رفتن به محتوای اصلی

تا بامداد روز چهارشنبه به ایران فرصت داده شد که تصمیم بگیرد
لاوروف وظریف میگویند به توافق نزدیک شدیم ،رویترتکذیب می کند
31.03.2015 - 23:50

بنابر نوشته دویچه وله :محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران٬ در پایان مذاکرات روز سه‌شنبه گفت که "پیش‌رفت‌های خوبی" حاصل شده و امیدها برای به ثمر رسیدن گفت‌وگوها در روز چهارشنبه پررنگ‌تر شده است. آظریف گفت امیدوار است که چارچوب توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی در روز چهارشنبه ترسیم شود.

به گفته او علت توقف مذاکرات٬ خستگی ناشی از گفت‌وهای طولانی بوده و نه بن‌بست. وزیر خارجه ایران گفت: «چند ساعت دیگر گفت‌وگوها از سر گرفته خواهد شد و کارشناسان فرآیند تدوین پیش‌نویس توافق را آغاز خواهند کرد.»

ابهام درباره موافقت اصولی پیرامون همه مسایل کلیدی


سرگئی لاوروف٬ وزیر امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران روس گفت: «ایران و قدرت‌های جهانی در همه موارد کلیدی به توافق رسیده‌اند.» به گفته سرگئی لاوروف تدوین پیش‌نویس توافق صبح چهارشنبه آغاز خواهد شد و محمدجواد ظریف در کنار فدریکو موگرینی٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مفاد آن را در اسرع وقت اعلام خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات٬ سخنان سرگئی لاوروف٬ وزیر امور خارجه روسیه که گفته بود "ایران و قدرت‌های جهانی در همه مسائل کلیدی به توافق رسیده‌اند" را تکذیب کرد. به گفته این دیپلمات که هویتش فاش نشده٬ این اطلاعات "صحت ندارد."

هتل بوریواژ ، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس

هتل بوریواژ ، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس

لوران فابیوس٬ وزیر امور خارجه فرانسه٬ پیش از ترک محل برگزاری مذاکرات در لوزان در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه گفت در صورت سازنده بودن گفت‌وگوها روز آینده برخواهد گشت. فابیوس به پاریس می‌رود تا در جلسه کابینه شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ یکی از دیپلمات‌های غربی گفته است «تیم منسجمی از متخصصان تحریم‌ها و کارشناسان فنی در ساعات آینده گفت‌وگوها را ادامه خواهند داد و همه طرف‌های درگیر متعهدند تا راه‌حل مناسب را بیابند.»

گزارش‌های رسیده از لوزان حکایت از آن دارد که مذاکرات کارشناسان فنی و وزیران امور خارجه شش قدرت جهانی و ایران در نخستین ساعات روز چهارشنبه پایان یافته و بار دیگر از ساعت شش صبح چهارشنبه به وقت اروپای مرکزی (هشت و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) با جلسه‌ای دوساعته ادامه خواهد یافت. به گفته خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات قرار است پس از این نشست٬ وزیران امور خارجه مذاکرات خود را ادامه دهند تا سرنوشت توافق سیاسی مشخص شود. به این ترتیب امشب خبر تحول‌سازی از دل گفت‌وگوها بیرون نخواهد آمد و باید منتظر ادامه گفت‌وگوها در بامداد چهارشنبه بود.

 

 

 

در حالی که چانه‌زنی‌های هیات‌های مذاکره کننده ایران و شش قدرت جهانی تا پس از نیمه شب سه شنبه به وقت محلی در لوزان سوئیس ادامه دارد، وبسایت شبکه خبری سی.ان.ان به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت این مذاکرات همچنان ادامه خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، ماری هارف با اشاره به روند مذاکرات جاری با هدف رسیدن به یک تفاهم سیاسی بر سر برنامه هسته‌ای ایران، گفت «در روزهای اخیر آنقدر پیشرفت داشته‌ایم که مذاکرات را تا چهارشنبه ادامه دهیم.»

خبرگزاری رویترز نیز اندکی بعد، به نقل از دو دیپلمات غربی گفت که شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵ به ایران گفته‌اند تا سحرگاه چهارشنبه تصمیم خود را درباره پذیرش تفاهم سیاسی بگیرد.

بر اساس این گزارش، یکی از دیپلمات‌ها می‌گوید «به آنها (مذاکره کنندگان ایرانی) گفته‌ایم تصمیم خود را حالا بگیرید؛ این وضعیت نمی‌تواند تا شش روز دیگر ادامه پیدا کند.» به گفته دیگر دیپلمات حاضر در لوزان، اعضای ۱+۵ به طرف ایرانی گفته‌اند در «وقت‌ اضافه» بازی نخواهند کرد.

پیشتر سخنگوی کاخ سفید نیز گفته بود که «اگر لازم باشد - وقتی میگویم اگر لازم باشد، یعنی اگر به نیمه شب برسیم و توافقی حاصل نشود، اما گفتگوها به صورت سازنده پیش برود - آنگاه آماده هستیم این گفتگوها را تا فردا ادامه بدهیم.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جاش ارنست با بیان این که اگر نتوانیم به توافق سیاسی برسیم، ممکن است تا ضرب الاجل  ۳۰ ژوئن (۹ تیر ماه) صبر نکنیم، تاکید کرد «توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است.»

به گزارش نیلوفر پورابراهیم خبرنگار اعزامی بخش فارسی صدای آمریکا به محل برگزاری این مذاکرات، یک مقام ارشد آمریکایی پیشتر اعلام کرده بود که کارشناسان و دیپلمات‌های هیات ایالات متحده، سخت در تلاش هستند تا ببینند آیا می‌توان به یک توافق دست یافت یا خیر.

این مقام آمریکایی، با بیان این که «اعضای هیات‌مذاکره کننده ما در حال ارزیابی روند مذاکرات امروز، و نیز تصمیم‌گیری درباره بهترین راه برای پیشبرد این گفتگوها هستند،» تاکید کرد «البته اگر به پیشرفتی در این زمینه برسیم، تلاش خود را، حتی تا فردا، ادامه خواهیم داد.»

در آخرین روز از مهلت تعیین شده ایران و شش قدرت جهانی برای رسیدن به تفاهم بر سر اجزای اصلی یک توافق جامع هسته‌ای، دیپلمات‌های ارشد هفت کشور بار دیگر در لوزان سوئیس گفتگوهای فشرده خود را ادامه دادند؛ با این امید که بتوانند در آخرین ساعات باقی مانده روز سه شنبه این ماراتن شش روزه را با موفقیت به پایان برسانند.

مذاکرات روز سه شنبه لوزان، با سه دور گفتگوی وزیران خارجه ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ دنبال شد. معاونان وزیران خارجه و کارشناسان هیات‌های مذاکره کننده هفت کشور، به همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این جلسات حضورداشتند.

اما نخست وزیر اسرائیل، از منتقدان سرسخت این گفتگوها، روز سه شنبه بار دیگر به شش قدرت جهانی طرف مذاکره با ایران هشدار داد و گفت «به نظر می‌رسد توافقی که در حال شکل‌گیری است، تأثیری بر فعالیت‌های هسته‌ای زیرزمینی ایران، رآکتور اراک و سانتریفوژهای پیشرفته نخواهد داشت.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو در ادامه گفت «توافقی که گروه ۱+۵ به دنبال آن است، ظاهراً به گونه‌ای است که به ایران امکان می‌دهد ظرف کمتر از یک سال به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

در همین حال، شنیده ها حاکی است که وزیر امور خارجه چین سه شنبه شب لوزان را به مقصد پکن ترک کرده و معاون او در محل برگزاری گفتگوها خواهد ماند. اما این خبر هنوز بطور رسمی تایید نشده است.

با این وجود، به گزارش خبرنگار صدای آمریکا، هنوز نشانه‌ عمده‌ای از شکست این مذاکرات مشاهده نشده و امیدها برای به نتیجه رسیدن این گفتگوها، با وجود فشردگی و ابهامات آن، همچنان پابرجاست.

صبح روز سه شنبه و در پی اعلام بازگشت وزیر امور خارجه روسیه به لوزان، امیدها به نتیجه این مذاکرات حساس افزایش یافته بود. سرگئی لاوروف روز گذشته به مسکو بازگشت، و گفت درصورتی که نشانه‌ای از به نتیجه رسیدن این گفتگوها دیده شود، به سوئیس باز خواهد گشت.

وی روز سه شنبه در یک نشست خبری در مسکو گفت شانس خوبی برای رسیدن به توافق با ایران وجود داردو تصمیم گرفته به لوزان بازگردد. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، ریاست هیات روسی را در نشست عصر امروز ایران و ۱+۵ در غیاب لاوروف به عهده دارد.

در جلسات امروز، علاوه بر جان کری و محمدجواد ظریف وزیران خارجه ایالات متحده و ایران، فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه، وانگ یی وزیر خارجه چین، و فرانک والتر اشتاین مایر همتای آمانی آنها نیز حضور داشتند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیشتر در گزارشی نوشت مقام‌های حاضر در لوزان می‌گویند ایران و قدرت‌های جهانی طرف مذاکره با آن، به خاتمه دادن به این دور از مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران نزدیک می‌شوند و قرار است در انتها بیانیه‌ای صادر کنند که البته در آن به جزئیات اشاره نخواهد شد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، طرفین جزئیات این تفاهم یا بیانیه سیاسی را به تفصیل در سندی ثبت خواهند کرد، که متن آن به موانع باقی مانده بر سر توافق جامع و نهایی اشاره دارد، و در عین حال اجازه می‌دهد دو طرف به مذاکرات خود تا پایان ضرب الاجل نهایی پایان ماه ژوئن (۹ تیر ماه) ادامه دهند.

بر اساس توافق ایران و ۱+۵، دو طرف تا پایان ماه مارس، امروز، باید بر سر اجزای اساسی یک توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران به نقطه مشترکی برسند، که از آن به عنوان تفاهم سیاسی یاد می‌شود. هرچند با توجه به پیچیدگی‌های پیش آمده در این دور از مذاکرات که از روز پنجشنبه آغاز شد، اخیراً به جای استفاده از واژه «تفاهم»، به «بیانیه» سیاسی اشاره می‌شود.

در نشست امروز ایران و ۱+۵، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با وزیران امور خارجه کشورهای عضو آن گروه، غیر از روسیه که شب گذشته به مسکو باز گشته بود، دیدار و گفتگو کرد. معاون وزیر امور خارجه روسیه به نمایندگی از لاوروف، و همینطور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست حضور داشتند.

پیش از پیوستن آقای ظریف به همتایان خود در گروه ۱+۵، نمایندگان شش قدرت جهانی با یکدیگر دیداری داخلی برگزار کردند. همزمان اعضای هیات آمریکا و ایران، بویژه عباس عراقچی و وندی شرمن معاونان وزرای خارجه دو کشور، گفتگوهای دوجانبه خود را در روز سه شنبه نیز ادامه دادند.

به گزارش خبرنگار صدای آمریکا، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز، گفتگوهای چند روز اخیر خود در حوزه فنی را در لوزان پیگیری کردند.

خبرگزاری مهر روز سه شنبه به نقل از بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نوشت «در مورد موضوعات فنی مورد اختلاف، حرکت، اگر چه آهسته، اما همچنان رو به جلو است.»

پس از اعلام تفاهمنامه سیاسی تا پایان مهلت مقرر امروز، طرفین سه ماه تا پایان ماه ژوئن (۹ تیر ماه) فرصت دارند تا به ثبت جزئیات توافق جامع و نهایی بپردازند؛ توافقی که از یک سو نگرانی‌های جهانی از فعالیت‌های اتمی را بر طرف، و از سوی دیگر منجر به لغو تحریم‌هایی شود که به دلیل این فعالیت‌ها علیه ایران اعمال شده است.

پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، به همراه آلمان، شش عضو گروه ۱+۵ طرف مذاکره با ایران هستند. مذاکرات دیپلماتیک غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران از سال ۲۰۰۳ میلادی (۱۳۸۲ خورشیدی) آغاز شد.

ایالات متحده و همپیمانان آن می‌گویند ایران در پوشش یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای درصدد دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای است. تهران این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید هدف از برنامه اتمی‌اش تولید انرژی است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
صدای امریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.