رفتن به محتوای اصلی

احیای شکنجه در کردستان را جدی بگیریم
04.10.2010 - 12:09

 

گزارش هفتگی نقض حقوق بشر در کردستان

ساسان امجدی

1389.07.03

اعتصاب غذای دو زندانی کرد و تداوم فشار بر فعالان دربند از دیگر اخبار مربوط به نقض حقوق بشر در کردستان طی چند روز گذشته می باشد.

از سوی دیگر ادامه کشتار کاسبکاران در مناطق مرزی کردستان، اعدام دو زندانی، صدور احکام سنگین حبس و همچنین تهدید و ارعاب خانواده زندانیان سیاسی به عنوان بخشی از تداوم نقض حقوق شهروندان در کردستان، در هفته گذشته از سوی نهادهای امنیتی و قضایی حکومت صورت پذیرفت.

کشتار شهروندان کرد در بازداشتگاهها و مرزها

به دنبال کشته شدن یک جوان کرد به نام "ناصر عیسی زاده" در بازداشتگاه اطلاعات سپاه، خبرگزاری هرانا از وجود آثار شکنجه شدید بر روی جسد نامبرده و همچنین دستگیری چهار دختر کرد اهل سلماس در هنگام دستگیری آقای عیسی زاده خبر داد.

ناصر عیسی زاده اهل روستای "کوره‌رش" از توابع شهرستان سلماس در روز دوشنبه 22 شهریور ماه به همراه چهار دختر کرد در شهر ارومیه از سوی نیروهای امنیتی سپاه پاسداران دستگیر و پس از چند روز جسد وی به خانواده‌اش تحویل داده شد.

پدر این جوان کرد در مصاحبه‌ای با خبرگزاری هرانا، از وجود آثار شکنجه و سوختگی شدید بر جنازه فرزندش پرده برداشت و ادعای اداره آگاهی مبنی بر خودکشی ناصر را تکذیب نمود.

ناصر عیسی زاده، در تهران مشغول سپری نمودن دوران اجباری سربازی بوده است. برخی از نزدیکان ایشان و همچنین خبرگزاری کردستان دلیل بازداشت این عده را ارتباط با احزاب مخالف نظام عنوان کرده‌اند.[1]

علاوه بر این، تیراندازی نیروهای نظامی به سوی کاسبکاران کرد نیز منجر به کشته و زخمی شدن سه شهروند کرد گردید.

روز یک شنبه چهارم مهرماه یک کاسبکار کرد به نام "بختیار هورامی" در منطقه‏ی مرزی "آسناوه" هدف حمله مسلحانه نیروهای نظامی قرار گرفته و بر اثر اصابت گلوله این نیروها جان خود را از دست داد.[2]

همچنین در مریوان نیز ماموران پاسگاه نگل پس از تعقیب دو خودرو متعلق به کاسبکاران کرد به روستای "میانه" یورش بردند که در جریان آن دو تن از اهالی این روستا به اسامی محمد فیضی و ابراهیم علیزاده زخمی شدند.[3]

اعدام دو مرد در زندان ارومیه

در هفته گذشته دو شهروند محبوس در زندان ارومیه به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر در زندان ارومیه اعدام شدند.

"یحی زارع" اهل ارومیه در بامداد روز سه شنبه و "صابر امیر حسینی" شهروند سنندجی در روز پنج شنبه هشتم مهرماه به اتهام حمل و نگهداری موراد مخدر در زندان مرکزی ارومیه به دار آویخته شدند.

شایان ذکر است که اعدام این دو شهروند از سوی رسانه‌های داخلی هیچ بازتابی نداشته است.[4]

سازمان عفو بین الملل در گزارش سالانه خود، تعداد اعدام های صورت گرفته در جمهوری اسلامی در خلال سال 2009 میلادی را بیش از سیصد و هشتاد و هشت مورد اعلام کرد که پس از چین، با جمعیت بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر، ایران را در رده دوم جهانی قرار می دهد.

اعتصاب غذای دو زندانی کرد

بهزاد کردستانی شاعر و نویسنده کرد که در تاریخ سوم شهریورماه امسال از سوی نیروهای امنیتی مریوان دستگیر گردید، بر اثر یک اعتصاب غذای چند روزه دچار ضعف شدید شده و به بیمارستان انتقال داده شد.

این شاعر کرد که از زمان بازداشت تا کنون در سلول انفرادی اداره اطلاعات شهرستان سنندج به سر می برد، از بیماری‌های گوارشی و کمردرد مزمن رنج می برد.[5]

از سوی دیگر زندانی قطع نخاع کرد نیز در اعتراض به اتهام وارده علیه خود (قتل مأمورین ) از روز پنج شنبه هفته گذشته در اعتصاب غذا به سر می برد.

"داود قاسم زاده" که به همراه دو برادر دیگر خود به اسامی جواد و بهاء قاسم زاده در زندان ارومیه به سر می برد در حین حمل سوخت در محل درگیری میان یکی از احزاب کردی و نیروهای امنیتی مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به سبب آن قطع نخاع شده است.[6]

به منظور محو آثار شکنجه ناشی از پنج ماه بازجویی در اداره اطلاعات ارومیه، دو شهروند کرد حدود سه ماه است که در سلولهای انفرادی زندان ارومیه نگهداری می شوند.

بهروز آقاخانی و اکبر اکبرلو که به همراه دو فعال دیگر به اسامی کامل شبلویی و بشیر چارطاق در اواخر دی ماه سال گذسته توسط ماموران اداره اطلاعات ارومیه دستگیر شدند در دوران بازداشت تحت شدیدترین فشارهای فیزیکی و روحی قرار داشته‌اند، به طوری که با گذشت حدود سه ماه از انتقال این فعالان به زندان ارومیه، آثار شکنجه بر بدن دو تن از این زندانیان مانع از انتقال آنان به بند عمومی زندان گشته است.

گفتنی است، وضعیت جسمی این افراد که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده اند به شدت نگران کننده است و مسئولین زندان نیز از رسیدگی پزشکی به آنها سر باز می زنند.[7]

صدور احکام سنگین زندان

طی ماههای گذشته دادگاههای انقلاب در کردستان با شدت بیشتری نسبت به گذشته فعالان کرد را با احكام سنگین حبس و تبعید روبه‌رو ساخته‌اند.

در همین راستا می توان به صدور حکم 16 سال زندان برای "مختار هوشمند"، نقاش و کارگردان کرد اشاره کرد.

این حکم روز دوشنبه 29 شهریور ماه از سوی دادگاه انقلاب مریوان با ایراد اتهاماتی همچون جاسوسی، تبلیغ علیه نظام و همکاری با گروههای مخالف نظام صادر گردید.[8]

در هفته‌ای که گذشت دادگاه انقلاب مریوان یک فعال دیگر کرد به نام "غریب فاطمی" اهل روستای ئالمانه مریوان را به ده سال زندان محکوم کرد.

اتهام این شهروند 45 ساله که حدود نه ماه پیش از سوی نیروهای امنیتی بازداشت گردید همکاری با احزاب مخالف نظام عنوان شده است.[9]

صدور حکم دو سال حبس تعلیقی برای پنج تن از دانشجویان داشکده فنی یزدان پناه سنندج از دیگر احکام صادر در هفته گذشته بود.

این پنج دانشجوی کرد اهل کامیاران به اتهام شرکت در تجمع اعتراضی به مناسب یادبود اعدام شدگان 19 اردیبهشت هر یک به دو سال حبس تعلیقی به مدت پنج سال محکوم شده‌اند.

آزاد کمانگر دیگر دانشجوی این دانشگاه نیز روز سه شنبه هفته گذشته از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به قرنطینه زندان سنندج منتقل گردید.[10]

دادگاه انقلاب اسلامی شهر سقز نیز دو شهروند به نام های جمال امینی و محمد منبری را به زندان محکوم نمود.

جمال امینی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و همکاری با احزاب اپوزیسیون از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به 3 حبس و محمد منبری به اتهام همکاری با احزاب مخالف و فعالیت تبلیغی علیه نظام به 5 سال زندان محکوم گردید.

گفتنی است که حکم آقای امینی عینا به تایید دادگاه تجدید نظر استان کردستان رسیده و شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر نیز حکم محمد منبری را به یک سال حبس کاهش داده است.[11]

افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی

به دنبال بازداشت افشین حسین پناهی، برادر انور حسین پناهی فعال دربند کرد، یکی دیگر از اعضای این خانواده از سوی نیروهای امنیتی به قتل تهدید گردید.

با گذشت بیش از یک هفته از دستگیری افشین حسین پناهی توسط ماموران اداره اطلاعات، هیچ اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری نامبرده به دست نیامده و این نیروها خانواده حسین پناهی را مورد تهدید قرار داده‌اند که در صورت مصاحبه با رسانه‌های خارجی امجد حسین پناهی دیگر عضو این خانواده که هم اینک در خارج از کشور به سر می برد را به قتل خواهند رساند.

ماموران اداره اطلاعات طی یک هفته گدشته دو بار به منزل پدری این دو زندانی مراجعه کرده و اعضای این خانواده را مورد تهدید و ارعاب قرارداده‌اند.[12]

معلمان مرکز کشاورزی وحدت در شهرسقز حقوق معوقه‌ی یک سال گذشته خود را دریافت نکرده‌اند.

بسیاری از معلمان این مرکز که به صورت حق التدریس مشغول به کار هستند علیرغم وعده مسئولان مربوطه، از دریافت تنها منىع درآمد خود به مدت 12 ماه محروم مانده‌اند.

سال گذشته مسئولان مربوطه جلسه‏ای را در شهر سنندج در این رابطه برای معلمان برگزار کردند و قرار گذاشتند که هر چهار ماه‏ونیم یک بار حقوق سال تحصیلی 89 ـ 88 را به معلمان بپردازند، اما مسئولان ذیربط نه تنها به وعده‏ی خویش عمل نکردند، بلکه به علت سهل‏انگاری بعد از 12 ماه هنوز حقوق معوقه‏ی این معلمان را پرداخت نکرده‏اند و زمان پرداخت حقوق معلمان این مرکز مشخص نیست[13]

منابع:

[10]،[7]،[4]،[1]: خبرگزاری هرانا

[12]،[9]،[8]،[5]: کردیش پرسپکتیو

[3]،[2]: خبرگزاری کردستان

[13]،[11]: آژانس خبری سقز

[6]: آژانس مکریان

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
http://kurdishperspective.com

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.