رفتن به محتوای اصلی

گزارش هفتگی نقض حقوق بشر در کردستان
23.07.2010 - 11:19

کشتار شهروندان کرد در مرزها

کشتار کاسبکاران کرد از سوی نیروهای نظامی در مناطق مرزی کردستان در هفته گذشته نیز ادامه یافت.

روز یک شنبه بیستم تیر ماه، در منطقه مرزی "بایه‌وه" از توابع شهرستان مریوان، عده‌ای از کاسبکاران توسط نیروهای انتظامی به رگبار بسته شدند و بر اثر تیراندازی این نیروها، یک شهروند کرد به نام محمد، اهل روستای "هنجیران" و ساکن "چناره" جان خود را از دست داد] 1[.

پس از 7 ماه بی خبری: کمپین دفاع از زندانیان سیاسی از کشته شدن محمدزاده در زیر شکنجه خبر داد

پس از گدشت 7 ماه بی خبری مطلق از وضعیت زندانی سیاسی محکوم به اعدام، کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی کرد از تشدید احتمال کشته شدن این فعال کرد در زیز شکنجه خبر داد.

"عزیز محمدزاده" فعال سیاسی کرد که از سوی دادگاه انقلاب شهر سقز به اتهام عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کرد و اقدام علیه امنیت ملی به اعدام محکوم شده بود، حدود 7 ماه پیش در اعتراض به صدور این حکم دست به اعتصاب غذا می زند، که توسط ماموران امنیتی اداره اطلاعات سقز به مکان نامعلومی انتقال داده شده و از آن تاریخ به بعد علیرغم پیگیری های مکرر خانواده نامبرده، هیچ اطلاعی از سرنوشت این فعال کرد مبنی بر زنده بودن وی تاکنون حاصل نشده است.

این کمپین، با صدور اطلاعیه‌ای در این خصوص اعلام داشته که بر مبنای اطلاعات موثق رسیده ، نامبرده در مدت بازداشت تحت شکنجه‌های شدید جسمی و روحی قرار داشته و در زمان اعتصاب غذا جان خودرا از دست داده است.

این در حالی است که کلیه ارگان های مربوطه دولتی از وجود چنین پرونده‌ و زندانی محکوم به اعدامی در زندانهای خود ابزار بی اطلاعی می نمایند.

اگر چه خبر کشته شدن آقای محمد زاده در زیر شکنجه از سوی منابع معتمد کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی کرد اعلام گشته، اما به دلیل خودداری مسئولان مربوطه از ارائه هرگونه توضیحی و بی اطلاعی کامل خانواده محمدزاده از سرنوشت فرزندشان، این خبر تاکنون به تائید نزدیکان نامبرده نرسیده است] 2[ .

وضعیت وخیم کبودوند و دو زندانی سیاسی دیگر

وضعیت وخیم جسمانی محمد صدیق کبودوند موسس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و شواهد مورد اشاره از سوی خانواده وی طی نامه‌ای که در همین باره منتشر شد حاکی از آن است که این فعال حقوق بشر برای سومین بار متوالی درزندان دچار سکته مغزی شده است.

به دنبال انتشار خبر انتقال محمد صدیق کبودوند در حالت بیهوشی به درمانگاه زندان اوین، خانواده و وکیل آقای کبودوند طی مصاحبه‌ای با روز، ضمن تائید این خبر، با خطرناک خواندن وضعیت ایشان، رئیس قوه قضاییه، رئیس بازداشتگاه اوین، قاضی مربوطه و قاضی اجرای احکام را مستقیما مسئول جان کبودوند دانسته و بار دیگر بر لزوم معاینه و تحت مداوا قرار گرفتن وی توسط پزشکان متخصص مغز و اعصاب تاکید نموده‌اند.

چهارشنبه 23 تیرماه، محمدصدیق کبودوند، پس از بیهوشی در بند 350 زندان اوین به درمانگاه این بند انتقال داده شد.

وی طی چهار سال گذشته که در زندان به سر می برد تاکنون دو بار دیگر نیز دچار عارضه‌ی سکته شده است] 3[ .

علاوه بر این وضعیت جسمانی دو زندانی دیگر به اسامی محمد عبدالهی و خلیل مصطفی رجب نیز وخیم اعلام شده است.

محمد عبدالهی که حدود سه ماه است به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام در زندان بسر می برد از آسیب دیدگی انگشتان دست رنج می برد. نامبرده تاکنون برای معالجه به خارج از زندان اعزام نشده است.

هم چنین خلیل مصطفی رجب نیز که به‌ اتهام ارتباط با یکی از گروه‌های اپوزیسیون کرد به 16 سال زندان محکوم شده و هم اینک در زندان سقز به سر می برد به دلیل عفونت سینه و سرفه شدید در وضعیت جسمانی بدی قرار دارد.

گفته می شود وی بارها درخواست مداوا در خارج از زندان را نموده که درخواست وی از سوی مقامات مسئول رد شده است] 4[ .

احکام صادره

در پی تشدید فضای امنیتی در کردستان و صدور احکام سنگین زندان برای فعالان کرد، چهار شهروند کامیارانی که در آذر ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند مجموعا به نیم قرن زندان محکوم شدند.

نعمت اسحاقی ، پشتیوان آسم ، لقمان منفردی و صباح خیات، که پس از دستگیری مدت سه ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج تحت شدیدترین شکنجه‌های فیزیکی و روحی قرار گرفته بودند،در اردیبهشت ماه سال جاری از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر به ریاست قاضی بابایی و به اتهام همکاری با احزاب اپوزیسیون کرد در مجموع به 49 سال زندان محکوم شدند.

بر اساس احکام صادره، پشتیوان آسم به 15 سال زندان، نعمت اسحاقی به 12 سال زندان، لقمان منفرد و صباح خیات نیز هرکدام به تحمل 11 سال زندان محکوم شده‌اند.

این چهار زندانی سیاسی هم اکنون در بند پاک دو زندان مرکزی سنندج به سر می برند] 5[ .

از سوی دیگر، در هفته‌ای که گذشت دو فعال مدنی دیگر از سوی دادگاه انقلاب مریوان مجموعا به چهار سال حبس تعلیقی محکوم شدند.

مظفر روخنده و کاروان درسید از فعالان حقوق کودکان و زنان که در اردیبهشت ماه سال جاری از سوی ماموران امنیتی مریوان بازداشت شده بودند، هریک به دوسال حبس تعلیقی محکوم شدند.

در همین راستا، دادگاهی یکی دیگر از فعالان مدنی شهرستان مریوان به نام نجیبه سبحانی برگزار گردیده که حکم صادره هنوز به وی ابلاغ نشده است، اما گزارش‌ها حاکی از افسردگی شدید وی در پی فشارهای ناشی از دوران زندان است] 6[ .

بازداشت ها

در هفته گذشته حداقل 20 تن از فعالان سیاسی و مدنی کرد توسط ماموران نهادهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری کردستان، نیروهای اطلاعاتی در شهر سروآباد بیش از 10 تن از شهروندان ساکن این شهر را به اتهام همکاری با احزاب کردستانی بازداشت نموده‌اند.

اسامی دو تن از بازداشت شدگان عبارت است از: برهان محمدی و توفیق محمدی.

گفتنی است که تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری این دستگیر شدگان به دست نیامده است] 7[ .

در مهاباد نیز دو تن به نام های کامبیز ابراهیم زاده و نادر درویشی از طرف نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شدند.

ابراهیم زاده و درویشی هم اکنون در زندان مرکزی مهاباد به سر می برند.

تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ علت یا عللی برای بازداشت این افراد از سوی منابع رسمی اعلام نشده اما گفته می شود اتهام این افراد همکاری با احزاب اپوزیسیون می باشد] 8[ .

روز چهارشنبه 23 تیرماه در بوکان نیز دو شهروند کرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

ناصر خضری و سوران خضری اسامی این دو شهروند بازداشت شده می باشد که به همکاری با یکی از احزاب کردستانی مخالف نظام متهم شده‏اند.

علاوه بر این یکی از اهالی روستای"قزل قوپی" در منطقه‏ی "شارویران" مهاباد به نام یاسین پویا نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به اداره‏ی اطلاعات این شهر منتقل گردید. اتهام نامبرده نیز همکاری با احزاب کرد عنوان شده است] 9[ .

در همین روز سه شهروند اهل روستای "شمشیر" نیز به نامهای میلاد یوسفی، کامیل قادری و عدنان زاهدی پش از مراجعه به اداره اطلاعات شهر پاوه بازداشت شدند.

پس ازآنکه نامبردگان چندین بار توسط حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران شهر پاوه احضار و مورد بازجویی و ضرب و شتم قرار گرفتند، این بار ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر طی یک تماس تلفنی از ایشان می خواهد روز چهارشنبه خود را به ستاد خبری این شهر معرفی نمایند، که پس از مراجعه این افراد به ستاد خبری توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به سلولهای انفرادی مستقر در اداره اطلاعات این شهر انتقال داده می شوند] 10[ .

در ادامه بازداشت ها در هفته گذشته، در شهرستان مریوان نیز پس از احضار یکی از فعالان مدنی به نام آزاد خوانچه زر از سوی دادگاه انقلاب، نامبرده بازداشت و به زندان مریوان منتقل گردید.

اقای خوانچه از اعضای کانون دفاع از حقوق کودکان مریوان درسالهای گذشته چندین بار توسط نیروهای امنیتی بازداشت وزندانی شده بود. وی که تابستان سال 88 پس از تحمل یک دوره طولانی زندان با قید وثیقه بیست میلیون تومانی آزاد شد بود، اوایل سال جاری به اتهام شرکت وبرگزاری مراسم روز جهانی کودک ، جشن آدم برفی ها ، روز جهانی زن و شرکت درتجمعات غیرقانونی علیه قتل های ناموسی ، اقدام علیه امنیت ملی به شش ماه حبس تعزیری ، و دوسال حبس تعلیقی محکوم گردید] 11[ .

علاوه بر بازداشت های گسترده در مهاباد، پاوه، بوکان و مریوان، در سنندج نیز یکی از فعالان مدنی این شهربازداشت شد.

طی روزهای اخیر یکی از معلمان اخراجی آموزش و پرورش کردستان به نام نعمت اسدی بار دیگر توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی اش دستگیر گردید.

خانواده این فعال مدنی کرد توسط ماموران اطلاعاتی، مورد تهدید قرار گرفته‌اند که در صورت انعکاس خبر بازداشت آقای اسدی، با عواقب نگران کننده‌ای روبه‌رو خواهند شد.

گفتنی است پیگیری های خانواده وی تاکنون نتیجه ایی در پی نداشته و نتوانسته اند از مکان نگهداری و علت بازداشتش مطلع شوند] 12[ .

اعمال فشار بر فعالان سیاسی و مدنی کرد با احضار یک فعال کارگری دیگر به نام پدرام نصرالهی در هفته گذشته از سوی ستاد خبری سنندج ادامه یافت.

ماموران اداره اطلاعات سنندج بعد از چند ساعت بازجویی وی را آزاد کردند،این در حالی است که نامبرده در تاریخ 89/3/30 توسط نیرو های امنیتی دستگیر و پس از گذراندن حدود دو هفته بازداشت در روز دوشنبه 89/4/12از زندان ازاد شد.

پدرام نصراللهی آبان ماه سال گذشته به اتهام شرکت در یک تجمع در اعتراض به اعدام احسان فتاحیان بازداشت و پس از سپری کردن 25 روز زندان با قرار وثیقه آزاد گردید] 13[ .

اعتصاب مجدد کارگران سنندجی

برای چندمین بار متوالی طی ماه های گذشته، کارگران سد مخزنی ژاوه در سنندج روز شنبه نوزدهم تیر ماه، در اعتراض به عدم پرداخت 5 ماه حقوق معوقه خويش در مقابل دفتر شركت پيمانكار اين سداعتصاب کردند.

این کارگران از آذرماه سال گذشته تاکنون حقوق معوقه خود را دریافت نکرده اند و دست کم 15 تن از این کارگران در فروردین ماه سال جاری بدون دریافت دستمزد های معوقه از کار اخراج شدند] 14[ .

جنگل های کردستان همچنان در آتش می سوزد

در ادامه آتش سوزی های گسترده در جنگل های کردستان، هفته گذشته، حدود ۲۰ هکتار از جنگلهای شهرستان دالاهو آتش گرفت و شدت شعله‌های آتش پوشش گیاهی منطقه شامل کوه بیمار و حواشی روستاهای هوکانی و طلسم را از بین برد.

به گزارش آژانس مکریان به‌ نقل از مناىع آگاه میزان خسارت برآرود شده به منابع طبیعی شهرستان دالاهو 912 میلیون ریال تخمین زده شده است] 15[ .

علاوه بر این جنگل های واقع در غرب روستای "نی" که از جمله بزرگترین جنگل‏های منطقه‏ی مریوان به شمار می‏روند، بامداد روز دوشنبه 28 تیرماه به آتش کشیده شدند.

بر اثر این آتش‏سوزی دهها هکتار از جنگل‏های این منطقه طعمه‏ی آتش شدند.] 16.[

انجمن سبز چیا از 120 مورد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع مریوان از تاریخ 89/3/7 تا 89/4/26 خبر می دهد.

منابع:

[16] ،[9] ،[7] ،[1]: کردستان میدیا

[15] ،[8].[4]: آژانس مکریان

[14] ،[12] ،[10]: خبرگزاری هرانا

[5] ،[2]: کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی کرد

[11] ،[6]: انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر ایران

[3]: سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و سایت روزآنلاین

[13]: آژانس سنه نیوز

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
روانیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.