رفتن به محتوای اصلی

فصل جدید مبارزات جنبش های اعتراضی+فیلم
گزارش کامل
19.04.2015 - 21:00

اغاز فصل جدید مبارزات جنبش های اعتراضی در ایران 
گزاراشات تکمیلی
از ابتدای ماه اسفند 93 شاهد اعتراضات گسترده هزاران کارگر، معلم، پرستار، بازنشسته و بخش های حقوق بگیر جامعه بر سر زندگی و معیشتشان و حمایت زندانیان سیاسی، سازمان و نهادهای مختلف،قشر جوان جامعه از این اصناف بودیم. محور اصلی این اعتراضات خواست افزایش فوری دستمزدها بود و شعار واحدش به عنوان اولین قدم ، پرشدن فاصله خط فقر با سطح دستمزدهابود. سوت آغاز مبارزه بر سر این خواست را هزاران کارگر ایران خودرو در بهمن ماه به صدا در آوردند و بعد اتفاقاتی چون بیانیه مشترک ٦ تشکل کارگری بر سر خواست افزایش دستمزدها و بیانیه هایی از طرف زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر، به تجمع اعتراضی کارگران درمقابل مجلس در اعتراض به سطح نازل دستمزدها و با شعار خط فقر سه میلیون، حداقل دستمزد ٦٠٨ هزار تومان به ابتکار هماهنگ کنندگان طومار ٤٠ هزار امضا، تجمعات هزاران نفره معلمان در دهم اسفند، تجمعات چندین هزار پرستار در تهران، تجمعات کارگران بازنشسته صنایع فولاد ، ابعادی اجتماعی به این مبارزات داده و فصل جدیدی در جنبش اعتراضی کارگران و کل جامعه گشود. 
همان طور که میدانیم این اعتراضات ادامه دارد، کارگران، معلمان، پرستاران، بازنشستگان، فعالین محیط زیست با اولتیماتوم هایشان سال ٩٣ را به پایان رساندند و منتظر پایان تعطیلات و پیگیری خواستهایشان در سال 94 شدند. نگاهی می اندازیم به ادامه این مبارزات در فروردین سال 94
دوشنبه سوم فروردین
هزاران نفر از مردم شهر خرمشهر با شعار(آزادی، آزادی) یاد یونس عساکره را گرامی داشتنند.
مراسم خاکسپاری یونس عساکره، صحنه اعتراض جوانان به بیکاری و بی تامینی و برای آزادی بود. این مراسم ساعت ٩ صبح سوم فروردین 94 با تجمع هزاران نفر از جوانان شهر خرمشهر در خیابان‌های اطراف “حسینیه‌ کوت‌ شیخ” خرمشهر آغاز شد. 
٥ فروردین ماه 
بیش از ٥٠٠ کارگر پتروشیمی تبریز در اعتراض به ممانعت کارفرما از ورودشان به کارخانه در اداره کار این شهر تجمع کردند.
گفتنی است کارگران پتروشیمی تبریز در چهار روز ابتدای سال جدید مقابل درب ورودی کارخانه تحصن کرده بودند و در این روز با آغاز به کار ادارات دولتی بعد از تحصن مقابل درب ورودی کارخانه به اداره کار مراجعه کردند.
١٧فروزدین
شاهد تجمع اعتراضی کارگران معدن منگنز بافت به تعویق ۲ تا ۵ ماه حقوقشان بودیم.گفتنی است این کارگران به همراه خانواده ایشان دست به این اعتصاب زدند.
٢٢ فروردین
این روز دومین تجمع کارگران کارخانه فولاد سازان فرآیند در اعتراض به اخراج ها بود اولین تجمع اعتراضی ان ها در 19 فروردین ماه صورت گرفت. کارگران اخراجی به صورت ناگهانی و بدون دلیل موجه در 25 فروردین سال 93 اخراج شده بودند. 
همچنین در ٢٢ فروردین
شاهد ادامه اعتراضات معلمان بودیم
معلمان مدارس مختلف یزد، مهریز، تفت، اردکان و برخی دیگر از شهرهای استان یزد و همچنین در شهر بوشهر و روز یکشنبه ۲۳ فروردین معلمان اهواز، و برازجان دست به اعتصاب و تجمعات اعتراضی زدند.همچنین امروز همزمان با اعتراضات معلمان در برخی شهرهای کشور، بیش از ۱۵۰ نفر از مربیان پیش دبستانی از نقاط مختلف کشور نیز در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زندند و خواهان استخدام رسمی در آموزش و پرورش شدند.
23 فروردین
روز ٢٣ فروردین شماری از کارگران نساجی قائمشهر (کارخانه شماره ١) در اعتراض به خطر بیکاری خود از کار تحت عنوان خصوصی سازی کارخانه و تعویق دستمزد اسنفد ماه و عیدی سال ٩٣ خود در مقابل ساختمان فرمانداری دست به تجمع زدند.
همچنین در این روز شاهد اعتراضی حدود 60 کارگر سامان کاشی در مقابل فرمانداری بروجرد با اعرتاض به بیکاری و تعویق 5 ماه حقوق خود بودیم.
٢٤ فروردین 
سومین روز تجمع اعتراضی معلمان بوشهر بود
در این تجمع بیش از ٢٠٠ معلم در شهر بوشهر برای سومین روز متوالی در مقابل اداره آموزش و پرورش این استان تجمع کردند. 
همچنین در همین روز شاهد تجمع اعتراضی کارکنان بازنشسته استانداری کهگیلویه و بویراحمد به تعویق پرداخت دستمزدهایشان مقابل استانداری این شهر بودیم.
٢٥فروردین
دومین روز تجمع اعتراضی ١٢٠ کارگر کارخانه فارسیت دورود در اعتراض به تعطیلی کارخانه و بیکارشد ن ٢٦٠ کارگر از کار بود
شایان ذکر است این کارگران شب را در مقابل وزارت کار خوابیدند و صبح روز 26 فروردین به تجمع خود ادامه دادند و اعلام کردند نا پاسخ خود را نگیرند به اعتراضشان پایان نخواهند داد.
٢٦ فروردین
نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارگران پیمانی بخش استخراج شرکت معدنجو در طبس در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزد اسفند و حق عیدی و سنوات سال گذشته خود و نیز شرایط سخت کاری و موازین جدیدی که کارفرما به تازگی وضع کرده است و دست به اعتصاب زدند.
در همین روز شاهد تجمع اعتراضی 30 نفر از کارگر ان صابون سازی خرمهشر مقابل فرمانداری اهواز در اعتراض به وضعیت نامعلوم شغلی و تعویق مطالبات مزدیشان بودیم
و همین طور صبح همین روز 26 فروردین ماه دومین تجمع اعتراضی کارگران نساجی قائمشهر طی هفته جاری صورت گرفت. این اعتراضات برای عدم دریافت حقوق اسفندماه و همچنین در واکنش به شایعاتی که در باره واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی که راهی برای بیکارسازیهاست، در مقابل استانداری مازندران تجمع کردند.
٢٧ فروردین
تجمع اعتراضی معلمان در سی ویک استان وبیش از هفتاد شهر صورت گرفت
در این روز در شهرهای
1-کردستان (سنندج) (مریوان) (قیدار)(قروه)(سردشت)(سقز)
2-زنجان (زنجان ) (ابهر) (خدابنده)
3-البرز(کرج)
4-لرستان (خرم اباد ) (الیگودرز)(بروجرد) ( دلفان)(درود)
5-فارس (شیراز)(زرین دشت) (داراب)
6-همدان (همدان)(نهاوند) (ملایر)
7- مرکزی (اراک ) (دلیجان)(ساوه)(خمین)
8-اصفهان (اصفهان )(کاشان)(شهرضا)
9-کرمانشاه (کرمانشاه )(کامیاران)(پاوه)(ایوان)(جوانرود)
10یزد –(یزد )(طبس)(بافق)
11 نهران (تهران)(شهرقدس)
12 خراسان رضوی (سبزوار)(مشهد) (کاشمر) 
13-هرمزگان (بندرعباس)
14-خوزستان (بندرامام خمینی)(شوش دانیال)
15-قزوین 
16 – سمنان (شاهرود)
17- خراسان شمالی (بجنورد)(جاجرم) (گرمه)
18-سیستان وبلوچستان (زاهدان)
19-اذربایجان غربی (ارومیه)
20 –ایلام (ایلام)
21-قم
22-کرمان
23-اذربایجان شرقی (خوی)(تبریز)(اذرشهر)
24-کهکیلویه وبویراحمد(دهدشت)سی سخت (یاسوج)
25-چهارمحال وبختیاری(شهرکرد)
26یزد-(یزد)(طبس)
27-گیلان(رشت)
28 -بوشهر (بوشهر)(دشتستان)
29 – اردبیل (اردبیل)
30 مازندارن (ساری)(بابل)(قایم شهر)
31_خراسان جنوبی (بیرجند)
گناباد- -فامنین-پیرانشهر
معلمان تجمع اعتراضی داشتند
گفتنی است تعداد معلمان معترض در مشهد٤٠٠٠ معلم بوده است
این تجمع در ساعت هشت و نیم صبح روز پنج شنبه ٢٧ فروردین آغاز شد و در ساعت ده و نیم صبح به اوج خود رسید. 
٢٩ فروردین
اعتصاب کارگران بخش استخراج معدنجو با تحمیل عقب نشینی هایی به کارفرما، پایان یافت
به گفته کارگران بنا به توافقی که در روز ٢٧ فروردین در حضور مسئولین اداره کار طبس حاصل شد، قرار بر این شد که متراژ استخراخ از ٥ متر بیشتر نشود و مزد کارگران بابت یک متر اضافه تولید به آنها پرداخت شود.
٣٠ فروردین
٣٠٠ کارگر نیروگاه تبریز در اعتراض به واگذاری شرکت به بخش خصوصی که راهی برای تشدید فشار کار بر آنان است، در مقابل ساختمان برق منطه ای این شهر تجمع کردند. در این روز قرار بود که قرارداد واگذاری بیش از ٦٠ درصد از سهام این مجتمع منعقد شود و نتیجه آن خطر بیکار سازی برای کارگران و کاهش سطح دستمزدها و تشدید فشار کاریست. 
همچنین در این روز بیش از ۵۰ تن از کارکنان رسمی پتروشیمی اصفهان در اعتراض به وضعیت نامعلوم قرارداد و تعویق چندین ساله حق بیمه مقابل مجلس تجمع کردند.
و شاهد حدود ٦٠٠ نفر از کارگران برق منطقه ای کشور با سفر به تهران در مقابل دفتر رئیس جمهوری تبودیم. این کارگران که اپراتورهای پست‌های فشار قوی، انتقال و فوق توزیع برق منطقه‌ای کشور هستند، از شهرهای تهران، اصفهان، اهواز، کهگیلویه و بویراحمد و چند شهر دیگر خود را به خیابان پاستور رسانده‌اند.
شایان ذکر است 
قرار و مدارها برای ادامه مبارزات بر سر خواست افزایش دستمزدها برای اول مه روز جهانی کارگر گذاشته شده است. معلمان نیز اول مه (١١ اردیبهشت) و ١٢ اردیبهشت روز معلم را روزهای مهمی برای پیگیری خواستهایشان اعلام کرده اند. سال ٩٤، سال اعتراضات گسترده کارگری خواهد بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.