت یک گزارشتحت عنوان «ایرانیان؛ نژادپرست، ناسیونالیست، بیگانه‌‌ستیز یا هیچ‌کدام؟» ، در فضای عمومی نشر می‌دهد.۱

گزارشگر دویچه وله به منظور روشن کردن جوانب ِ سئوالی که با دو مهمان خود در میان می گذارد)‌ در سطور آغازین گزارش، از واکنش افکار عمومی (در ربط با حادثه ی فرودگاه جدهو برخی جنبه‌های دیگر موضوع مورد بحث می گوید؛ بی‌آنکه به منبع اطلاعاتی خود اشاره‌ای کرده باشد2
ادعاهای گزارشگر دویچه وله ، در مورد تبعات ناشی از رویداد فرودگاه جده(که ظاهراً، باید جزو مسموعات گزارشگر باشد، تا خبری موثق!) از این قرار است:
ادعای نخست دویچه وله : « در برخی از تجمعات شهرها نیز شعار "مرگ بر اعرابشنیده می‌شد. ».( دویچه وله ، نمی‌گوید ، در کدام شهرها ؟)
حاصل جست‌و‌ جو (در فضای مجازیتنها یک ویدئو کلیپ با زیر نویس : «شعار مرگ بر عرب در شهر کرج») بوداما (بر خلاف نوشته ی زیر لینکدر این ویدئو کلیپ ، از شعار « مرگ بر عرب» خبری نیستبلکه تعداد معدودی جوان هیجانزده، شعار : « واویلا، واویلا، عرب گمشو بیرون» سر می دادند . (که  یقیناً ، نه فقط نسنجیده ، بلکه آزاردهنده است3
ادعای دوم دویچه وله : « سیل نوشته‌های خشم‌آلود کاربران شبکه‌های اجتماعی پس از واقعه فرودگاه جده (آزار جنسی دو نوجوان ایرانیدر بیشتر موارد نه متوجه آن دو پلیس خاطی بلکه متوجه کل اعراب بود. »
دویچه وله ، در این مورد ، منبعی در اختیار خواننده قرار نمی‌دهدجست‌و‌جوی نگارندهدر فضای مجازیبرای یافتن اطلاعاتی در این مورد ، به جایی نرسید.
ادعای سوم دویچه وله در متن گزارشگر دویچه وله، لینکی ، با عنوان « ممنوع شدن حضور افغان‌ها در دو استان ایران» درج شده است4
در بخشی از گزارش مربوط به این لینک می‌خوانیم : « محمد تهوری، معاون وزیر کشور و مدیر کل امور اتباع خارجی این وزارت‌خانه، می‌گوید در پی درخواست مدیران دو استان مازندران و هرمزگان حضور شهروندان افغان در این دو استان ممنوع شده است». این خبر در تاریخ 14.07.2012 در دویچه وله درج شده است.
من از اجرا یا عدم اجرای این طرح ، در استان هرمزگان اطلاعی ندارم اما، پس از تماس با دوستیکه ساکن مازندران است مطلع شدم که:
گرچه مدت‌ها پیش ، زمزمه ی چنین تصمیمی از سوی مسئولان استان مازندران، به گوش می رسید، اما این تصمیم هرگز عملی نشد .طرف گفت و گوی من می گفت ، اخیراً ، مسابقه ی فوتبالی در استادیوم آزادی شهر ساری بین تیم ملی امید ایران و تیم امید افغانستانبر گزار شدکه حدود هشتادهزار افغانیبه عنوان تماشاچی در آن حضور داشتند.5

وقتی ادعای تحقیر و توهین به افغانی ها را با دوستم در میان گذاشتم ، سخت حیرت کرد می گفت، وضعیت در اینجا به گونه‌ای شده است که ، برخی حرفه ها و کسب و کار، در انحصار افغانی ها است و کسی از این بابت دغدغه ای نداردبه علاوه، ازدواج افغان ها، با زنان و دختران مازندرانی، پدیده‌ای کاملاً متعارف و جا افتاده است.

ادعای چهارم دویچه وله : « در شهرهای مختلف تابلوهایی در اماکن عمومی نصب شده بود که با جمله "ورود افغانی ممنوعاین "غریب‌گزبودن را فریاد می‌زد.».6
گزارشگر دویچه وله نمی‌گوید ،این اطلاعات مربوط به کدام شهرها است از کم و کیف قضایا هم هیچ نمی گوید کمی جست‌و‌جو در اینترنت نشان می دهد، این تصمیم  به طور مشخص ، در اصفهان از سوی مسئولان دولتی گرفته شد،که از قضا ، مورد اعتراض مردم واقع شده است.    به نقل از دویچه وله  می خوانیم :
«
خبرگزاری محلی ایمنا که خود را "تریبون جهانی کلانشهر اصفهانمعرفی می‌کند روز جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۱ از قول مسئول كمیته انتظامی ستاد تسهیلات سفر اصفهان، احمدرضا شفیعی نوشت «به منظور رفاه شهروندان نیروهای این کمیته با همکاری پلیس امنیت و اداره اماکن در روز ۱۳ فروردین از ورود افاغنه به پارک کوهستانی صفه جلوگیری می‌کنند.» انتشار این خبر با اعتراض‌های شدیدی روبرو شد که دامنه‌ی آن در روزهای اخیر و در دنیای مجازی مدام گسترده‌تر می‌شود . »7 
گزارشگر دویچه وله، پس از درج داده‌های مذکور که نه منبع خبر مشخص است و نه کم و کیف قضایا معلوم این پرسش را با مهمانانش در میان می‌گذارد:
« 
آیا این‌ها تنها رفتارهایی خارجی‌ستیزانه یا بیگانه‌گریز هستند؟ یا می‌توان آن‌ها را مصداق نژادپرستی دانست؟ آیا ایرانیان، ملتی نژادپرستند؟»

پاسخ آقای سعید A ( به این پرسشمنفی استایشان ، گرچه در مورد صحت و سقم اطلاعات گزارشگر دویچه وله چون و چرا نمی کند و تلویحاًبر آن ادعا ها صحه می‌گذارد ، معذالک، اتهام «نژادپرستی ایرانیان» را رد می کند :
« 
با دقت و وسواس علمی نمی‌توان این واکنش‌ها را نژادپرستانه دانست، به عنوان مثال رفتارهای ایرانیان در واکنش به واقعه فرودگاه جده به نظر من می‌تواند مصداق عرب‌ستیزی یا تنفر از اعراب باشد، اما مصداق نژادپرستی نیست
و سپس می افزاید :«[ نژاد پرستی، واژه ی بسیار سنگینی است که باید با احتیاط به کار برده شود. »
آقای سعید A ، در موردبرخورد با افغان ها معتقد است : « اصطلاح نژادپرستی را نمی‌توان اطلاق کرد چرا که اصولا نژاد افغان‌ها با ایرانی‌ها متفاوت نیست و این رفتارها بیشتر مصداق خارجی‌ستیزی یا افغان‌ستیزی هستند
گزارشگر دویچه وله ، در مورد نظر مهمان دومش آقای مهرداد Bمی‌نویسد :
«
آقای مهرداد B ،رفتار ایرانیان به خصوص با افغان‌ها را مصداق نژادپرستی می‌داند، چرا که اصولا معتقد است بیگانه‌ستیزی یکی از اشکال نوین نژاد پرستی است
در‌واقع ، آقای مهرداد B ( به صراحت به ملت ایران، اَنگ نژادپرستی می‌زند.
او بر این باور است که : « امروز در کل جهان غرب هم شاهد این هستیم که نژادپرستی نوین بیشتر یا بر تفاوتهای فرهنگی تاکید میکند یا بر بیگانه ستیزییعنی اینها بخشی از گفتمان جدید نژادپرستیستبه این معنی رفتار با مهاجرین یکی از معیارهای میزان تمایلات نژادپرستی در یک کشور است
موردی که آقای مهرداد B ، تحت عنوان «نژاد پرستی فرهنگی» مطرح می‌کند و «نوین» اش می‌نامد، اولاً بیش از یک قرن سابقه دارد و ثانیاً ربطی به افغان ها نداردما ایرانیان ، با افغان ها بیش از ۲۵۰۰ سال)فرهنگ مشترک داریم.
توضیح بیشتری بدهم:
مقوله ی « نژادپرستی فرهنگی » ، در پیوند با تفکر « اروپا محوری» ( و آنچه که به « فرهنگ اروپایی» موسوم استمعنی می‌یابد.
نگاه برخی از متفکرین عصر روشنگری، به مقوله ی « فرهنگ» ، قوم مدارانه و نژادپرستانه بودبه عنوان نمونه ، فلسفه ی تاریخ هگل، فلسفه ای « اروپا محور» استهگل بر این یقین است که « بسطِ آزاديِ روح در ميان اقوام و ملل دیگر ، هرگز به پای اقوام اروپاي شمالی نخواهد رسید» .به باور او، شرایط طبیعی و جغرافیایی،در همه جای زمین،زمینه و امکانی یکسان، برای ظهور فرهنگ انسانی فراهم نیاورده است نگاه هگل آنجا که می‌گوید، «فلسفه ، در روح و جان ژرمنی امکان شکوفایی می‌یابد» ) بی« اما »و «چرا» ، نژادپرستانه است.

به علاوه، آقای مهرداد B ، اگر عنایتی هم به اصطلاح « جغرافیای فرهنگی» می‌انداخت ، گمان نمی‌کنم دست به چنین خَبط و خطایی می زد یکی از ویژگی‌های باشندگان کشور های ایران، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان و … فرهنگ مشترک است و محض یادآورییکی از نمونه‌های بارز این فرهنگ مشترک، برگزاری جشن نوروز استبنا بر این ، آقای مهرداد B، از کدام تفاوت فرهنگی بین ایرانی‌ها و افغانی ها سخن می گوید؟

ایشان می افزاید« «وقتی به کسی در فرودگاه جده تعرض میشود و بعد مردم شعار "مرگ بر عربسر میدهند، یعنی تعمیم رفتارهای نادرست آن دیگری به کل مردم یک کشور و خود این جلوه دیگر و نشانهای از نژادپرستیست

آقای مهرداد B ( که انگ نژادپرستی به ایرانیان می‌زند)حتی از طرح واقعه و بیان رذالت ِ دو مأمور پلیس فرودگاه جده نیز اکراه داردانگار ، نگران آن است که مبادا به تریج قبای شیوخ عرب بر بخورد و از این رهگذر ، تهمت عرب ستیزی به ایشان بزننداز این رو، تنها ، اشاره ی گنگ و گذرا به جریان می‌کند ، تا متعاقبش بنویسید : « بعد مردم شعار "مرگ بر عربسر میدهند»!

می‌پرسمچه کسی و در کجا « شعار مرگ بر عرب » سر داد؟ این ادعای آقای مهرداد B ، از شنیده های ایشان است یا مدرکی هم در اثباتش دارد؟ و اگر مدرکی دارد ، چرا ارائه نمی‌کند؟

گیریم ، در یکی – دو جا، کسانی مرگ بر عرب گفته باشند که اگر گفته باشند، کار بسیار ناپسند و نکوهیده ای کردند) .اما، این ها چه ربطی به هفتاد ملیون ایرانی دارد ،که آقای مهرداد B ، نژاد پرست شان می‌خواند
از این گذشته، گر چه از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون،در نماز جمعه ها و راهپیمایی ها و … بی‌وقفه ، مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی و مرگ بر اسرائیل گفته شد، اما هیچگاه ، این « مرگ بر ...» گفتن ها ، به نژادپرستی تعبیر نشده استآیا، نژاد پرست خواندن ایرانی‌ها از بابت شعار مرگ بر عرب که هنوز مصداقی در تأئیدشان در دست نیست نوعی ژست روشنفکرانه، برای خوشایند مجامع حقوق بشری و ... نیست؟!

گزارشگر دویچه وله می‌نویسد:
«
از دید آقای مهرداد B ، برخورد برخی از ایرانیان با گروه‌های قومی داخل ایران نیز خود شاهدی بر وجود همین ناسیونالیسم افراطی استبه اعتقاد او ناسیونالیسم افراطی ایرانی با نوعی تبعیض قومی در جامعه ایران همراه است که با شعار "یک ملت، یک فرهنگجامعه چند فرهنگی ایران را بهرسمیت نمیشناسداین جامعه‌شناس تاکید می‌کند که به رسمیت نشناختن حقوق اقلیتهای قومی بخشی از گفتمان نژادپرستی نوین است. »

من از این همه نسنجیده سخن گفتن، سخت در حیرتم!
۱این « برخی از ایرانیان » چه کسانی هستند و آن رفتاری که به گمان آقای مهرداد Bناظر بر « ناسیونالیسم افراطی« است، چگونه است؟
۲ایران ، گرچه کشوری چند زبانی است، اما جامعه‌ای چند فرهنگی نیستدر واقع، یکی از ویژگی‌های همه ی اقوام داخل ایران، تاریخ و فرهنگ مشترک است.آیا فهم این واقعیت بدیهی، اینقدر سخت است؟یا مشکل از بلندی دیوار حاشا آقای« مهرداد B » است؟
۳ ـ « چه کسی» ، حقوق اقلیت ها را به رسمیت نمی‌شناسد؟
آنچه که در ایران، بر همه ی ایرانیان ، بالسویه اعمال می شود،ناشی از سیاست رژیم است ، نه « حاکمیت » ، قومی کدام قوم؟بر اقوام دیگر .
در همین اروپای مثلاً متمدنتحقیر خارجی ها و اِعمال انواع تبعض و توهین به آن ها ، آشکارا و به گونه‌ای مستمر، دیده می‌شودحذف و اخراج کارگران خارجی،در اولویت های سیاست‌های انتخاباتی احزاب راست اروپایی است.از سال های ۹۰ میلادی شاهدیم ،که اعضای برخی جریانات راست افراطی اروپا ، مسکن خارجی ها را همراه با ساکنانش به آتش می کشنداما، « مهرداد B » ها ، هیچگاه جرئت نکرده اند،یا به صرافت نیفتاده اند ، اروپاپیان را نژادپرست بخوانندزیرا می‌دانندکه در این کشورها ، افکار عمومی همواره حاضر و ناظر است و مرجعی به نام « مدعی العموم » وجود دارد ،که بابت توهین به ملت ،به دادگاه شان می‌کشد.

اما، وقتی نوبت به مردم فلکزده ی ایران می‌رسد، پروایی ندارند که از کاه ،کوهی بسازند و برخی برخوردهای اجتناب‌ناپذیر و در عین حال گذرا را، به پدیده ی نژادپرستی ربط بدهند و ایرانیان را نژادپرست بخوانند.

من مدعی نیستم که در ایران، در همه حال با افغان ها به انصاف و مروت رفتار می‌شودهمانگونه که ایرانی ها، با خودشان نیز در همه حالبا مدارا رفتار نمی‌کنند.

من منکر رفتار بعضاً غیر منصفانه ی برخی از مردم و به‌خصوص پیمانکاران بخش ساختمانی ، با افغان ها نیستم و از این بابت به سهم خودسخت احساس عذاب وجدان می‌کنممن وقتی بی سرو سامانی و آوارگی و استیصال این مردم مصیبت زده را پیش رو مجسم می کنم، دلم به درد می‌آید اما، باید انصاف داد که ملت ایران ، با همه مشکلاتی که خود دارد، به سه ملیون افغانی پناه داده است.

وقتی مردم یک کشور، در بسیاری موارد، حرمت یکدیگر را نگه نمیدارند و با هم به انصاف و مروت رفتار نمی‌کنند ، انتظار اینکه ، با همه ی سه ملیون افغانی ساکن ایران، در همه حال منصفانه رفتار کنند، زیاده خواهی استدرست همانگونه که نژاد پرست خواندن ایرانی ها در خوش‌بینانه ترین تعبیرنشانه ی کج اندیشی است.


---------------------------------------------------------------------------------------
 

1http://www.dw.de/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%…/a-18432590 

2-از گزارشگر دویچه وله باید سپاسگزار بود که به عکس آنچه که در سایت B.B.C معمول است )در عنوان گزارش،حکم به نژادپرستی ایرانیان صادر نکرد ، بلکه احتمالات دیگر را هم در نظر گرفت.

3-https://www.youtube.com/watch?v=yHltEQm-U0Q

4-http://www.dw.de/%D9%85%D9%85%D9%86%D9%88%D8%B9-…/a-16097951

5http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940109000660

6-http://www.dw.de/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B4%…/a-15853159

7-https://www.facebook.com/tavaana/posts/905313712847976

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
اميل رسيده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.